מותאם לחבריא ב' ומיועד לזום.
מטרת הפעולה
ליצור גיבוש וקשר בין החניכים גם מרחוק.
בנוסף, המדריך יכיר את מבנה הקבוצה ומאפייניה ברמה התאורתית והמעשית ויבין את חשיבות מרכיבי הקבוצה.
מבנה הפעולה
- הגדרת המושג קבוצה ומבנה הקבוצה
- תלות הדדית
- שייכות ונבחרות
- תתי קבוצות
- סיכום
מהלך הפעולה
- הגדרת המושג קבוצה ומבנה הקבוצה
נציג לחברי הקבוצה את הגדרת המושג 'קבוצה' מתוך המילון:
"אוסף של 2 אנשים ויותר, שיש ביניהם תלות הדדית והם מקיימים יחסי גומלין סביב אותה תלות".
תורת הקבוצות מתארת שכל קבוצה באשר היא מאופיינת מכמה חלקים עיקריים שאליהם נתייחס במהלך הפעולה. ואלו הם:
- תלות הדדית
- שייכות ונבחרות
- תתי קבוצות
-
מדריך טוב ידע להכיר את הנקודות האלה ולעבוד איתם כאשר הוא עובד על התהליך הקבוצתי. צריך להדגיש שהלב המרכזי שלנו כמדריכים זהו התהליך החינוכי שאנו עוברים עם הקבוצה. ככל שהקבוצה תהיה משמעותית יותר, כך כל אחד ואחד מחניכי הקבוצה ירוויח יותר במוצאו מקום שמאפשר לו לגדול ולגדל אחרים.
מהלך הפעולה הוא כזה שנעבוד עם הקבוצה על כל אחד משלושת המרכיבים של הקבוצה.
- תלות הדדית
ישנם כמה משחקים שיעזרו לנו להצליח לחוות את עיקרון זה:
- o מי אני (חניך חושב על דמות וע"י שאלות של כן ולא צריך לנחש מה הדמות)
- o מאפיה (המדריך יכול לשלוח בצ'אט הפרטי לחניך מה הוא-רוצח/ שוטר/ אזרח פשוט)
- o המשחק 21
-
אחרי ששיחקנו את המשחק (1 או יותר) נדון עם החניכים:
- o האם היו יכולים להצליח לבד?
- o עד כמה הקבוצה הייתה הכרחית להם בשביל להצליח במשחק?
-
ניתן לראות שקבוצה צריכה את המעורבות של כולם, ושכל אחד צריך ותלוי בחברו. אם אחד יהרוס או לא ייתן יד, לא יצליחו להגיע אל המטרה הקבוצתית (או שיגיעו אבל לא יגיעו לרמת ביצוע גבוהה).
- שייכות ונבחרות
רצף משימות- כשמישהו פותח חלון אז תשנה את הרקע בזום. כשמישהו משנה את הרקע בזום אז תשים מסיכה וכן הלאה….
# שולחים לחניכים בצ'אט פרטי/ בווצאפ את המשימה שלהם.
אופציות נוספות-
- o גאוות יחידה- כל חניך מכין מם על הקבוצה (בדיחה פרטית של הקבוצה וכל היוצא מזה) או שולח תמונה מאירוע שהקבוצה השתתפה בה בעבר ואז מציגים בפעולה.
-
- שאלות לדיון- איך אנחנו כקבוצה יכולים ליצור גאוות יחידה בקבוצה? איך אנחנו יכולים כקבוצה יכולים לתת לחברי הקבוצה תחושת שייכות ושכל אחד ירגיש שרוצים בו ובוחרים בו?
-
מכאן אנחנו רואים שבקבוצה חשוב שכל אחד ואחד מחברי הקבוצה ירגיש שייך ונבחר (גם לי יש מה לתרום לקבוצה, והם גם בוחרים בי כדי שאתרום לקבוצה!) בנוסף, יש במאפיין זה את התייחסות לגאוות יחידה, חוויות משותפות שנוצרו ביחד לקבוצה כקבוצה שיוצרת אווירה של שייכות וגאווה להיות חלק.
- תתי קבוצות
המדריכים שולחים לחניכים שאלון לפני הפעולה ואז הם אוספים נקודות דמיון בין החניכים. השאלון יכלול שאלות בסגנון:
- o מספר אחים
- o מקצוע של אחד ההורים
- o תחביב
- o צבע מברשת שיניים
- o בי"ס
- o רחוב מגורים
- o מיקום במשפחה
- o מספר יחידות במתמטיקה
- o האות הראשונה של השם (פרטי/ משפחה)
- o האם יש אחיינים
- o חודש לידה
- o מידת נעליים
- o זמר אהוב
- o צבע אהוב
-
אחרי שכל החניכים שלחו תשובות, לוקחים חניכים עם נקודות דימיון ביניהם (שאול, ישראל ודוד- המכנה המשותף שלהם זה שכולם שמות מהתנ"ך) אומרים לחניכים רק את השמות של החניכים, ושאר החניכים צריכים לגלות מה המכנה המשותף בין החניכים שנבחרו. וחוזר חלילה.
שימו לב!
- את הקבוצות והמכנה המשותף שלהם מומלץ להכין במצגת על מנת להקל לחניכים לזכור את השמות.
- שימו לב שאתם מוצאים מכנה משותף לכל החניכים, שלא יצא מצב שיש חניך שלא אומרים אותו.
- המדריך יסביר שתתי קבוצות זה לא נקבע רק ע"פ סממנים חיצוניים ושתתי קבוצות זה דבר טוב.
מכאן רואים שבקבוצה יש תתי קבוצות. חשוב לזכור שזה דבר טוב, ושלא נלחמים נגדו. המטרה של מנהיג קבוצה היא ליצור "כימיה טובה" בין הקבוצות ושלא יהיו יחסי עוינות ביניהם.
בין תתי קבוצות רצוי שיהיו יחסים הדדים, ושכל תת קבוצה תרגיש צורך ורצון לתרום לקבוצה הגדולה ולגרום לאווירה טובה יותר בתוכה.
- סיכום
ראינו במהלך הפעולה את מאפייני הפעולה בפועל וחשיבותם. על היכולת של קבוצה להיות דבר משמעותי גם בשעת קושי, כמו בימים אלו, שהקורונה מפרידה ביננו קבוצה טובה שבנויה טוב תהיה משמעותית לחברי הקבוצה ויכולה לעזור מאד לכל חבריה בשעת קושי. יש לנו יכולת לשמור על הכימיה בין החניכים ועל הקבוצה גם מרחוק, . ואפילו חשוב שישמרו על ביחד גם מרחוק.
תודה ליפעת וסרצוג על הפעולה!