מטרת הפעולה:
החניך יבדיל בין אמת סוביקטיבית (זמנית), לבין אמת אוביקטיבית (מוחלטת).
החניך יציב מחדש את מטרותיו אותן לאור השקפה זו.
מבנה הפעולה:
מהלך הפעולה:
א. הצגת הדילמות:
דילמות בהן צריך להכריע בין דמויות שכל אחת חלשה בתחום אחר. צפוי שבסופו של דבר יוכרע כך שיוכנס להדרכה המדריך המעשן ולא
המדבר בתפילה, הרכלן ולא המקלל, וכן בשאר הדוגמאות.
ב. סיפור – מעשה בתבואה משגעת:
סיפורו של ר' נחמן מברסלב על התבואה המשגעת, למי שלא מכיר:
בחלום רואה המלך שכל האוכל מהתבואה שתגדל בשנה הבאה – ישתגע. כשהוא מספר ליועץ הוא מייעץ לו להשאיר מעט תבואה
מהשנה עבור שניהם, אבל המלך מבין שאם רק הם לא יהיו משוגעים, וכל השאר כן – הרי הם יהיו המשוגעים.
היועץ מבין את הבעיה ולכן מציע למלך שהם כן יאכלו מהתבואה, וישתגעו, אבל לפני זה הם יסמנו לעצמם על המצח סימן, וכשהם יראו
אחד את השני הם יזכרו בכך שהם משוגעים.
ג. סיכום שלבים א' וב':
לפעמים אנחנו חיים במציאות שהיא לא נכונה באופן אמיתי, אבל אנחנו חייבים לחיות בה. מצד האמת – עדיף להכניס להדרכה מעשן
מאשר מרכל (זו עבירה פחות חמורה…), אבל כיום ברור שלא נמליץ לאף אחד לנהוג כך, שכן ברור שמעשן יכשל בתפקידו כמדריך. אז
אמנם נכניס להדרכה את הרכלן, אבל חשוב שנדע שאנחנו משוגעים.
מסילת ישרים – פרק ג':
"הנה הרוצה לפקח על עצמו שתים הנה ההשקפות הצריכות לו: האחת, שיתבוננן מה הוא הטוב האמיתי שיבחר בו האדם, והרע האמיתי
שינוס ממנו. והשניה, על המעשים אשר הוא עושה לראות אם הם מכלל הטוב או מכלל הרע. וזה, בשעת מעשה ושלא בשעת מעשה:
בשעת מעשה, שלא ישעה שום מעשה מבלי שישקול אותו במאזני זאת הידיעה. ושלא בשעת מעשה, שיעלה לפניו זכרון כלל מעשיו
וישקול אותם כמו כן במאזני המשקל הזה לראות מה יש בם מן הרע למען ידחה אותו, ומה מן הטוב להתמיד בו ולהתחזק בו. ואם ימצא
בהם מן הרע אז יתבונן ויחקור בשכלו איזה תחבולה יעשה לסור מן הרע ההוא ולהטהר ממנו."
ד. משחק – יישור קו – "הרצוי והמצוי":
נעמיד את המשתתפים בשורה ישרה בקצה החדר עם הפנים אלינו, ונקרא משפט משפט מתוך הרשימה המצורפת (נספח 1) . בשלב א'
נקרא רק את הרצוי. מי שמסכים עם המשפט מתקדם צעד אחד קדימה.
כשמסיימים את כל המשפטים כל אחד משאיר חפץ במקום כדי לסמן עד איפה הוא הגיע. בשלב ב' קוראים את המצוי, מי שאכן מיישם –
מתקדם צעד קדימה. מדוע יש פער בין הרצוי למצוי?!
ה. סיכום:
בכל תחום בחיים ישנם כמה דברים אותם החלטנו לשנות ובהם להשתפר. פעמים רבות אנו מוותרים עלהם בגלל קושי אמיתי שקיים
במציאות או בעיות חמורות יותר שנקרות לפנינו. חשוב מאוד לשוב ולהזכר בתוכניותנו הראשוניות ולתאם את המשך חיינו לפי שני
המבטים אותם מזכיר המסל"ש, המבט ע"פ המצב היום, והמבט ע"פ האמת.
דוגמאות למדריך: רצית להפסיק את הקללות הקבוצה, אבל אחרי זמן קצר בהדרכה ראית שמי שמוביל את כולם לזה הוא "מלך"
הקבוצה, ולכן השקעת בגיבוש ובשאר דברים. זה הזמן, אחרי שרכשת את אמון החניכים לשנות את מה שתכננת מראש…
דוגמאות למשחקיה: אמרו לך שהבעיה של החניך שלך היא בלימוד כתיבה, אבל כדי לרכוש את אמונו אתם משחקים כל פעם כדורגל,
ובקושי לומדים…
חבריא ב'
הצבת מטרות
פעולות
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.