fbpx
חפש:

מערך דבקות, פעולה שלישית

מערך דבקות

 

פעולה ג’

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניך יכיר את התכונה “דבקות” בשמותיה האחרים והנגישים יותר; הקשבה, אכפתיות, נאמנות וכו’. הפעולה תאפשר

 

הבנה של המונח דבקות דרך מונחים אחרים ומוכרים יותר, ומתוך כך יבין החניך שדבקות היא בעצם שם כולל לכל אלו.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. הקשבה – על מה ולמה?

 

ב. תכונות אופי הנצרכות ל”בין אדם לחברו”

 

ג. היחס בין דבקות לתכונות האחרות

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. הקשבה – על מה ולמה?

 

מתודה – נבקש שני חניכים מתנדבים שיספרו סיפור לקבוצה (עדיף משהו שקרה להם, כלומר שהקבוצה לא מכירה את

 

פרטי הסיפור). נבקש מהם לחשוב על כל פרטי הסיפור ולא לשכוח להתייחס אליהם. נערוך את המתודה בשני שלבים:

 

בשלב הראשון שני המתנדבים יספרו את הסיפור לקבוצה במקביל, כלומר ביחד. בשלב זה נחלק גם לכל חניך דף (נספח

 

1) ונבקש מהם לנסות לכתוב כמה שיותר פרטים ממה שהם קולטים, כך שחצי מהקבוצה מתעדת את פרטי הסיפור של

 

חניך אחד, וחצי נוסף של הקבוצה את סיפורו של החניך השני. בשלב השני יספר כל אחד מהמתנדבים את אותו הסיפור

 

בדיוק, הפעם כל אחד בתורו. בשלב זה נבקש מהחניכים המאזינים להוסיף ולכתוב את הפרטים שהם לא שמעו בפעם

 

הקודמת על אותו דף, בצבע אחר.

 

 

נשאל את הקבוצה:

 

# איזה שלב היה לכם יותר קל לקלוט פרטים? מדוע? (בשלב השני, כי אפשר היה להקשיב באמת)

 

# מה הרגשתם כלפי המשימה שקיבלתם כששני הסיפורים סופרו במקביל?

 

# מה היה נדרש לכם בשביל לכתוב פרטים מהסיפורים ששמעתם? (ריכוז, הקשבה, מיקוד)

 

 

ב. תכונות אופי הנצרכות ל”בין אדם לחברו”

 

נספר לחברים את הסיפור “שלושת הפרפרים” מאת לוין קיפניס (אפשר להתייחס לזה שזה אמנם סיפור ילדים, אך אנו

 

ניעזר במסר שלו לצרכים שלנו) (נספח 2). ניתן לחלק את הקריאה בין החניכים, לצורך שמירה על ריכוז. בסיום הסיפור

 

נשאל את החניכים:

 

# באיזו תכונה מרכזית מתאפיינים שלושת הפרפרים? (נאמנות)

 

# לשם מה צריך להיות נאמן? הרי הם בסופו של דבר סבלו מזה…

 

# מה יותר חשוב בעינכם? טובת הפרט או נאמנות לזולת?

 

 

ג. היחס בין דבקות לתכונות האחרות

 

נניח לפני החניכים כרזות (נספח 3) עליהן כתובות התכונות שדיברנו עליהן בפעולה זו – נאמנות, והקשבה – ונוסיף מספר

 

כרזות עם תכונות נוספות שיסייעו לנו כאן. נחלק לכל חניך 10 פיסות נייר דמויות שטרות (נספח 4), אפשר גם לחלק מספר

 

שווה של טופי/עדשים/בייגלה במקום) ונכריז שהשווי של מידת הדבקות הוא 10 שטרות. נבקש מהחניכים “לקנות” את

 

מידת הדבקות אך נגביל אותם: הם לא יכולים לרכוש את מידת הדבקות עצמה אלא מידות אחרות שהשילוב בינהן מהווה

 

חלופה לתכונה דבקות, למשל: אני חושבת שמידת הדבקות היא -3 שטרות הקשבה, 5 שטרות נאמנות ו – 2 שטרות

 

עמידה בזמנים, סה”כ 10 שטרות.

 

 

נסכם – ראינו את החשיבות של מידת ההקשבה מידת הנאמנות בפעולה זו. מידות אלו הן רק “טיפה בים” מבחינת מידות

 

טובות שעלינו לסגל לעצמינו בהקשר של בין אדם לחברו. בפעילות האחרונה ראינו איך בקלות יחסית המילה “דבקות”

 

הוחלפה במילים אחרות – הקשבה, עמידה בזמנים, נאמנות, כח רצון, סבלנות ועוד. כלומר, דבקות היא שם כולל לתכונות

 

רבות לנו שאנו מאמינים בחשיבותן. במערך זה אנחנו עושים היכרות עם תכונת הדבקות, אך כפי שראינו בפעולה זו דבקות

 

כוללת בתוכה תכונות רבות שאנחנו כבר מכירים, ומכאן אנחנו מבינים למה חשוב כ”כ לעסוק בתכונה זו.

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אהבת ה'

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא