חפש:

משומש במצב טוב?

משומש ב"מצב טוב"?

מטרת הפעולה:

המדריכים ירכשו מיומניות שימוש נכונות ביחס לסביבתם.
מבנה:

  1. האם יש שימוש נכון?
  2.  לפי מה נקבע מהו שימוש נכון?
  3. איפה ביומיום אנו משתמשים נכון ולא נכון ואיך ניתן לשפר את
    שימושינו.

מהלך:

1.האם יש שימוש נכון?

נתחיל עם כמה משחקים(לא חייבים את כולם, כדאי לבחור את המתאימים ביותר
לקבוצה)

  • נעביר בין המדריכים שקית, מלאה בחפצים )מפתח, שקית, כדור, אטב
    כביסה וכד'(. כל חניך יכניס את ידו, יוציא חפץ ויסתיר אותו משאר
    הקבוצה. לאחר מכן יערך סבב, בו כל מדריך צריך להסביר מה החפץ
    אותו הוא מחזיק בידו,בלי להזכיר את שם החפץ או פועל הקשור לכך.
  • נשחק טאבו (בנספחים המצורפים בקובץ ההדרכה) שוב, הרעיון הוא להגדיר משהו, בלי להשתמש
    בשמו.
  • נתחלק לכמה קבוצות, ונשחק של מי השורה הזאת עם חפצים. כל קבוצה
    צריכה להמציא כמה שיותר שימושים לחפץ. הקבוצה שמנצחת היא זו
    שלא נגמרים לה הרעיונות.

כעת נשאל שאלת "כפירה" – מהו שימוש נכון בחפץ? מהו מפתח? מן הסתם
הגדרנו מפתח כמשהו שפותח. אבל האם אפשר להשתמש במפתח על מנת לחרוט
בחול? כן. אז מהו מפתח באמת? במשחק השלישי לדוגמא, השתמשנו בכדור בהמון
צורות. מהי הצורה הנכונה? האם יש בכלל שימוש נכון?

נחלק את המדרש הבא – וננסה לראות מה הוא עונה לשאלות אלו:

״ויחכם מכל האדם. מאדם הראשון. מה היה חכמתו אתה מוצא כשבראו הקב"ה העביר לפניו כל בהמה חיה ועוף, א"ל מה שמותן של אלו, א"ל לזה נאה לקרותו סוס ולזה נאה לקרותו חמור ולזה נאה לקרותו שור וכן לכלם שנאמר ויקרא האדם שמות וגו', א"ל מה שמך, א"ל אדם שנבראתי מן האדמה, ואני מה שמי א"ל ה' שאתה אדון לכל הבריות, היינו דכתיב אני ה' הוא שמי הוא שמי שקרא לי אדם הראשון.״
  1. לפי המדרש – מה תפקידו של השם?
  2. האם יש שם "נכון"/"אמיתי"?
  3. מה ייחוד האדם על המלאכים?
  4. מה לדעתכם חושבים המלאכים?

במקום סיכום, נעבור אל השלב הבא.

2. לפי מה נקבע מהו שימוש נכון?
נחלק לקבוצה כלי/ חפץ, עם כמה אפשרויות שימוש. הקבוצה תצטרך לסדר
מהן האפשרויות המועדפת עליה מה"הכי טובה" ל"הכי רעה":

עץ
א) להכין ממנו נייר.
ב) לתלות עליו נדנדה.
ג) לבנות כסא.

זהב
א) תכשיט
ב) שעון
ג) מעצור לדלת
ד) מטיל זהב

בקבוק זכוכית משומש
א) להשתמש בו כאגרטל
ב) לזרוק אותו לזבל
ג) מכשיר

מים
א) שתיית מים.
ב) מזרקה.
ג) מלחמת מים.
ד) להכין קולה.

נחזור למליאה, ונפרוס על הריצפה בריסטול. כעת נבחן את האפשרויות אותם העלו
הקבוצות. אם יש עדיין זמן, כדאי להגיע גם להחלטה של כלל הקבוצה. ננסה בדיון
על כך לבחון מה השיקולים שהנחו את הקבוצות בקבלת את ההחלטות. כל פעם
שמישהו מעלה משהו שנראה כמו הגדרה, נרשום אותה על הבריסטול. נשאל את
הקבוצה האם יש כאן הגדרה המקובלת עליהם?
נחלק/נפרוס כעת את הפתקים הבאים:

לשם מה?!
לשם צורך קיומי, נקודה.

לשם מה?!
סתם…

לשם מה?!
לא מובן!

לשם מה?!
לשם הנאה, מה, אסור?!

נבקש מהם להצמיד את כל אחד מהפתקים לכל אחת מהאפשרויות. (לשתות מים
להנאה, לשתות מים סתם, לשם צורך קיומי וכו') נשאל כעת האם הסדר אותו סידרנו
ישתנה? למה? האם זה בכלל משנה?

נלמד כי שימוש נכון מורכב בעצם משתי נקודות יחס – אני והסביבה. ונעבור לשלב המסכם.

3. איפה ביומיום אנו משתמשים נכון ולא נכון ואיך ניתן לשפר את שימושינו.
כעת נבקש מכל אחד מהחניכים לחשוב על הפעולות אותם עברו בשבועיים
האחרונים, ולרשום את השימושים שעשו במהלכם בחפצים/ מקומות אנשים וכו'. אם
קשה להביא רעיונות רק מפעולות, ניתן להביא גם פעולות ממהלך חיי היומיום שלנו.
חשוב שכל אחד מהחניכים ירשום לפחות עשרה רעיונות.
כעת נחלק להם גרף , הממחיש את הצירים עליהם דיברנו.

ונבקש לשים את כל אחד מהאירועים – שימושים על הגרף. לאחר שמיקמנו את כל
הארועים, נשאל את החניכים – איזה סוג של "משתמשים" הם יצאו? (קשוב לעצמי/
קשוב לסביבה/ קשוב לשניהם/ או לא קשוב)
נעלה דרכים לשינוי העניין, ולראות איך ניתן להשתפר הן ברמה האישית, הן ברמה
הקבוצתית, והן ברמה הסניפית – תנועתית.

לסיכום, חשוב להדגיש שאין "דרך נכונה" ומותר גם להיות קשוב לעצמי, או להנות
סתם. אבל חשוב לעשות זאת מתוך מודעות רחב לכלל השיקולים.
השתמשו בהנאה!

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    איכות הסביבה

  • סוג הפעילות

    פעולות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא