חפש:

תרבות הצריחה

ראציונל של הנושא על קצה המזלג

א. היסטוריה

רעיון הקיימות התחיל להיות פופולרי בשנות התשעים של המאה העשרים.
רעיון זה מתאר את העולם כמי שנמצא בתהליך של שימוש יתר במשאבים, מה שעלול להביא את אוכלוסיית העולם לסף תהום כאשר המשאבים ייגמרו.

תנועה זו מאמינה כי מערכות אקולוגיות הן העתיקות ביותר ונשלטו בידי בני אדם מאז ימי הציוויליזציות הראשונות ועד ימינו.
אפשר לזהות דפוס של הצלחה אזורית מסוימת, אך אם משברים אינם נפתרים, הם מובילים לשקיעה.

דוגמאות מההיסטוריה:

  • שימוש באש, צריכת מזונות שונים והשפעה על ההרכב הטבעי של אוכלוסיות הצמחים ובעלי החיים.
  • התפתחות קהילות חקלאיות שהסתמכו על סביבתן.
  • המהפכה התעשייתית במאות ה-15 וה-16, שהייתה מבוססת על מקורות אנרגיה כמו פחם, נפט וגז טבעי.
  • שיפור מערכות תברואה והתקדמות הרפואה, שהגנו על אוכלוסיות גדולות.

באמצע המאה העשרים החלה התארגנות של תנועות סביבתיות שהצביעו על המחיר הסביבתי של ההתפתחות התעשייתית.
בסוף המאה העשרים הבעיות הסביבתיות הגיעו לממדים עולמיים, והראו עד כמה תלות האנושות במקורות אנרגיה מתכלים (נפט, גז, פחם) גדלה.

תרבות הצריחה

מטרת היחידה

המדריכים יכירו את תרבות הצריכה והשפעתה על העולם.

מבנה היחידה

  1. מאפייני תרבות הצריכה – עובדות (הרס סביבתי, כסף, פרסום).
  2. הערכה של תרבות הצריכה – לטוב ולרע.
  3. בחינה עצמית – איפה אני בכל הסיפור הזה? מה באמת אני צריך?

מהלך היחידה

1. מאפייני תרבות הצריכה – עולם הפרסום

מטרת שלב זה היא להמחיש למדריכים עד כמה הפרסום הוא חלק משמעותי וגדול מחיינו.
לשם כך נבחר אחת מהמתודות הבאות:

א. משחק אסוציאציות על פרסומות
אחד המדריכים יגיד שם של חברה (למשל "סלקום"), ושאר המדריכים יצטרכו להעלות אסוציאציות כמו "מבצעים", "בית", "סגול".
מי שלא מצליח למצוא אסוציאציה – מפסיד.

ב. ניסוי הבקבוק
נציע למדריכים קולה בשתי צורות:

  • פעם אחת בבקבוק מעוך ומשומש של חברה לא מוכרת.
  • פעם שנייה בבקבוק המקורי של קוקה-קולה.

באמצעות זאת נמחיש עד כמה עקרון המיתוג משמעותי – לא רק המוצר עצמו חשוב, אלא התחושה שהמותג מייצר סביבו.


2. איך פועלת הפרסומת? – ניסוי פבלוב והתניה קלאסית

נשאל את המדריכים: "למה הפרסומות כל כך מצליחות לשכנע אותנו לצרוך?"
כדי להבין זאת, נסביר על ניסוי פבלוב:

הניסוי של פבלוב

במסגרת מחקריו על מערכת העיכול ערך פבלוב ניסוי בהשתתפות כלבים ובו האכיל אותם.
פבלוב ראה שבכל פעם שכלביו רואים אותו, הם מתחילים להזיל ריר, כי הם חושבים שהוא
הולך להאכיל אותם. אפילו בפעמים שלא הייתה בידו קערת אוכל, הם הזילו ריר. הוא ביצע
ניסוי כדי לחקור את התופעה: הוא נתן למספר כלבים אוכל, ובאותו זמן צלצל בפעמון. בכל
פעם שהכלבים ראו את האוכל, הם הזילו ריר )פעולה רפלקסית אוטומטית(. אחרי מספר
פעמים, פבלוב צלצל בפעמון, אך לא הביא להם אוכל. למרות זאת, הכלבים עדיין ריירו.
בעקבות זאת, פבלוב חילק את הגירויים לשני סוגים: גירוי בלתי מותנה וגירוי מותנה. גירוי
בלתי מותנה הוא גירוי שהגוף מגיב אליו באופן טבעי, ללא צורך באימון, בעוד שגירוי מותנה
הוא גירוי מלאכותי, שמתבצע רק אחרי למידה ואימון. פעולה זו כונתה התניה קלאסית –
תהליך למידה, שבו גירוי מסוים שחוזר על עצמו, מעורר תגובה רפלקסיבית, גם אם התקיימה
רק רמיזה לגירוי. (מתוך וקיפדיה)

כעת ננסה להמחיש את המנגנון הנפשי שעליו פועלת הפרסומת על פי הניסוי של פבלוב – ההתניה
הקלאסית, כעת, נשאל את המדריכים – למה זה כ"כ מצליח?

ההצלחה של פרסומת תלויה בכך שהלקוח וקונה גם את מה שאינו נזקק לו באופן אמיתי. זו כל מהותה של
הפרסומת, לשכנע אותך לצרוך. האם דבר זה הוא שלילי, או חיובי? מדוע? (בגלל שלי זה לא טוב, או בגלל
שלעולם זה לא טוב? כמובן שנראה במהלך היחידה כי שני הגורמים האלו קשורים זה בזה).


3. המחיר הסביבתי של תרבות הצריכה

כעת נציף כמה עובדות ידועות יותר ופחות בנוגע למחיר הסביבתי של תרבות הצריכה.

  • 32% מהאוכלוסייה העולמית משתמשים ביותר מ-80% מהמשאבים.
  • זיהום הפלסטיק בים הורג מיליוני בעלי חיים מדי שנה.
  • ייצור בגדים תורם משמעותית לזיהום מקורות מים.

נחלק לחניכים שאלון טביעת רגל אקולוגית ונבקש מהם לבדוק כמה מהמשאבים שלהם באמת הכרחיים.נראה כי תרבות הצריכה גורמת לכך שאנו מנצלים את העולם באופן שלא מאפשר לו להתקיים.


4. הערכה של תרבות הצריכה – טוב או רע?

נקיים משפט פומבי לתרבות הצריכה:

 נציב סניגור, מולו קטיגור, ונמנה שופט מבין החניכים. חבר
מושבעים ישמע טיעוני בעד- חברת שפע, מגוון אפשרויות, נוחות, נגישות גבוהה למוצרים….
ונגד- מחיר סביבתי, חברה קפיטליסטית, בזבוז משאבים והמרת צרכים רוחניים בצרכים חומריים.


5. בחינה עצמית – מה באמת אני צריך?

לאחר כל מה שלמדנו, נבצע תרגיל אישי:

  • כל משתתף ירשום "מה אני באמת צריך?"
  • האם אני קונה מתוך צורך אמיתי או מתוך הרגל וחשיפה לפרסומות?
  • איך אני יכול להפחית את טביעת הרגל האקולוגית שלי?

בשבת- אפשר לעשות זאת כשיח בין כל שני חניכים.


נספח: שאלון תרבות הצריכה

האם שאלת את עצמך כמה "טבע" נדרש כדי לקיים את רמת החיים שלך?

כדי לבדוק זאת, כל שעליך לעשות, זה לענות על השאלות להלן. אנא בחרו את התשובה המתארת בצורההקרובה ביותר את המצב בביתכם.

באיזה תדירות את/ה אוכל/ת אוכל מן החי? בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב
אף פעם 10
לעיתים רחוקות – צמחוני – לא בשר ועוף, מדי פעם ביצים/מוצרי חלב 20
לפעמים – לרוב בלי בשר ועוף, ביצים ומוצרי חלב כמעט כל יום 30
בדרך כלל בשר פעם או פעמיים בשבוע 40
פעם ביום – בשר כל יום 50
כמעט בכל ארוחה בשר ביצים ומוצרי חלב 70
כמה מהאוכל שלך הוא אוכל מעובד, ארוז או מיובא?
מעט מאוד, רוב האוכל לא מעובד, לא ארוז ומגודל בישראל 20
כרבע 50
כמחצית 100
כ- 2// 150
רוב האוכל מעובד, ארוז ומגיע מרחוק 200
כמה פעמים בשבוע את/אתה אוכל/ת מחוץ לבית?
לעיתים רחוקות 0
פעם בשבוע 10
פעמיים שלוש בשבוע 20
כל יום 30
עד כמה האוכל באכילה בחוץ מתבסס על על מזון מעובד או מיובא?
בעיקר אוכל מקומי לא מעובד, לא ארוז מגודל בישראל 0
לעתים רחוקות במסעדות מסוגים שונים 20
לעתים קרובות ארוחות במסעדות יוקרה 30
לעיתים קרובות במזללות של מזון מהיר למשל מקדונלד 50

האם את/ה ממחזר/ת?

כלל לא 80
רק פלסטיק לכלובים ברחוב 60
פלסטיק לכלובים ובקבוקים לחנות או למרכז מיחזור 40
פלסטיק לכלובים ובקבוקים לחנות או למרכז מיחזור, ובטריות 30
פלסטיק נייר ובטריות 20
זבל אורגני לקומפוסט 10
זבל אורגני לקומפוסט, מיחזור פלסטיק, נייר בטריות 0

האם את/ה חוסכים חשמל?

כן, הן בהתנהגות והן בצרכנות נבונה ובידוד הבית 10
כן, בהתנהגות אישית למשל כיבוי אורות בבית, לא מחמם ומקרר את הבית
20 מעבר למידה סבירה
כן, קונים מכשירי חשמל יעילים 40
לא 80

האם חוסכים במים?

כן, בהתנהגות היומיומית וגם אביזרי חסכון בבית 10

02

כן, בהתנהגות היומיומית 30
לא 70
מהו אמצעי התחבורה שבו את/ה מגיע ללימודים לעבודה לבילויים?
ברגל או באופניים 0
בתחבורה ציבורית או הסעות מאורגנות 30
ברכב פרטי או במונית עם עוד אנשים 50
ברכב פרטי או במונית לבד 100

האם למשפחה יש רכב?

אין רכב ממונע כלשהו 0
אופנוע 20
מכונית קטנה 50
מכונית משפחתית 80
מכונית גדולה 120
רכב שטח 160
מה הממוצע שאת/ה נוסעים ברכב פרטי בשבוע?
אפס ק"מ 0
10 10-50
30 50-150
60 150-300
120 300-500
יותר מ 500 200

בממוצע כמה נוסעים ברכב?

בדרך כלל לבד 100
עם נוסעים נוספים 50% 50
בדרך כלל ברכב מלא 0

בממוצע כמה שעות טסת בשנה?

אפס שעות 0
30 5
60 10
150 25
300 50

באיזה סוג בית אתם גרים?

בית צמוד קרקע 100
בית דו משפחתי או בבניין עם עד / דירות 50
דירה בבניין רב קומות 20

מה גודל הבית שלך?

שני חדרים 10
שלושה חדרים 20
ארבעה חדרים 30
חמישה חדרים 40
שישה חדרים 50
שבעה חדרים ויותר 80
האם את/ה נוהג/ת לקנות דברים שאינם נחוצים לך?
אף פעם לא 0
לעיתים רחוקות בלבד 20

03

לעיתים קרובות 80
הארונות שלי מלאים בדברים שאינם בשימוש 100
מספר הנקודות שצברת

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    איכות הסביבה

  • סוג הפעילות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא