מסע טו בשבט תשפה- עזראים בעוטף ישראל.
מדריכים ומדריכות יקרים! לקראת המסע הקרוב בנגב המערבי בסימן 'עזראים בעוטף ישראל' נקדיש את הפעולה השבת להכנה מתוך פרשת השבוע שלנו פרשת "בשלח". הרעיון העומד לנגד עיניינו השנה הוא חיבור חניכי התנועה לאיזורים שבפרפריה של ישראל.
לפעולה זו מצורפים הנספחים הבאים:
- מפה של דרום הארץ נספח הרחבה למדריך
- יחידת: "בנגב יבחן העם"
-
מבנה היחידה:
א. הכרות עם דמויות הנגב
ב. הנגב על המפה
ג. משחק
ד. סיכום: העברת האחריות בין הדורות
מהלך הפעולה:
א. הכרות עם דמויות הנגב
נפזר שמות של אנשים הקשורים לנגב (אברהם, יצחק, יעקב, שבט שמעון, דוד בן גוריון, הגנרל אלנבי, אבשלום פיינברג, רוביק דנילוביץ, יגאל אלון, חטיבת גבעתי, שועלי שמשון, יוסף וייץ, חרתת מלך הנבטים, דוד המלך, שלמה המלך, ירון פינקלמן,).
נשאל את החניכים האם הם מכירים את הדמויות, מה הם יודעים עליהם, מה הקשר בין כל הדמויות?
לאחר שהחניכים העלו רעיונות נספר להם שכל הדמויות האלו חיו או פעלו בנגב והיו חלק מעם ישראל או קשורים אליו. (כאן ניתן להרחיב על הדמויות הפחות מוכרות עבור החניכים, ראו בנספח ).
ב. הנגב על המפה
נניח המפה במרכז החדר\מרחב הפעילות ונתחיל לשתף את החניכים – איפה זה עוטף עזה, איפה הערים המרכזיות? לאחר מכן, נבקש מהחניכים לשתף אותנו אלו ישובים בנגב הם מכירים, האם לדעתם חשוב להתגורר שם ולמה, האם יש להם משפחה או מכרים שגרים בעוטף עזה או בנגב בכלל? (תרצו לספר לנו עליהם?)
ג. משחק
לאחר שלמדנו ודנו על הנגב, נשחק עם החניכים משחק מסירות (כדור, פחית, מטוס נייר, כדור צמר, וכו) נעמיד את כל החניכים במעגל. המדריך ימסור את הכדור לחניך הראשון ומשם המשחק יתחיל. כל חניך מוסר את הכדור בתורו לחניך אחר, בזמן המסירה עליו אומר בקול מושג הקשור בנגב (ישוב, צמח, נוף, חיה). חניך שלא אמר מושג השייך לנגב יפסל, ויצא מהמעגל. המנצח הוא החניך שאמר כמה שיותר מושגים הקשורים בנגב, ולמעשה האחרון שמחזיק את הכדור ולא נפסל.
ד. סיכום: העברת האחריות בין הדורות
בסוף המשחק נדבר עם החניכים על החשיבות של הנגב, נספר להם על האבות שחיו בנגב, אברהם אבינו שמוסר נפשו לחפור בארות בארץ פלישתים ומתיישב בבאר שבע, שם גם כן נואע עצים ופותח את אוהלו לאורחים למען יאכלו וישתו. יצחק אבינו שזורע בנגב והקב"ה מברך אותו בשפע רב למען יראו הגויים שאלוקים עימו. ויעקב אבינו שיוצא מבאר שבע לחרן בתחילת ימיו ומכאן גם כן יורד למצרים בסופם. על בני ישראל שיצאו ממצרים ובמקום ללכת בדרך הקצרה (אפשר להראות להם במפה את אזור ארץ פלישתים) נכנסו למדבר סיני והאריכו מאוד את הדרך על מנת שילמדו דרכי ה' ויקבלו את התורה בסיני. הנגב הוא המקום בו נבנה עם ישראל, לומד תורה ומתחנך, ובו גם כן נבחן לאורך כל הדורות (הנסיונות במדבר סיני, אליהו בסוף ימיו, ההתישבות לפני קום המדינה שהיתה בתנאים קשים ביותר, ועד ימי חרבות ברזל שגילו אחדות נפלאה בעם). אלו הדורות שעברו ופעלו בנגב ומוסרים לנו את האחריות לשמור על הנגב בכל דרך.
משימה לעיבוד לקראת המסע:
נסיים את הפעולה עם משימת חשיבה לחניכים – כיצד לדעתם אנחנו יכולים לשמור על הנגב? למשל- שמירת סביבה, לתמוך בחקלאות על ידי קניה על מוצרים, לטייל ולחזק את העסקים, ללמוד עליו.
——-
מדריכים יקרים!
בע"ה ביום רביעי הקרוב נצא למסע טו' בשבט- בסימן עוטף ישראל- הלא הוא אזור הנגב המערבי- רגע לפני היציאה לדרך, נתבונן בפסוקי הפרשה ללמוד היכן אנו נמצאים.
"ולא נחם אלוהים דרך ארץ פלישתים"
הכרות עם הנגב ועוטף עזה.
לפזר שמות של דמויות הקשורות לנגב לשחק משחק מסירות- הדורות מוסרים לנו את האחריות לנגב (לתת דוגמאות) לחבס לתת טקסט מכונן על הנגב.
מה הוא הנגב? הנגב מוזכר בתנך במיספר מובנים. לראשונה אנחנו נפגשים איתו בהבטחת הארץ לאברהם – וְהָיָ֤ה זַרְעֲךָ֙ כַּעֲפַ֣ר הָאָ֔רֶץ וּפָרַצְתָּ֛ יָ֥מָּה וָקֵ֖דְמָה וְצָפֹ֣נָה וָנֶ֑גְבָּה וְנִבְרְכ֥וּ בְךָ֛ כָּל־מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָ֖ה וּבְזַרְעֶֽךָ: (בראשית פרק כח פסוק יד)
אז מה הוא העוטף? לאורך החוף שמדרום לאשקלון ועד הגבול עם מצרים ישנה רצועת ברוחב של 7-10 ק״מ. זהו חבל עזה. כל מה שעוטף אותו בקו אשקלון- נתיבות- אופקים ועד הגבול עם מצרים באיזור ניצנה זהו עוטף עזה.
בפרשת השבוע שלנו, 'בשלח' נקרא חבל ארץ זה "ארץ פלישתים" דרכו היו אמורים להיכנס ישראל למצרים בדרך הקצרה ביותר.
שלב ב- הקשר של ישראל לנגב
שלושת האבות יושבים בארץ הנגב לסירוגין. אברהם נודד בין חברון לבאר שבע, יצחק גר בנגב בין באר שבע ועזה ושם פוגש את רבקה, וגם יעקב בנדודיו בין חברון לבאר שבע עד רדתו למצרים דרך באר שבע וניצנה.
וְהָיָ֤ה זַרְעֲךָ֙ כַּעֲפַ֣ר הָאָ֔רֶץ וּפָרַצְתָּ֛ יָ֥מָּה וָקֵ֖דְמָה וְצָפֹ֣נָה וָנֶ֑גְבָּה וְנִבְרְכ֥וּ בְךָ֛ כָּל־מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָ֖ה וּבְזַרְעֶֽךָ: (בראשית פרק כח פסוק יד)
במובן זה הנגב הוא כיוון דרום. לאחר מכן כבר מדברים על הנגב כחבל ארץ בדרום הארץ. כיום כל חבל הארץ שמדרום לאשקלון-באר שבע וערד ועד אילת מכונה "נגב". הערה למדריך- הצג לחניכים על גבי מפה חבל ארץ זה.
כאשר עם ישראל שב לארצו ונוחל את הארץ בימי יהושע בן נון, בארץ הנגב יושבים שבטי יהודה ושמעון (על שמם מועצה אזורית בני שמעון).
ושוב כאשר עם ישראל שב לארצו בהמוניו לפני 150 שנה והחל קיבוץ גלויות ישראל, הנגב תפס מקום נכבד בשיבה לארץ. אחד הקוראים הגדולים להתיישבות בנגב היה דוד בן גוריון שאף עבר בסוף ימיו להתגורר בשדה בוקר שבעומק הנגב.
המסע הזה פותח את המסע שלנו בעוטפי ישראל, הפעם בנגב המערבי, בפסח- בכל אתר ואתר ובע"ה בקיץ בצפון הארץ. המסע שלנו פותח גם את שבוע הקיימות שלנו בתנועה. אשר מהווה שבוע שיא לחיבור שלנו לאדמה ולרצון והצורך לשמור עליה ולהמשיך לקיים אותה למען הדורות הבאים.
דוד בן גוריון- ראש הממשלה הראשון של ישראל, האמין בפיתוח הנגב והתיישב בשדה בוקר. הוא קרא לעם ליישב את המדבר והאמין שזהו העתיד של המדינה. שבט שמעון- נוחלים את הנגב. יושבים בצפון הנגב הגנרל אלנבי- מפקד הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. מוביל את חייליו בקרבות קשים בנחל הבשור ובאר שבע. אבשלום פיינברג- חלוץ יהודי מהעליה הראשונה. ממפקדי מחתרת ניל"י. נרצח על ידי בדואים בחולות רפיח בדרכו להעביר מודיעין לצבא הבריטי במצרים. רוביק דנילוביץ- ראש עיריית באר שבע יגאל אלון- מפקד חזית הדרום בתש"ח. מפקד על המבצעים הגדולים לשחרור הנגב במלחמת העצמאות חרתת מלך הנבטים- מלך על העם שישב במרכז הנגב בימי הרומאים בארץ ישראל. דוד המלך- לאחר בורחו מפני שאול, מתיישב דוד בעיר ציקלג שעל שפת נחל הבשור בנגב. שלמה המלך- בונה ומפתח הנגב. מגיע עד עציון גבר ובונה צי אוניות באילת. בזכות זאת שימעו הולך לעל העולם ומגיעים מלכים לירושלים להקריב קורבנות. ירון פינקלמן- מפקד פיקוד דרום במלחמת חרבות ברזל.. יוסף וייץ- מראשי קק״ל. מסייע רבות לראשית ההתיישבות בנגב בימי ראשית המדינה