חפש:

משתלב יופי

משתלב יופי

 

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניך יתייחס להשלמה בין פנים וחוץ כמרכיב ביופי

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. בעיני המתבונן

 

ב.  שקר החן והבל היופי? מבט חיצוני

 

ג.  יהדות יפה

 

ד. סיכום

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. בעיני המתבונן

 

נפזר לפני החניכים שלנו מבחר פרסומות שגזרנו מן העיתונים (חשוב לוודא שבתמונה יופיעו אנשים יפים, ולשמור על גדרי

 

הצניעות כמובן….)

 

 

# נשאל את החניכים: מה משותף לכל האנשים שאנחנו רואים בפרסומת?

 

 

נציף את הנושא מעט יותר לעומק באמצעות שאלון מהיר וקצר. נבקש מהחניכים לענות את התשובה הנכונה בעיניהם.

 

נדגיש כי אנו מבקשים לשמוע את התשובה האמיתית- ולא את התשובה ה'נכונה' והאידאלית…

 

 

1. כיצד אכין את עצמי למקום חדש?

 

2. כיצד נקבע הרושם הראשוני שלנו על אדם?

 

3. במה אנחנו משקיעים הכי הרבה זמן בזמן ההתארגנות בבוקר?

 

4. האם הייתם יכולים להסתדר יום שלם בלי מראה/ מצלמה?

 

5. לפי מה אנחנו בוחרים בגדים?

 

 

ב. שקר החן והבל היופי? מבט חיצוני

 

מחלקים את החניכים ל- 2 קבוצות, כל קבוצה מקבלת אגדה (נספח 1).

 

משימה 1: קבוצת חשיבה – הקבוצה דנה בשאלה: למה היופי גורם באגדה?

 

משימה 2: הקבוצה מציגה את האגדה (מומלץ להביא אביזרים).

 

 

בכל אחת מהאגדות היופי הוא שמסובב את העלילה. הברווזון נדחה בחברה שלו מפני השוני החיצוני. האמא החורגת של

 

שלגיה יצאה מכליה כשגילתה שיש משהי יפה ממנה.

 

 

דיון:

 

# בתרבות העולם, כשהיופי והחיצוניות הם העיסוק העיקרי, האם יש מקום בחברה לאדם שנראה שונה מנורמות היופי

 

שקבעה החברה?

 

# האם יש מקום לאנשים שחיצוניותם מכוערת?

 

 

"התרבות המערבית ההולכת ולובשת מחלצות מרצדות ומנצנצות מסמאת את עיני הדעת והבשר במקסמי שוא ופעלולים

 

וירטואליים חלולים שמותירים נפש ריקה מאותו יופי מובטח. שוב נותרה הנפש קרה וצמאה."

 

(קרני שור/הרב יחזקאל פרנקל)

 

 

ג. יהדות יפה

 

משחק דפי מקורות:

 

הוראות המשחק:

 

כל חניך מקבל 20 מסטיקים אדומים, 20 מסטיקים ירוקים. במרכז החדר מניחים 2 צלוחיות – מרכזית ומשנית. המשימה

 

היא לתת "ציון" על כל קטע – האם הוא מתייחס לפנימיות או לחיצוניות.

 

מהלך המשחק:

 

המדריך מקריא מקור (נספח 2) והחניכים שמים בצלוחית המשנית מסטיקים בצבע ובכמות הנראה להם לפי המפתח: ירוק

 

= פנימיות, רוחניות.  אדום = חיצוניות, גשמיות.

 

* ניתן לשים בין 1-3 מסטיקים באותו הצבע, עפ"י דרגות: 1 – התייחסות מעטה, 3 – התייחסות משמעותית ורבה.

 

* ניתן לשים משני הצבעים יחד, אם יש התייחסות כלפי שניהם.

 

דוגמא: "מי שלא ראה ירושלים בתפארתה, לא ראה כרך נחמד מעולם" (סוכה נ"א:)

 

חניך יכול לשים: 3 מסטיקים אדומים ו- 2 מסטיקים ירוקים. 3 מסטיקים אדומים מפני שנראה שהעיקר הוא 'הכרך הנחמד',

 

שמבליט את הגשמיות, 2 מסטיקים ירוקים מפני שתפארתה של ירושלים זה התייחסות רוחנית.

 

 

לאחר כל סבב (=מקור+מסטיקים) מעבירים את המסטיקים מצלוחית המשנה לצלוחית המרכזית, כדי שבסוף נוכל לראות

 

את הסיכום הכללי של המקורות. נבחין שהמקורות עוסקים פחות או יותר בפנימיות ובגשמיות באופן שווה.

 

 

ד. סיכום

 

(נספח 3). יופי משמע ה-ר-מ-ו-נ-י-ה. מומלץ לכתוב את ההגדרות הבאות בגדול על דף כדי להציב אותן מול עיני החניכים.

 

ההגדרות במילון א. אבן שושן:

 

יופי – נוי, חן, תפארת, מזיגה של תכונות או צורות או צלילים וכדו' שיש בה כדי להנות את חוש הראיה או את אחד החושים

 

האחרים של האדם; יפי תארה של הנערה, יפי הנוף, יפי המנגינה, "מלך ביפיו תחזינה עיניך"(ישעיהו ל"ג, יז) – יופי רוחני.

 

 

הרמוניה נ. (אלת המוסיקה במיתולוגיה היוונית):

 

1. התאמה, מזיגה נאה, הסכם: הרמוניה בדעות

 

2. במוסיקה: התאמת צלילים, התמזגות טונים בודדים לתצליל (אקורד)

 

הרמונית. מתלכד ומתמזג היטב, מתאים בכל זה לזה: חיים הרמוניים.

 

 

יופי אמיתי הוא כשיש התאמה בין הפנימיות והחיצוניות, הקודש והחול, הרוחני והגשמי. אסתר שמתוארת כ'ירקרוקת', שזהו

 

כיעור חיצוני, מתוארת גם כמשהי הנושאת חן בעיני כל רואיה. איך זה? הרי זה סותר! אלא שפנימיותה ואישיותה כזו מלאת

 

צניעות, אמת וחסד לעמ"י עד שנשאה חן בעיני כל רואיה למרות הכיעור החיצוני!! המקדש הוא המבנה היפה ביותר בעולם,

 

מפני שהוא מכיל את עבודת הקודש המשמעותית, החשובה והעליונה ביותר. חייב שמקום כזה ייראה בכבוד הראוי לעבודת

 

הקודש האדירה שבו. יופי לפי היהדות הוא כשיש התאמה. לכן המקדש צריך להיות מקום יפה, יש בו התאמה בין העולם

 

לבין ייעודו, לכן מודגש על האמהות שהיו יפות – הן התאימו לתפקידן ומהותן."נזם זהב באף חזיר אישה יפה וסרת טעם"

 

(משלי יא' כב') – גם דבר יפה ומכובד כמו נזם זהב, מאבד את יופיו כשהוא על אף חזיר, כך גם יופי חיצוני כשהוא משמש

 

לדברים שליליים או מופיע בסתירה לעומק, להתנהגות ראויה וליופי פנימי – הוא הופך למכוער. מי שיש לו יופי פנימי, מי

 

שמתואם למטרתו ותפקידו בעולם, יוצר שדר יפה כלפי חוץ, יש בו הדרת קודש, מציאת חן בעיני אלוקים ואדם. זהו יופי

 

אמיתי!

 

 

סיפור חביב המדגים כי היופי אינו רק עובדות חיצוניות, אלא משהו פנימי:

 

בקרבת העירה פשיסחא התגורר חייט יהודי. הפריצים העריכו מאוד את אומנותו ותמיד פנו אליו לתפור את בגדיהם. יום

 

אחד נקרא החיים אל ביתו של אחד הפריצים. הפריץ הראה לו אריג יקר שנקנה בעיר הגדולה פריס. "רצוני שתתפור לי בגד

 

מאריג זה" אמר הפריץ "אך דע לך, כי זהו אריג יקר ביותר. השתדל שיהא הבגד נאה וטוב כראוי לאריג כל כך משובח".

 

"כלום איני חייט מומחה?" צחק החייט בביטול ולקח את האריג. כעבור מספר ימים, הביא החייט את הבגד לפריץ למדידה.

 

הבגד לא מצא חן כלל בעיני הפריץ "השחתת את האריג היקר" צעק בכעס על החייט, גירשו מביתו והשליך אחריו את הבגד.

 

בעקבות מאורע מצער זה, חדלו הפריצים להזמין את החייט לתפור את בגדיהם והוא איבד את פרנסתו. נוכחה אשתו של

 

החייט במר גורלם ויעצה לו לנסוע לצדיק רבי ירחמיאל, בנו של "היהודי הקדוש" מפשיסחא. שמע החייט לעצת אשתו ונסע

 

לרבי ירחמיאל. "זה אשר תעשה" יעץ לו רבי ירחמיאל "פרום את כל תפרי הבגד, ואחר תשוב ותתפור אותו באותם מקומות.

 

הבא את הבגד בשנית לפריץ וראה את תגובתו" העצה היתה מוזרה בעיני החייט, הרי אם יפרום ויתפור שוב אותו הדבר,

 

מדוע שזה ימצא חן בעיני הפריץ?! אך כיוון שלא היה לו מה להפסיד והוא העריך את דעתם של תלמידי חכמים, שמע לעצתו

 

של רבי ירחמיאל, פרם ותפר בשנית. את הבגד החדש-ישן הביא החייט לפריץ, ולהפתעתו, הבגד מצא חן מאוד בעיני

 

הפריץ. הפריץ ביקש את סליחת החייט ונתן לו תשלום מכובד. חזר החייט לרבי ירחמיאל להודות לו על עצתו. הסביר רבי

 

ירחמיאל "בפעם הראשונה שתפרת את הבגד, היה זה מתוך יהירות וגאווה על כשרונך הרב. דבר שנעשה מתוך גאווה –

 

אינו יפה ולא יכול למצוא חן. כשבאת אלי היית נכנע ושפל, הבנת שיש צורך להשקיע ולהיזהר מגאווה. אז הצעתי לך לפרום

 

את הבגד ולתפורו מחדש. התפירה השניה נעשתה מתוך ענווה ואז היה לבגד יופי וחן.

 

 

 

קטע לסיכום:

 

שיר השירים רבה פרשה א [ט"ו]:

 

הנך יפה רעיתי

 

הנך יפה,

 

הנך יפה במצות,

 

הנך יפה בגמילות חסדים,

 

הנך יפה במצות עשה,

 

הנך יפה במצות לא תעשה,

 

הנך יפה במצות הבית

 

בחלוק תרומה ומעשרות,

 

הנך יפה במצות השדה

 

בלקט שכחה ופאה

 

ומעשר עני וההפקר,

 

הנך יפה בכלאים,

 

הנך יפה בסדין בציצית,

 

הנך יפה בנטיעה,

 

הנך יפה בערלה,

 

הנך יפה בנטע רבעי,

 

הנך יפה במילה,

 

הנך יפה בפריעה,

 

הנך יפה בתפלה,

 

הנך יפה בקריאת שמע,

 

הנך יפה במזוזה,

 

הנך יפה בתפילין,

 

הנך יפה בסוכה,

 

הנך יפה בלולב ואתרוג,

 

הנך יפה בתשובה,

 

הנך יפה במעשים טובים,

 

הנך יפה בעולם הזה,

 

הנך יפה בעולם הבא.

 

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

 

 

 

 

 

 

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    התנועה

  • סוג הפעילות

    פעולות

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא