חפש:

משלבים כוחות

משלבים כוחות

 

 

 

מטרת הפעולה

 

 החניכים ישאפו לקיים את כל מצוות התורה על אף הקושי הרב בעשייתן.

 

 

מבנה הפעולה

 

א. הצגת הסתירה בין החיים לקיום תורה ומצוות

 

ב. הכרה בכך שהתורה ממלאת את האדם בכוחות לכל החיים

 

ג. פתרון לסתירה בין התורה לחיים

 

ד. סיכום

 

 

מהלך הפעולה

 

א. הצגת הסתירה בין החיים לקיום תורה ומצוות

 

מפזרים דפים (נספח 1) שבהם כתובים דברים שאנחנו רוצים או אוהבים לעשות בחיים. שואלים את החניכים, מה הבעיות

 

ההלכתיות שאפשר להיתקל בהן בעשיית דברים אלו. אם החניכים לא רואים שום בעיה, המדריך יעזור להם…

 

 

# לאכול במסעדה (תעודת כשרות, פתוחים בשבת)

 

# ללכת לבריכה או לים (מעורב/נפרד)

 

# טיול בחו"ל (כשרות, מניין, יציאה מהארץ)

 

# להיות ספורטאי/ת (משחקים בשבת, בנים: ציצית, כיפה, בנות: חצאית, שרוולים עד המרפק..)

 

# יחידות מיוחדות בצה"ל (בנים/בנות)

 

# מוסיקה (טרנסים, צריבה – גזל, ספירת העומר או שלושת השבועות)

 

# לישון עד מאוחר (זמן קריאת שמע, זמן תפילה)

 

# לקרוא עיתון (לשון הרע)

 

     

קרוב לוודאי שהחניכים יבינו ויזדהו עם הבעיה הקיימת, אבל חשוב להגדיר להם את שורש הבעיה: ילד קטן תמיד שמח

 

ומאושר, רץ וקופץ, מלא חיים, כי הוא עושה מה שבא לו. כשאומרים לו מה לעשות הוא מתעצבן ובוכה. ככל שאנחנו גדלים,

 

מטילה עלינו התורה עוד ועוד מטלות שמונעות אותנו מלעשות ככל העולה על רוחנו. הילד כבר אינו רץ וקופץ, אינו שמח

 

מהחיים, ונכון שהוא אינו מתעצבן ובוכה אבל קיימת סתירה פנימית מתמדת –החיים מושכים אותו למקום אחד והתורה

 

מושכת אותו למקום אחר. וגם אם לחלק מהדברים יש לתורה פיתרון, כמו למשל חוף נפרד, עדיין האדם מוגבל ולא יכול

 

לעשות מה שהוא רוצה. קשה מאוד לחיות בסתירה כזו. לפני שניגש למצוא פתרון לבעיה, נקדים הקדמה קצרה וננסה להבין

 

קצת ממה שפועלת התורה על האדם הלומד אותה ומקיים את מצוותיה, ואז יהיה לנו קל יותר להגיע לפתרון.

 

 

מקריאים קטעים (נספח 2) על רס"ן דגן ורטמן שנהרג במבצע "עופרת יצוקה" בעת מילוי תפקידו, ועל אל"מ דרור וינברג

 

שנהרג בפעילות מבצעית ב"ציר המתפללים" בחברון במסגרת תפקידו הצבאי.

 

 

לאחר מכן נקיים דיון. ננסה להבין:

 

# מה היה גדול בדרך החיים של דגן ודרור?

 

# מה הביא אותם להיות בעלי כוחות כאלו גדולים?

 

 

לימוד

 

"וכל מי שעושה את המצוות כולן ומחזיק בתורה ללא רפיון, כוח החיים שהוא גנוז ביסוד טעמי תורה עושה בו את שלו, אף

 

על פי שאיננו מרגיש בעת העשייה והלימוד כל תוספת כוח גשמי או רוחני בקרבו. ובכל עת מצוא שכוח חיים דרוש להתגלות

 

יצא כח חיים אצור אשר נגנז, על ידי התורה והמצוות, ומחמם את הלב ומאיר את הנשמה".

 

('זרעונים', הרב קוק)

 

 

הרב קוק מלמד אותנו שהתורה מגלה באדם כוחות גדולים שלא יצאו לפועל על ידי שום דבר אחר -­– רק על ידי לימוד

 

התורה וקיום מצוותיה! התורה היא זו ש'מחממת את הלב, מאירה את הנשמה' ונותנת לאדם כוחות פיזיים ורוחניים

 

לכל החיים. ואין זה דווקא כששואלים רב מה לעשות לגבי בעיה מסויימת, אלא הלימוד והקיום של התורה, הוא עצמו נותן

 

לאדם כוח להצליח בחייו. והתורה היא זו שנתנה לדגן ולדרור כוחות כאלו גדולים להצליח בדרכם!

 

 

ג. פתרון לסתירה בין התורה לחיים

 

אחרי שאנחנו מבינים שהתורה מוציאה מכל אדם את הכוחות הכי גדולים שלו, ברור שנרצה ונשתדל יותר לקיים את כל

 

התורה בשלמותה כי כל אחד רוצה להיות מלא כוחות חיים! אבל עדיין איננו מבינים מדוע זה צריך להיות בצורה כה קשה?

 

למה כדי להתמלא בכוחות אני צריך לעשות המון מצוות מעיקות ולא מובנות?

 

 

דיון:

 

# לכל אדם יש קשיים בחיים. האם יש להם תפקיד, או שצריך רק לעבור אותם – להיות אחריהם?

 

# האם היינו מעדיפים חיים בלי קושי כלל?

 

 

ד. סיכום

 

"ונמצא שהוא מושם באמת בתוך המלחמה החזקה, כי כל ענייני העולם בין לטוב בין לרע הנה הם יסודות לאדם, העוני מצד

 

אחד והעושר מצד אחד, כעניין שאמר שלמה: פן אשבע וכחשתי ואמרתי מי ד' ופן אורש וגנבתי וכו' (משלי ל, ט). השלווה

 

מצד אחד והייסורין מצד אחד, עד שנמצאת המלחמה אליו פנים ואחור. ואם יהיה לבן חייל וינצח במלחמה מן הצדדין, הוא

 

יהיה האדם השלם… נמצינו למדים כי עיקר מציאות האדם בעולם הזה הוא רק לקיים מצוות ולעבוד ולעמוד בניסיון."                                                                                

 

(מסילת ישרים עמ' ל', ל"ד.)

 

 

הרמח"ל מלמד אותנו שהעולם מלא סיבוכים וניסיונות. לכל אדם יש קשיים משלו, ותפקידו בעולם הוא לנצח במלחמה נגדם!

 

אין חיים בלי סיבוכים, ואנחנו גם לא מחפשים חיים כאלה, כי בצורה כזו אנחנו מתחשלים ונעשים אנשים שלמים וטובים

 

יותר. ובשביל זה הקב"ה שם אותנו בעולם, כדי שנעבור מכשולים ונהיה גיבורים. כך הוא גם ביחס למצוות. אם כל המצוות

 

היו קלות לעשייה, לא היינו הופכים להיות אנשים אחרים – מצוינים וגדולים יותר. לימוד התורה וקיום המצוות מחשלים אותנו

 

ורק כך אנו מוציאים את כל הכוחות הטמונים בנו אל הפועל! אם נבין את זה, לאט לאט ננסה ונצליח לעבור עוד ועוד

 

ניסיונות. עוד עלינו לדעת שהקושי בקיום התורה ומצוותיה לא ייפסק בגיל מסוים, הוא יהיה תמיד. אבל ככל שנבין ונראה

 

בעצמנו את הכוחות שהתורה מצמיחה בנו – נקבל מוטיבציה שלא להפסיק לרגע, ונרצה ונשתדל לעבוד קשה כל החיים!

 

 

 

*ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה*

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    התמדה

  • סוג הפעילות

    פעולות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא