חפש:

מערך פלורליזם פעולה 1, מי צריך אמת?

מי צריך אמת?

 

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניכים יבררו את הצורך בחיפוש אמת.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. לימוד מושג הדוֹגמה – קבלת דעה מבלי לאמת אותה

 

ב. הכרה כי האדם נבדל מן הבהמה ביכולת המחשבה שלו וכי עליו להשתמש ביכולת זו

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. לימוד מושג הדוֹגמה – קבלת דעה מבלי לאמת אותה

 

משחקים עם החניכים "הרצל אמר": המדריך או חניך אומרים "הרצל אמר…" ומציינים פעולה כלשהי שהחניכים צריכים

 

לעשות (לעמוד, להרים ידיים, ללכת לקצה החדר, לצעוק בקול רם וכו'). אפשרות נוספת: משחקים "ימינה, שמאלה, קדימה,

 

אחורה" – המדריך נותן הוראות ומבצע אותן, אך כולם פועלים לפי חוקיות שנקבעת מראש. למשל: לעשות מה שהמדריך

 

אומר ועושה, לעשות מה שהמדריך אומר אבל הפוך ממה שהוא עושה, לעשות לאט את מה שהמדריך אומר וכדומה.

 

מקריאים לחניכים קטע מהספר 'היצור החברתי' מאת אליוט ארונסון, המתאר את הניסוי של מילגרם (נספח 1). אפשר גם

 

להראות סרטון יוטיוב שמתאר את הניסוי: "הניסוי של מילגרם חשמל".

 

 

# לפני הצגת תוצאות המחקר שואלים את החניכים: כמה משתתפים לדעתכם המשיכו בניסוי? איך אתם הייתם פועלים

 

במצב זה?

 

מסיימים את הקראת תוצאות המחקר (נספח 2). מציגים לפני החניכים הגדרה כתובה למונח "דוגמה" (נספח 3). מסבירים

 

לחניכים את ההגדרה, ואומרים שגם במשחק ששיחקנו החניכים ביצעו את הפעולות בלי להקדיש מחשבה לשאלה מדוע הם

 

עושים אותן.

 

 

ב. הכרה כי האדם נבדל מן הבהמה ביכולת המחשבה שלו וכי עליו להשתמש ביכולת זו

 

מנהלים עם החניכים דיון על סיפור הניסוי. שואלים: מדוע לדעתכם אנשים מתנהגים כך? האם האנשים לא הבינו שהם

 

עושים דבר רע? מה גורם לאדם לקבל הוראה מסוימת מבלי שיברר אותה? בתום הדיון מגיעים למסקנה: היינו מצפים

 

ממשתתפי הניסוי שלא יקבלו את הוראות עורך הניסוי כמו שהן, ישאלו את עצמם האם באמת נכון לעשות זאת ויפסיקו

 

להשתתף בניסוי ברגע שהם מבינים שהדבר חורג מגבולות ההיגיון והמוסר. ישנם מצבים שבהם אנחנו מקבלים דעות או

 

מחשבות בלי בירור או לימוד מעמיק אלא בגלל גורמים אחרים, כמו מוסכמה חברתית, אדם בעל סמכות, עצלות וכדומה. גם

 

במצבים אלה האדם אינו יכול לברוח מאחריות, ועליו להשתמש ביכולות שנתן לו הקב"ה כדי לברר ולבחון את מעשיו.

 

לומדים עם החניכים את המקורות (נספח 4). מנסים להבין ביחד עם החניכים מה מייחד את האדם על פי המקורות האלה?

 

איך היהדות תופסת את ההבדלים בין האדם לבהמה? מה זה דורש מהאדם?

 

 

מסכמים: כבני אדם יש לנו היכולת לחקור, לברר ולהבין. יכולת זו ניתנה לנו על ידי הקב"ה, ומוטלת עלינו החובה לנסות

 

ולאמת את הדעות והאמונות שלנו. יש בחיים מצבים שבהם אנחנו כן מקבלים את דעתם של אנשים גדולים מאיתנו מבלי

 

להבין אותה, אך כמובן נשאף להבין מדוע חכמינו הגיעו למסקנות אלו. מבהירים לחניכים שבפעולה זו אין אנו אומרים שיש

 

לערער על דעות אלו, אלא שצריך לנסות להבין אותן ולא לקבל אותן כמו שהם. אדם שעושה דברים מתוך הבנה ממצה יותר

 

את הפוטנציאל שלו מאשר אדם שעושה את הדברים כמצוות אנשים מלומדה.

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אמת

  • סוג הפעילות

    פעולות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא