טיפול שורש
מטרת הפעולה:
החניכים יפגשו עם היחס המתאים לפי התורה לסוגי הפשע השונים.
מבנה הפעולה:
א. הצגת פתיחה- העלאת המודעות לבעיה בענישה באמצעות מאסר
ב. חפש את המטמון – לימוד סוגי ענישה "יהודיים"
ג. תערוכה – סיכום הפעילות
מהלך הפעולה:
הערה למדריך: פעולה זו דורשת הכנה ומחשבה מראש, אנו מביאים בפניכם שלד למשחק אך יש עניין להרחבה אישית ולהוספת רעיונות כיד הדמיון הטובה. ב"הצלחה!
א. הצגת פתיחה-העלאת המודעות לבעיה בענישה באמצעות מאסר
שלושה חניכים מציגים נאשמים בבית משפט (כדאי להכין שלטים עם השמות, ואפילו קצת תחפושת). המדריך מתחפש לשופט ולכתב עיתונות בו זמנית (2 שלטים או כובעים שונים וכו'. אם במקרה אתם שני מדריכים, אפשר לפצל את התפקידים). השופט מקריא בצורה דרמטית את גזר הדין של העבריינים הנ"ל:
"הנני מוכן ומזומן למסור את גזר הדין. אני עומד למסור את העונש של כל אחד מכם בנפרד.
* יוסף אזולאי אשר גנב כדי להשביע את רעבנו, יכלא בבית הסוהר בתל מונד לחצי שנת מאסר בלבד, בהתחשב בחרטתו של הנאשם, ובהבטחתו כי לא ישוב לעסוק עוד בגניבה.
* רפאל כהן אשר הרג את שכנו כאשר רכבו הדרדר לאחור בירידה תלולה, ישלח לכלא מונד לחמש שנות מאסר בלבד, בהתחשב ברקע הנקי שלו.
* חיים רוזן סמנכ"ל חברה מצליחה אשר שלשל לכיסו מליוני דולרים מכספי החברה, נידון לארבע שנות מאסר."
הכתב:
הנאשמים תלו עיניים נבוכות בשופט. למרות שכל אחד נידון בגין מעשה שונה הם חוו את אותן רגשות כעת. נדמה היה להם כאילו מאן דהוא, לוחץ בכוח על רקותם, עד כי ראשם חשב להבקע. מה יהיה גורלנו בכלא זה? חלאה נוראה היא אפילו המחשבה על כך. "רחמים, חמלה! אל תשלחנו לכלא, נהיה אבודים לעולמים!" נתפרצה הקריאה הנואשת מפי אחד מהם.
השופט קם מכסאו, המשפט הסתיים.
השופט מציג את הרהוריו לאחר כמה שנים (צועד הלוך ושוב בחדר, בפסיעות עצבניות כשהוא נושך את שפתו התחתונה). "האם האשמה בי? האם אני המצאתי את חוקי המאסר? ואת מושגי בית הסוהר? האם יש דרך אחרת לעבריינים? והלא אין דרך אחרת… מה נורא הדבר והלא הנאשמים נראו באמת תמימים אלא שהם כשלו פעם אחת. אני עוד זוכר את זעקתו של אחד מהם מהדהדת באוזני. וכי הייתה לפני עצה אחרת…"
ממנים את החניכים כבלשים. מסבירים שיש להם הזדמנות חד פעמית לשנות את גזר הדין של העבריינים. עליהם למצוא ראיות משכנעות ודרך ענישה אלטרנטיבית אשר תשקם את העבריינים ותואיל לעתידם. הראיות פזורות בשטח ועל החניכים לסיים את משימתם תוך זמן קצוב, כי העבריינים נרקבים לאיטם בכלא. יש לשמור על הראיות וליצור לוח קיר אטרקטיבי שאותו יצטרכו להציג בפני בית המשפט ועל בסיסו השופט יחליט אם לשנות גזר הדין.
ב. חפש את המטמון – לימוד סוגי ענישה "יהודיים"
כאמור, החניכים הם בלשים שביכולתם לשנות את גזר הדין של שלושה עבריינים שזה עתה נחרץ דינם.
# גנב שאין לו איך להחזיר את גניבתו.
# רוצח בשגגה.
# גנב שגנב מחמדנות.
כל קבוצה בולשת בעקבות עבריין אחד. בכל תחנה הם מגלים רמז שמרכיב בסופו של דבר מידע מקיף לגבי התייחסות התורה לאותו סוג עבריינות. כל קבוצה מקבלת בריסטול וכלי כתיבה, ועליה ליצור תוך כדי משחק פלקט על ה"עבריין" שלה. בסיום הפעילות מקימים תערוכה, וכל קבוצה מציגה לבית המשפט את הסוגיה אותה למדו, ומסבירה את דרך הענישה האלטרנטיבית ויתרונותיה. במידה והפעולה מתבצעת בשבת- יפיקו החניכים קמפיין שתומך בדעה אותה קיבלו. את הפתקים ששולחים את הקבוצה ממקום למקום אפשר לכתוב בכתב סתרים (א"ת ב"ש, שפת הב', גימטריא, כתב מראה, שפת הסימנים וכו') בכל תחנה יוחבא יחד עם הפתק המכוון מוצג המלמד על הנושא של הקבוצה. כאשר הפתק האחרון של כל קבוצה יוחבא בסניף ושם היא תכין את הבריסטול שלה.
ג. תערוכה- סיכום הפעילות
החניכים חוזרים לבית משפט עם הפלקטים שהכינו. השופט מזמן כל קבוצה בתורה להציג את דרכי הענישה של התורה, כפי שהם נפגשו איתם במהלך המשחק, ואת הטיעונים להצדקת שיחרורם של העבריינים מכלא תל מונד. השופט (המציג), מקבל את המלצתם לפעול לפי הענישה היהודית ובטוח כי הן ה"עבריינים" והן החברה כולה, ירוויחו מכך ויהיו טובים יותר.
* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *
חבריא ב'
אחריות
פעולות
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.