חפש:

וחי בהם

 

מטרת הפעולה:

 

החניכות תכרנה גישות שונות כלפי היהדות וקיום המצוות

החניכות תגבשנה את עמדתן כלפי היהדות והמצוות

 

מבנה הפעולה:

 

 

  1. סרט + דיון על סוגים שונים של חיי דת
  2. תפיסות שונות של תפקיד המצוות
  3. גישות שונות במקורות כלפי היהדות והמצוות

 

מהלך הפעולה:

 

 

  1. סוגים של חיי דת 

 

אופציה ראשונה: "פורים", מעלה. אורך כ-30 דקות (נספח 1).

הסרט מתאר את הקשר הנרקם בין בחור דתי "רגיל", שעולמו הרוחני מחווה בבעיות המוכרות לכולנו של חוסר חוויה וחוסר התחברות,

לבין בחורה דתיה המחפשת רוחניות ואינה מקפידה על פרטי ההלכה כי לטענתה הם אינם רלוונטיים לעבודת ה'.

הסרט עשוי היטב, המשחק טוב והדמויות המורכבות מעוררות הזדהות ע"י הצגת הדילמה בצורה כנה ולא חד צדדית.

הדמויות:

שי- מרובע, הלכתי, החוויה שלו היא ההלכה. כמעט מנותק מהחיים הריאליים ורגשות טבעיים.

רותי- הרפתקנית, רוחנית, פורצת מסגרות. הולכת עם הלב. אינה תוחמת את עצמה בהלכה.

עודד- קרוע. רואה את עצמו מחוייב להלכה אך אינו יודע לתת לכך הסבר רציונאלי, ומתעוררות בו ספיקות. מקיים מצוות אך מתקשה כי

אין לו חוויה.

שאלות לדיון:

  1. מי גיבור הסרט לדעתכם?
  2. עם מי אתם מזדהים?
  3. מהי דרך הקיצור המוזכרת בסרט? הביאו דוגמאות מתוך הסרט ל'קיצורי דרך'.
  4. מהי נקודת המפנה בסרט?
  5. באיזו מהתפילות בסרט הייתם רוצים להשתתף?
  • התפילה בישיבה עם הרב
  • ערב השירה
  • התפילה של עודד ליד הכביש
  • התפילה של רותי ליד הכביש
  1. הדרך של מי קשה יותר, של עודד או של רותי?
  2. ע"פ הסוף, עם איזו דרך מזדהה הבמאי?
  3. איך אתם הייתם מסיימים?
  4. מדוע לדעתכם לסרט קוראים "פורים"?

 

אופציה שניה: "עיתונים ופרחים", מעלה. אורך כ-30 דקות (נספח 2).

הסרט מתאר את הקשר הנרקם בין כרמל, בחורה דתית, שאינה מסכימה להשלים עם הקיבוע של העולם ההלכתי, לבין מיקי, בחור דתי

לייט, היוצא עם כרמל מתוך מחשבה שהיא בחורה חילוניה.

הדמויות:

כרמל- הרפתקנית, מתלבטת, מנסה להגיע לשורש העניין, קשה לה עם חיי ההלכה, אך הם חשובים לה.

מיקי- זורם, לא חושב יותר מידי, רגיש, לא מקובע, עולם דתי לא עמוק.

 

שאלות לדיון:

  1. עם איזו דמות אתם הכי מזדהים?
  2. מה כרמל לא אהבה בבחור הראשון שהיא נפגשת איתו בסרט?
  3. איך זה משפיע על ההתנהגות שלה במהלך הסרט?
  4. מצד שני, האם כרמל אוהבת את החפיפניקיות של מיקי?
  5. מה כרמל מחפשת בעולם הדתי? מה חסר לה?
  6. האם היא מצליחה למצוא את השילוב הזה במיקי?
  7. מה מבטא סוף הסרט?
  8. מה חשוב יותר? המסגרת או החוויה?

 

הסרט פורים עמוק ומורכב יותר, אך הסרט עיתונים ופרחים קליל יותר. מכיוון שמשני הסרטים ניתן להפיק את אותו רעיון, לדעתי כדאי

שכל מדריכה תבחר את הסרט שמתאים לה לאחר מפגש עם הקבוצה.

משני הסרטים עולה בברור הרצון לחיות במערכת של תורה והלכה, אך עם כך מאוד בולט הקושי היומיומי בקיום המצוות, וביישום

הפרטים הקטנים.

 

שאלות לדיון:

  1. למה בכלל יש צורך בקביעה של מסגרת מצוות מחייבת?
  2. מדוע לא ניתן להסתפק ברעיונות, ובערכים היפים שמאחורי המצוות, ללא צורך ביישום קבוע ומוגדר מראש ע"י פרטי מצוותוהלכות?

 

  1. תפקיד המצוות

כל בת בוחרת תמונה המתארת מבחינתה מהי הסיבה שבגללה ניתנו מצוות/ מה היחס שלה כלפי המצוות (לדוגמא חייל- לשם קבלת עול

מלכות שמיים, והכרה בגורם עליון).

 

  1.  הצגת הגישות השונות
  • קבלת עול מלכות שמים גרידא, הקב"ה כמלך
  • יש תכלית למצוות לא רק בעמידה בפני ה', אלא גם בתוכנן- רמב"ם (נספח 3)
  • המצוות פועלות בעולם, אבל לא תמיד אנו יודעים איך- ריה"ל, משל התרופות (נספח 4)

את הגישה של קבלת עול מלכות שמיים ניתן להמחיש באמצאות המשחק "המלך אמר". בציות למלך, אנו מביעים את הסמכות שיש לו

עלינו.

את גישתו של הכוזרי ניתן להמחיש בעזרת הספר "זום". אנו לא רואים את התמונה המלאה, ואין אנו יודעים את ההשלכות של קיום

המצוות על העולם.

הרב עמיטל אומר שלבן ישיבה צריכים להיות שני כיסים: באחד פתק "טוב לי תורת פיך" ובשני "כפה עליהם הר כגיגית". בכל פעם עליו

להשתמש בפתק אחר ולעבוד את ה' לפי המדרגה שמתאימה לו באותה תקופה.

 

לאחר שביררנו מה החשיבות שבמסגרת מסודרת של מצוות, ומהם הרעיונות העומדים מאחוריהן, נעבור להתמודד עם עניין החוויה. הרצון

להרגיש, ולחוות הוא טבעי, הגיוני ואף רצוי. אך מטבעו של עולם שדברים שנעשים בשגרה, מאבדים מקסמם וזוהרם. ניתן לדמות את

העניין לקשר בין בני זוג. בתחילה, הכל ורוד, יפה ורומנטי. אך חלק מהעמקת הקשר הוא מיסודו במסגרת נישואים. ככל מסגרת, נישואים

מחייבים את שני הצדדים לעמוד בחוקים ובכללים על מנת לשמור על הקשר. אין זה מחייב שהנישואים יראו אפורים ומשעממים. להיפך,

המיסוד מבסס את הקשר, ויש צורך למצוא את ההתרעננות וההתחדשות במסגרת הנישואים. כך גם בעבודת ה'.

 

 

 

 

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    עבודת ה' ומצוות

  • סוג הפעילות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא