מטרת הפעולה:
החניכות תכרנה גישות שונות כלפי היהדות וקיום המצוות
החניכות תגבשנה את עמדתן כלפי היהדות והמצוות
מבנה הפעולה:
מהלך הפעולה:
אופציה ראשונה: "פורים", מעלה. אורך כ-30 דקות (נספח 1).
הסרט מתאר את הקשר הנרקם בין בחור דתי "רגיל", שעולמו הרוחני מחווה בבעיות המוכרות לכולנו של חוסר חוויה וחוסר התחברות,
לבין בחורה דתיה המחפשת רוחניות ואינה מקפידה על פרטי ההלכה כי לטענתה הם אינם רלוונטיים לעבודת ה'.
הסרט עשוי היטב, המשחק טוב והדמויות המורכבות מעוררות הזדהות ע"י הצגת הדילמה בצורה כנה ולא חד צדדית.
הדמויות:
שי- מרובע, הלכתי, החוויה שלו היא ההלכה. כמעט מנותק מהחיים הריאליים ורגשות טבעיים.
רותי- הרפתקנית, רוחנית, פורצת מסגרות. הולכת עם הלב. אינה תוחמת את עצמה בהלכה.
עודד- קרוע. רואה את עצמו מחוייב להלכה אך אינו יודע לתת לכך הסבר רציונאלי, ומתעוררות בו ספיקות. מקיים מצוות אך מתקשה כי
אין לו חוויה.
שאלות לדיון:
אופציה שניה: "עיתונים ופרחים", מעלה. אורך כ-30 דקות (נספח 2).
הסרט מתאר את הקשר הנרקם בין כרמל, בחורה דתית, שאינה מסכימה להשלים עם הקיבוע של העולם ההלכתי, לבין מיקי, בחור דתי
לייט, היוצא עם כרמל מתוך מחשבה שהיא בחורה חילוניה.
הדמויות:
כרמל- הרפתקנית, מתלבטת, מנסה להגיע לשורש העניין, קשה לה עם חיי ההלכה, אך הם חשובים לה.
מיקי- זורם, לא חושב יותר מידי, רגיש, לא מקובע, עולם דתי לא עמוק.
שאלות לדיון:
הסרט פורים עמוק ומורכב יותר, אך הסרט עיתונים ופרחים קליל יותר. מכיוון שמשני הסרטים ניתן להפיק את אותו רעיון, לדעתי כדאי
שכל מדריכה תבחר את הסרט שמתאים לה לאחר מפגש עם הקבוצה.
משני הסרטים עולה בברור הרצון לחיות במערכת של תורה והלכה, אך עם כך מאוד בולט הקושי היומיומי בקיום המצוות, וביישום
הפרטים הקטנים.
שאלות לדיון:
כל בת בוחרת תמונה המתארת מבחינתה מהי הסיבה שבגללה ניתנו מצוות/ מה היחס שלה כלפי המצוות (לדוגמא חייל- לשם קבלת עול
מלכות שמיים, והכרה בגורם עליון).
את הגישה של קבלת עול מלכות שמיים ניתן להמחיש באמצאות המשחק "המלך אמר". בציות למלך, אנו מביעים את הסמכות שיש לו
עלינו.
את גישתו של הכוזרי ניתן להמחיש בעזרת הספר "זום". אנו לא רואים את התמונה המלאה, ואין אנו יודעים את ההשלכות של קיום
המצוות על העולם.
הרב עמיטל אומר שלבן ישיבה צריכים להיות שני כיסים: באחד פתק "טוב לי תורת פיך" ובשני "כפה עליהם הר כגיגית". בכל פעם עליו
להשתמש בפתק אחר ולעבוד את ה' לפי המדרגה שמתאימה לו באותה תקופה.
לאחר שביררנו מה החשיבות שבמסגרת מסודרת של מצוות, ומהם הרעיונות העומדים מאחוריהן, נעבור להתמודד עם עניין החוויה. הרצון
להרגיש, ולחוות הוא טבעי, הגיוני ואף רצוי. אך מטבעו של עולם שדברים שנעשים בשגרה, מאבדים מקסמם וזוהרם. ניתן לדמות את
העניין לקשר בין בני זוג. בתחילה, הכל ורוד, יפה ורומנטי. אך חלק מהעמקת הקשר הוא מיסודו במסגרת נישואים. ככל מסגרת, נישואים
מחייבים את שני הצדדים לעמוד בחוקים ובכללים על מנת לשמור על הקשר. אין זה מחייב שהנישואים יראו אפורים ומשעממים. להיפך,
המיסוד מבסס את הקשר, ויש צורך למצוא את ההתרעננות וההתחדשות במסגרת הנישואים. כך גם בעבודת ה'.
חבריא ב'
עבודת ה' ומצוות
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.