חפש:

תורת חיים

תורת חיים

 

 

 

מטרת הפעולה

 

 החניכים יכירו בחשיבות המצוות בחיינו

 

מבנה הפעולה

 

           א. למה מצוות?

 

           ב. למה עכשיו?

 

           ג. מסירות נפש היום – הייתכן?

 

           ד. סיכום

 

 

מהלך הפעולה

 

 

א. למה מצוות?

 

# מניחים על הרצפה כרטיסיות (נספח 1) שעליהן רשומים שמות של חפצים שונים

 

בבלבול אותיות, לדוגמה: ונשחל=שולחן). כל חניך בתורו צריך:

 

                א. לבחור כרטיסיה

 

                ב. לחשוף את המילה המבולבלת

 

                ג. להציג בפנטומימה שימוש המתאים לחפץ

 

                ד. להציג בפנטומימה שימוש שאינו מתאים לחפץ

 

 

שאר החניכים נדרשים לנחש מה החניך מציג.

 

לדוגמה: "כומתנ-סכביה" – (פירוש המילים הוא מכונת כביסה) הייתי משתמש בה לכיבוס

 

בגדים ולא הייתי משתמש בה בתור שולחן.

 

#רשימת מילים:

 

*אסך = כסא

 

*חדימ-מליכ = מדיח כלים

 

*קבא-ובאש = שואב אבק

 

*ונשחל = שולחן

 

*רספ = ספר

 

*חתצל = צלחת

 

*יפסירממ = מספריים

 

*מינותכ = מכונית

 

*תמכסח-אדש = מכסחת דשא

 

*סידנ = סדין

 

*יורכ = כיור

 

*חיטש = שטיח

 

*מטרוטס הפרצ = סמרטוט רצפה

 

 

#מספרים לחניכים את הדילמה הבאה: יוסי קיבל לידיו מחשבון מדעי חדש,

 

מחשבון שיודע לחשב פונקציות מסובכות, אך הוא מעולם לא השתמש במחשבון

 

כזה בעבר ולכן אין לו מושג כיצד להשתמש בו. בתוך קופסת המחשבון נחה לה חוברת הוראות.

 

 

#מפנים לחניכים את השאלה: מה הן שתי האפשרויות שיש ליוסי כרגע?

 

 

סביר להניח שיועלו שתי האפשרויות הבאות:

 

 

1.יוסי יכול לנסות להפעיל את המחשבון לבד.

 


2.יוסי יכול להיעזר בחוברת הוראות.

 

 

#מסבירים לחניכים מה עשויה להיות ההשלכה של כל אחת מהאפשרויות:

 

 

האפשרות הראשונה, שבה יוסי ינסה להפעיל את המחשבון לבד, יכולה להוביל לאחד משני המקרים:

 

 

1.המחשבון ייהרס.

 

 

2.המחשבון ישמש את יוסי ברמה הבסיסית שהוא היה רגיל אליה – לתרגילים של חיבור, חילוק, כפל וכו'.

 

 

האפשרות השנייה, שבה יוסי ייעזר בחוברת ההוראות, יכולה להוביל לאחד משני המקרים:

 

 

1.המחשבון ישמש את יוסי לתרגילים הפשוטים כמו מחשבון פשוט

 

(לתרגילים של חיבור, חילוק, כפל וכו').

 

 

2.יוסי יממש את הפוטנציאל שטמון במחשבון וישתמש בו לחישוב פונקציות ותרגילים מסובכים.

 

#שואלים את החניכים: מהי האפשרות היעילה יותר להפעלת המחשבון?

 

(סביר להניח שהחניכים יבחרו באפשרות השנייה)

 

 

# משחקים משחק. אפשר לשחק למשל כדורגל, משחק קלפים מוכר או כל משחק

 

אחר שיש לו כללים ברורים. מבקשים מאחד החניכים להפר מדי פעם את

 

כללי המשחק. לאחר כעשר דקות מפסיקים ומנתחים את התנהגות החניכים.

 

סביר להניח ששאר החניכים, מלבד החניך ה"שתול", ישחקו לפי הכללים,

 

ואף יכעסו על החניך שהפר את הכללים. בוחנים יחד עם החניכים:

 

מדוע אנו מקפידים על כללי המשחק? מדוע מרגיז אותנו כאשר מישהו מפר את הכללים?

 

סיכום ביניים:

 

 

כשאנו משחקים אנו זקוקים לכללים כי הם מסדרים עבורנו את המשחק,

 

הם מגדירים עבורנו למשל מי בפנים ומי בחוץ, כמה נקודות כל אחד

 

מקבל ואיך אנו עלולים להיפסל. אילולא הכללים היה כל אחד עושה

 

כרצונו וממילא המשחק לא היה יכול להימשך. בזכות הכללים, כל אחד

 

יכול להשתדל להיות השחקן הטוב ביותר ולמצות את היכולות שלו

 

(למשל: אני יכול להיות שוער מוצלח רק אם למי שבועט לשער ברור

 

שהעמודים שמקיפים אותי הם השער ורק לתוכם אפשר לבעוט).

 

כשאנו משחקים, אנו "סומכים" על מי שיצר את המשחק ושומרים

 

על הכללים שהוא הכתיב, כי אנו מבינים שהם נחוצים בשביל לשחק.

 

כמו כללי המשחק, כך הן המצוות. הקב"ה יצר את העולם כולו,

 

ובתוכו יצר אותנו, בני האדם, על כל התכונות, הרגשות והמאפיינים

 

הייחודיים שבנו. בתור יוצר העולם ויוצרנו, הוא נתן לנו הוראות הפעלה

 

כדי שנוכל לחיות את חיינו בצורה הנכונה ביותר בעבורנו, וכדי שנוכל

 

למצות את היכולות הטמונות בנו – והם התורה והמצוות. כשם שניתן

 

להחזיק ביד מחשבון משוכלל אך להשתמש בו רק לתרגילים פשוטים,

 

או להשתמש במכונת כביסה לניקוי כלים ובכך להחמיץ את המטרה

 

ואת הייחודיות של המכשיר, כך אנו עלולים לחיות את חיינו מבלי

 

למצות את הכוחות שבנו, פשוט בגלל התעלמות מ"חוברת ההוראות" – תורתנו.

 

 

ב. למה עכשיו?

 

 

מפזרים על הרצפה כרטיסיות (נספח 2) שעליהן רשומים תיאורים של אנשים:

 

 זקן, תינוק, חייל וכו'…

 

מקריאים מעשים שונים ומבקשים מהקבוצה להחליט למי מהדמויות היה מתאים

 

לעשות כל מעשה. מותר לייחס את אותו מעשה לכמה דמויות.

 

 

המעשים:

*       לצאת לטיול בשביל ישראל

 

*       להכין דבר תורה רציני

 

*       למצוץ מוצץ

 

*      להתחתן

*       לעבוד במשרה מלאה

 

*       להישאר ער כל הלילה וללמוד תורה בהושענא רבה

 

*      לשחק בלגו

 

*      להתווכח על ערכים והשקפות עולם

 


# דנים עם החניכים:

 


#
מדוע לטייל בשביל ישראל הוא משהו שלא מתאים לאדם זקן? (כי גופו כבר חלש)

 


# מדוע ילד אינו יכול להכין דבר תורה רציני? (כי הבנתו אינה עמוקה עדיין)

 


# מדוע ההורים בדרך כלל כבר לא מתווכחים על ערכים ועל השקפת עולם?

 

(כי הם מבוגרים מדי ועסוקים בטרדות כמו פרנסה, חינוך ילדים וכו').

 

 

מדברים עם החניכים על כך שעכשיו הם מתקרבים לתקופה מאוד משמעותית – קבלת עול מצוות.

 

בגיל שלוש עשרה,לנער אין עדיין ענייני פרנסה, משפחה וכו' שמעסיקים אותו, אך מצד שני הוא כבר

 

לא ילד. יש לו הבנה עמוקה יותר ויכולת לעסוק בתורה ובמצוות בצורה מלאה, ומתוך כך שיש לו את

 

היכולת – יש לו מחויבות. כמו שראינו מקודם, התורה והמצוות הכרחיים לקיומנו ולמימוש כוחותינו,

 

וזה השלב שבו אנו מקבלים אותן על עצמנו. עלינו לנצל את השלב הזה, שבו יש לנו אפשרות ללמוד

 

ולקיים מצוות כמעט ללא הפרעות, ולהשקיע בכך את כל מרצנו.

 

 

ג. מסירות נפש היום – הייתכן?

 

 

מבקשים מהחניכים לספר בסבב, סיפור שהם מכירים העוסק במסירות נפש על קיום מצווה מסוימת או על

 

קיום מצוות בכלל (אם הקבוצה גדולה, אפשר להתחלק למספר קבוצות, כל קבוצה תבחר את הסיפור

 

המיוחד ביותר וסיפורים אלו יסופרו בפורום הקבוצתי המלא). סביר להניח שרוב הסיפורים יעסקו בקיום

 

מצוות, כמו שמירה מדור לדור על הדלקת נרות, הנחת תפילין, נטילת ארבעת המינים וכדומה, בסתר,

 

בגלות, תוך הסתכנות או כשלא היו אמצעים לכך.

 

 

#דנים עם החניכים:

 

 

#האם כיום אנו נתקלים במצבים כאלו, בהם אנו נדרשים למסור ממש את נפשנו על קיום המצוות?

 

הרי היום אנו חיים בארץ ישראל ויכולים לקיים מצוות בלי לפחד, וכמו כן, רוב הדברים שאנו זקוקים

 

להם נמצאים בהישג יד.

 

# אם כך, האם היום אין מסירות נפש בקיום מצוות?

 

# האם תיתכן מסירות נפש מסוג אחר?

 

(למשל: לקום לתפילה בחופש כשאני מאוד עייף, להימנע מלשון הרע גם כשכולם מסביבי מדברים,

 

להשתמש באינטרנט רק לדברים ראויים ועוד).

 

 

ד. סיכום

 

עכשיו, כשאתם כמעט בני מצווה, זהו הזמן למצוא את הדרך שלכם למסירות נפש על התורה והמצוות,

 

מתוך הבנה שהמצוות הן למעננו ובאמצעותן אנו מממשים את כוחותינו.

 

 

אפשר ומומלץ לחזור על סיכום הביניים גם כאן.

 

 

*ניתן לצפות בנספחים בקובץ הפעולה המצורף*

 

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    בר מצווה

  • סוג הפעילות

    פעולות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא