fbpx
חפש:

מערך "רדידות מול עומק" פעולה 2, מורידים לתכלס

מורידים לתכלס – רואים עמוק רואים שקוף

 

 

 

 מטרת הפעולה:

 

החניכים יבחנו את חייהם ביחס לרדידות ולעומק וישפטו אם המינון הנוכחי נכון ומתאים להם. הפעולה הזו יכולה להוות

 

פעולה שנייה במערך רדידות מול עומק או פעולה יחידאית.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. בחינת עצמי ביחס לרדידות ולעומק

 

ב. מציאת התחומים העמוקים והתחומים הרדודים ומיפויים

 

ג. יצירת סביבה שמאפשרת עומק

 

ד. סיכום

 

 מהלך הפעולה:

 

א. בחינת עצמי ביחס לרדידות ולעומק

 

מחלקים לחניכים תמונות תלת ממדיות (נספח 1). מבקשים מהם להתבונן בתמונה שלפניהם ולנסות לזהות מהו החפץ

 

המצויר בתמונה. ההתבוננות צריכה להיעשות באופן כזה: יש להצמיד את התמונה לפנים ובהדרגה להרחיק, כך שהמבט

 

לא יתמקד בתמונה אלא יביט בה באופן מטושטש (למתקשים נגלה שהחפץ שהם מחפשים הוא כיסא). בודקים כמה

 

מהחניכים מצליחים לראות את הכיסא…

 

 

מניחים בשני קצות החדר המנוגדים בריסטולים שעל אחד מהם כתוב “עמוק” ועל השני כתוב “רדוד”. מותחים בין

 

הבריסטולים ציר דמיוני ומבקשים מהחניכים לעמוד. מקריאים לחניכים רשימה של עיסוקים שמאפיינים את חיי היומיום שלנו

 

(נספח 2) ומבקשים בכל פעם מכל אחד לעמוד על הציר במקום שמאפיין את החוויה של אותו עיסוק בעבורו. למשל, האזנה

 

למוזיקה. שימו לב שחניכים שונים חווים אחרת את אותם הדברים. בילוי עם חברים יכול להיות מאוד עמוק בעבור אחד,

 

ורדוד ביותר בעבור השני. אם כן, מהו עומק ומהי רדידות?

 

 

בוחנים יחד עם החניכים-

 

# כמה אחוז מהיממה הממוצעת שלנו אנחנו מבלים בדברים עמוקים לעומת רדודים? האם חצי מהיום שלי הוא עמוק?

 

שליש? רבע? או פחות מזה…?

 

# האם קל לנו להתבונן לעומק? (ע”ע התמונה התלת מימדית…)

 

 

ב. מציאת התחומים העמוקים והתחומים הרדודים ומיפויים

 

מנסים למפות יחד עם החניכים מהם התחומים שבהם הם חווים בעיקר עומק ומהם התחומים שבהם הם חווים בעיקר

 

רדידות.

 

 

מניחים בריסטולים על רצפת החדר כשעל כל אחד מהם כתובה אחת מהמילים הבאות: משפחה, חברים, סניף, אומנות

 

וספורט, לימודים. בסבב הראשון מבקשים מכל אחד לעמוד ליד המילה שמייצגת את התחום שקיבל את הציון ה”עמוק”

 

ביותר. בסבב השני מבקשים מכל אחד לעמוד ליד המילה שמייצגת את התחום שקיבל את הציון ה”רדוד” ביותר. אפשר

 

לחילופין גם לבקש מהם להתחלק לקבוצות קטנות לפי התחום העמוק או הרדוד הדומיננטי שלהם (למשל: כל מי שבשבילו

 

משפחה זה עמוק – ביחד, וכו’) כעת כל חניך מתעמת עם התחום ה”עמוק” וה”רדוד” שלו. מבקשים מהקבוצות לחשוב

 

ולהעלות השערות – מה הופך את התחום הזה לרדוד או לעמוק בעבורו.

 

 

כעת, מבקשים ממספר מתנדבים להציג קטע מסוים של הצגה בכמה אופנים שונים, כאשר המדריך יהיה ה”במאי” ובכל

 

פעם יקטע אותם וינחה אותם כיצד עליהם להציג. ההצגה: דני חוזר הביתה מהסניף לאחר פעולה בחודש ארגון ורוצה לחוות

 

חוויה עמוקה. הצורות השונות להציג את הקטע:

 

א. דני במצב רוח עצוב

 

ב. דני במצב רוח שמח

 

ג. אמא של דני מעודדת אותו ועוזרת לו למצוא חוויות עמוקות

 

ד. אמא של דני יורדת עליו ומזלזלת ברעיון ההזוי שלו

 

ה. האחים הקטנים של דני משגעים אותו ומפריעים לו לחשוב

 

ו. בבית של דני יש שקט וכולם ישנים

 

 

כשמסיימים עם ההצגות השונות, עורכים ניתוח לרעיון שמאחורי ההצגות.

 

 

לכולנו יש תחומים שבהם אנו חווים ופועלים מתוך עומק, ויש תחומים שבהם אנו נוהגים ברדידות. מדוע, למשל, עם

 

החברים אני רדוד ועם המשפחה אני עמוק? יש גורמים שונים בחיים שלנו שמשפיעים על העניין. למשל, כמו שראינו

 

בהצגות, ועוד: הסביבה משפיעה, האדם שמולי משפיע, מצב הרוח שלי משפיע, רמת המודעות שלי משפיעה, הנושא

 

משפיע, סוג החוויות שאליהן נחשפתי עד כה משפיע. אז מה אני צריך לעשות כדי שהחיים שלי יהיו מלאים בכמה שיותר

 

נקודות של עומק?

 

 

ג. יצירת סביבה שמאפשרת עומק

 

מבקשים מהחניכים להעלות רעיונות כיצד לחזק ולהגביר את נוכחות העומק בחיינו. אפשר להוסיף ולהיעזר ברעיונות

 

הבאים:

 

# יצירת “נישות” של עומק

 

# כשאנחנו במקום רדוד – להרים את הרמה

 

# להתחבר לאנשים הנכונים

 

# להיות מודע

 

# לעבות ולחזק את הדברים והתחומים שכבר עמוקים אצלי

 

 

ד. סיכום

 

בחנו את החיים שלנו בהקשר של עומק ורדידות, הבנו מהם הגורמים המשפיעים על העומק והרדידות הנלווים לחוויה

 

וחשבנו על דרכים שבעזרתן נוכל ליצוק עומק לחיינו.

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אמת

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא