fbpx
חפש:

מערך פנים אל מול פנים פעולה 1

פנים אל מול פנים

 

פעולה א’

 

 

 

מטרת פעולה:

 

1. החניכים יכירו בייחודיות שלהם

 

2. החניכים יעמיקו את היכרותם עם עצמם כחלק ממילוי שליחותם בעולם

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. הבנה שלכל אחד יש  “פנים” ייחודיות והוא נברא לצורך תפקיד שתואם אותן

 

ב. הבנה שכדי למלא את שליחותי עליי להכיר את פניי

 

ג. היכרות עם הפנים שלי

 

מהלך הפעולה:

 

א. הבנה שלכל אחד יש “פנים” ייחודיות והוא נברא לצורך תפקיד שתואם אותן

 

טאבו חפצים- כ”א המוגדר ע”פ תפקידו:

 

נשחק טאבו חפצים – נחלק לחניכים כרטיסיות (נספח 1) עם שם / ציור של חפץ והם צריכים להגדיר את החפץ כך

 

שהקבוצה תבין במה מדובר בלי לומר את שם החפץ בהטיות שונות ואת ארבע המילים הנוספות המופיעות על הכרטיסיה.

 

ניתן גם לבקש מהם להציג את החפץ ע”י פנטומימה. (דוגמאות לחפצים: מפתח, מכונת כביסה, מקרר, קלמר, מאוורר,

 

תנור, מזגן, מנורה, יומן, שעון, עט, מעיל וכו’). הרעיון הוא שמפתח לא מוגדר כברזל שטוח עם חריצים אלא כמשהו שפותח

 

מנעולים וכדו’. לכל דבר יש את התפקיד שלו, המטרה שלשמה הוא נוצר. גם לנו הקב”ה נתן שליחות, תפקיד שבשבילו באנו

 

לעולם. על כך נרחיב בהמשך.

 

 

משחק בעלי חיים:

 

כעת, נשחק משחק “בעל החיים ותפקידו” (נספח 2) – נחלק לכל חניך 2 כרטיסים: אחד עם משימה ואחד עם שם של בע”ח.

 

(יש לשים לב לא לחלק לאותו חניך את הבע”ח והמשימה שמתאימה לאותו בע”ח). כל חניך קורא בתורו את המשימה שעליו

 

לעשות והחניכים האחרים מקשיבים. למי  מבין החניכים שחושב שיש לו את בעל החיים עם התכונות המתאימות לעזור בא

 

ומציע את עזרתו. הוא לא מגלה איזה בעל חיים יש לו, אלא הוא צריך לשכנע את בעל המשימה מה בתכונות שבו יכולות

 

לעזור לו וכיצד. בעל המשימה צריך לזהות מיהו בעל החיים ולתת לחניך הזה לעשות את המשימה (להציג איך הוא עושה

 

את המשימה, זה יכול להיות מאד נחמד- עם השמעת קולות, תנועה וכיד הדמיון הטובה עליכם…) מה שאפשר ללמוד

 

מהמשחק הוא שלכל יצור בעולם יש תכונות מיוחדות המאפשרות לו לבצע את תפקידו ולכל אחד תכונות ותפקידים שונים

 

שמבדילים אותו מחבריו ומייחדים אותו בעולם.

 

 

נחלק לחניכים את הקטע של ר’ נחמן ונקרא איתם ביחד (נספח 3).

 

 

סיכום החלק הראשון: החניך מכיר בכך שלכל בריאה יש תפקיד בעולם שלשמו היא נוצרה ובהתאם לתפקידה כך נבראו

 

תכונותיה וכישרונותיה.

 

 

ב. הבנה שכדי למלא את שליחותי עליי להכיר את פניי

 

נחלק לכל חניך בקבוצה משימה, תוך השתדלות שכל חניך יקבל משימה שלא תואמת את הכישרונות והיכולות שלו (אם כי

 

לא באופן קיצוני שיגרור תסכול או אכזבה!). ניתן זמן קצוב ונבקש מהחניכים למלא כל אחד את משימתו. משימות לדוגמא:

 

לצייר את הסניף, לחבר שיר על הקבוצה, למצוא ראשי תיבות שמתאימים לקבוצה, להציג חניך והורה שההורה לא נותן

 

לחניך ללכת לסניף, להמציא ריקוד על השיר “להיות עזראי”, לעשות 40 שכיבות סמיכה, להעביר 2 כדורים מיד ליד

 

במקביל, לרוץ למקום כלשהו ולחזור וכו’). לאחר שהחניכים יחוו את הקושי בלבצע תפקיד בתחום שאני לא טוב בו, נשאל

 

אותם איך הייתה החוויה, מדוע לא כולם הצליחו למלא את המשימה, אילו תחושות הם חוו בניסיון לבצע את המשימה  ולמה

 

וכו’.

 

 

משחקי תפקידים- באיזה תפקיד אני מרגשי טבעי?

 

נחלק לכל כמה חניכים סיטואציה ונבקש מהם להציג בפני שאר הקבוצה את הסיטואציה שלהם. נשבץ את החניכים

 

לתפקידים באופן כזה שכל חניך יקבל תפקיד שלא כ”כ דומה לדמות האמיתית שלו.

 

 

מקרים לדוגמא:

 

# שני חניכים באמצע מסלול במסע סוכות, אחד מתבכיין על אורך המסלול, החום והקושי בטיפוס- והשני מעודד אותו, סוחב

 

אותו ונותן לו מוטיבציה להמשיך ללכת.

 

# מדריך מנסה להעביר פעולה כאשר חניך אחד בקבוצה לא מפסיק להפריע לו ולהתסיס את כל הקבוצה.

 

# חבר מבקש טובה מחבר אחר, החבר מסרב, השני מנסה ומנסה לשכנע ללא הצלחה.

 

 

לאחר ההצגות נשאל את השחקנים: איך היה לכם לבצע את התפקיד המסוים הזה? ייתכנו 2 כיוונים של תגובות: כאלו

 

שהיה להם מאוד קשה להיכנס לנעליים של מישהו אחר ולהיות משהו שהם מאוד רחוקים ממנו במציאות, לעומת כאלו

 

ששיחקו בהצלחה ואפילו בקיצוניות את התפקיד- למרות או אולי בגלל שבחיים האמיתיים אין להם את ה”הזדמנות” להיות

 

בתפקיד הזה. נשאל את החניכים מדוע כ”כ קשה לנו לשחק מישהו ששונה מאיתנו, ומה קורה כשבחיים האמיתיים אנחנו

 

מנסים להיות משהו שאנחנו לא. (ייתכן ותעלה מהחניכים הנקודה שיש לנו את האפשרות להשתנות, וזה נכון וחשוב, כל עוד

 

ההשתנות תואמת את ה”אני” האמיתי שלי ולא חיקוי של מישהו אחר. מה שראינו הוא שהקב”ה נתן לכל אחד מאתנו כוחות

 

וכשרונות שמותאמים לנו ע”מ לבצע את שליחותנו, ובהתאם לכך לא טבע בנו כוחות שאותם איננו צריכים. תפקידנו הוא

 

להתבונן בעצמנו לעומק, להכיר את הכוחות האלו ולהשתמש בהם בצורה הנכונה.

 

 

ג. היכרות עם הפנים שלי

 

נחלק לחניכים ת”ז מיוחדת (נספח 4) , נקדיש כמה דקות, נשמיע מוזיקת רקע מתאימה ונבקש מכל חניך למלא את

 

התעודה ביחס לעצמו. לאחר מכן נשאל את החניכים אם היו דברים שהם הופתעו לגלות על עצמם, שלא חשבו עליהם אף

 

פעם וכו’. רעיון לחלופה: סוג של מסע אל עצמי- המדריך יפזר על הרצפה בחדר  2 סוגי כרטיסים: האחד עם תכונות והשני

 

עם כישרונות. (מכל תכונה/כישרון כמה פעמים). החניכים יסתובבו בחדר(אפשר לשים גם מוזיקה ונרות, אם זה לא בשבת)

 

וכל אחד יקח לעצמו תכונות וכישרונות שהוא חושב שקיימים בו. (תכונות: ענווה, שמחה, נעימות, רחמן, אומץ, נאמנות,

 

ישרות, נדיבות וכו’. כישרונות: מצחיק, יודע לשיר, טוב בלספר סיפורים, טוב בלהקשיב לאחרים, לנקות, כושר שכנוע, יודע

 

לבשל, טוב בציור, מנגן, לספר בדיחות וכו’).

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא א'

  • קטגוריה

    בניית קבוצה

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא