fbpx
חפש:

מערך פלורליזם פעולה 4, משחקים במחבואים

 

פעולה ד’

 

משחקים במחבואים

 

 

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניכים יכירו בכך שיש אמת אחת, ושכדי למצוא אותה יש ללקט אותה מבין הדעות הרבות.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. הכרה כי האמת לא נמצאת תמיד במקום אחד ולכן חלק מחיפוש האמת כולל חשיפה למגוון דעות

 

ב. הבנה כי האמת השלמה תתקבל דווקא מתוך איסוף נקודות האמת בדעות השונות

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. הכרה כי האמת לא נמצאת תמיד במקום אחד ולכן חלק מחיפוש האמת כולל חשיפה למגוון דעות

 

מפזרים תמונות של דמויות שונות (נספח 1), ומבקשים מכל חניך לומר משהו שהוא לומד מכל אחת מהן. אפשרות נוספת:

 

מבקשים מכל חניך לבחור תמונה אחת ולומר מה הוא לומד ממנה. אם יש תמונות שלא נבחרו, שואלים את החניכים מדוע

 

זה קרה. מחלקים את החניכים לקבוצות, כך שבכל קבוצה יהיו ארבעה חניכים. מכינים מראש קלפים שעל כל אחד מהם

 

כתוב ערך מסוים (נספח 2). כל קבוצה תקבל את כל הקלפים (יש לצלם את הקלפים כמספר הקבוצות המשחקות), וכל

 

הקבוצות בעצם משחקות אותו משחק במקביל.

 

 

שלב ראשון: כל קבוצה יושבת במעגל וכל אחד בקבוצה מקבל ארבעה קלפים. השחקן הראשון לוקח קלף אחד מהקופה

 

וצריך “לזרוק” קלף אחד ליושב לימינו, כאשר המטרה היא להשאיר בידיו את ארבעת הקלפים עם הערכים החשובים ביותר

 

לדעתו. השחקן השני יכול לבחור אם לקבל את הקלף או לקחת חדש מהקופה, וכך הלאה. לאחר שנגמרת החפיסה בקופה,

 

כל אחד נשאר עם ארבעת הערכים החשובים לו.

 

 

שלב שני: כל משתתף צריך לוותר על שלושה קלפים ולהישאר רק עם קלף אחד, שלדעתו הוא הערך החשוב ביותר.

 

 

שלב שלישי: כל מעגל צריך להחליט ביחד על קלף אחד מבין הארבעה של כולם, שהוא הערך החשוב ביותר לדעתם

 

כקבוצה.

 

 

שלב רביעי: נציג מכל מעגל מציג בפני כל החניכים מהו הקלף שנבחר בקבוצתו כערך החשוב ביותר ואת הנימוקים לכך.

 

 

* הערה למדריך: אנו מצפים שכל קבוצה תבחר בערך אחר. נציג מכל קבוצה יציג את הערך שבחרה הקבוצה ויסביר מה היו

 

השיקולים שהובילו לבחירתו. כל קבוצה בחרה בערך אחר משום שחשבה על שיקולים אחרים. בשלב זה אנחנו לא רוצים

 

לעודד את המחלוקת בין הקבוצות, אלא דווקא להראות שבכל בחירה יש צד של אמת.

 

 

קוראים לחניכים סיפור מתוך הספר ‘כל האמת’ מאת אפרים סידון ודני קרמן (נספח 4).

 

 

דנים עם החניכים בשאלות הבאות:

 

# האם הייתה תשובה נכונה במשחק? מה הקריטריון לאמת?

 

# איך אפשר לגלות נקודת אמת בכל אחת מהדמויות? מה זה מעיד עלינו אם אנחנו לא מצליחים למצוא?

 

# בכנות, האם הסיפור שינה לכם את נקודת המבט על המכשפה? לְמה גורמת הצגת זווית (או אמת) אחרת?

 

 

מסבירים: במשחק, כל קבוצה התחשבה בשיקולים אחרים שהובילו אותה למסקנה שונה. לדוגמה: כאשר קבוצה א’ הגיעה

 

למסקנה שהערך החשוב ביותר הוא עזרה לזולת, אין זה אומר שהמסקנה שאליה הגיעה קבוצה ב’ – שהערך החשוב ביותר

 

הוא תפילה – איננה נכונה. שתי המסקנות נכונות, אך לפעמים מגיעים למסקנות שונות כי מתחשבים בערכים שונים או

 

שפועלים מתוך חוויות שונות. בסיפור שקראנו, ראינו שלכל אגדה יש כמה נקודות מבט, תלוי בזווית המתבונן, ברקע שלו

 

ובעולם החוויות שלו. מגיל צעיר שוכנענו מי הוא הצד הטוב ומי הוא הצד הרע באגדה, אולם ניתן לראות שבכל סיפור יכולה

 

להיות גרסה נוספת שעשויה גם היא להיות צודקת.

 

 

ב. הבנה כי האמת השלמה תתקבל דווקא מתוך איסוף נקודות האמת בדעות השונות

 

מחלקים את הקבוצה למעגלי לימוד. כל מעגל יקבל את המקורות המופיעים בנספח 3 וילמד אותם. מומלץ לעבור בין

 

המעגלים ולכוון את החניכים בלימוד. אוספים את החניכים ומסכמים את הלימוד: במקורות אלו אנו מגלים גישה חדשה

 

ביחס לאמת. ישנה אמת אחת, אך היא אינה נמצאת אצל אדם יחיד או אצל קבוצה אחת אלא מפוזרת בקבוצות שונות.

 

הדרך להגיע אל האמת היא לאסוף את נקודות האמת המפוזרות בין הקבוצות.

 

 

מסכמים: האמת מתחלקת בין קבוצות שונות, כאשר בכל אחת מהן יש חלק אמת וחלק שקר. בכל דרך ושיטה מעורב חלק

 

מהאמת האלוקית עם שאר דברים. מי שרוצה להשיג את האמת האלוקית בשלמותה צריך להסתובב בין כל הקבוצות

 

ולברור מתוכן את כל חלקי האמת. האמת השלמה תתקבל דווקא כאשר נתחשב בכלל הדעות. אדם שהצליח לשלב בתוכו

 

גם את ערך העזרה לזולת וגם את ערך התפילה ולתת לשניהם משקל בחייו, הוא האדם שקרוב יותר אל האמת. לעתים

 

קרובות אנו מוצאים את עצמנו מתווכחים על דעות שונות, אך האמת היא שבכל דעה יש בסיס של אמת. עלינו לנסות ולברר

 

את נקודות האמת שבכל דעה, ולאסוף את כולן יחד לכדי אמת מורכבת יותר ושלמה יותר.

 

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אמת

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא