fbpx
חפש:

מערך פלורליזם פעולה 3, איפה האמת שלי?

פעולה ג’

 

איפה האמת שלי?

 

 

 

פעולת אמצע השבוע

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניכים יחוו מציאות של ריבוי דעות וקושי להסכים על אמת מוחלטת, וידונו על כך בקבוצה.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. הצגת דילמה שבה החניכים צריכים לשכנע את האחרים לקבל את דעתם

 

ב. הבנה כי ישנו קושי לשכנע אחרים בדעתי, מכיוון שכל אחד בא מרקע שונה ומעולם חוויות אחר

 

ג. ניתוח: האם קיימת אמת שמחייבת את כולם?

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. הצגת דילמה שבה החניכים צריכים לשכנע את האחרים לקבל את דעתם

 

משחקים משחק בשלושה שלבים: מחלקים לכל חניך דף עם רשימה של אישים. מתוכם עליו לבחור לבדו חמישה שלדעתו

 

הכי חשוב שהחניכים בסניף ילמדו וייחשפו אליהם, ולדרג אותם לפי סדר חשיבותם. (נספח 1). לאחר שכולם סיימו לבחור,

 

עורכים הדמיה של ישיבת צוות ההדרכה בסניף. המדריך ייצג את המרכזת והחניכים יהיו המדריכים. מטרת הישיבה: לבחור

 

מתוך רשימת האישים שחולקו עשר דמויות שמוסכמות על כולם פה אחד כעשרת הדמויות המשמעותיות ביותר בעם

 

ישראל, שעליהן ילמדו החניכים בחודש ארגון. על הרשימה המוסכמת לכלול דמויות ממגוון תחומים. משימה זו מוגבלת בזמן

 

של שבע דקות. במידה וצוות ההדרכה המאולתר לא הגיע להסכמה של עשר דמויות בלבד בזמן המוקצב – החניכים לא

 

עמדו במשימה. במקרה כזה נותנים להם תוספת זמן של שלוש דקות כדי להגיע לרשימה מוסכמת. לאחר שהתגבשה

 

רשימה של עשר דמויות, מבקשים מהחניכים להגיע להסכמה משותפת על דירוג הדמויות על פי סדר חשיבותן במערך

 

ההדרכה לחודש ארגון. גם כאן מקציבים חמש דקות.

 

 

* הערה למדריך: אנו מצפים שהחניכים יתקשו להגיע להסכמה. מכיוון שכל אחד בחר את חמש הדמויות החשובות בעיניו,

 

סביר להניח שירצה לשכנע את האחרים בקבוצה לקבל את דעתו. כדי שהמשחק ישיג את מטרתו, על המדריך בתפקידו

 

כמרכזת לדרבן את החניכים-מדריכים לחשוב על מהלך חינוכי לסניף ועל בחירת דמויות שיהוו מערך חינוכי משמעותי. יחד

 

עם זאת, על המרכזת רק לרכז את תהליך הבחירה ולא להתערב בתוכן הדברים.

 

 

ב. הבנה שיש קושי לשכנע אחרים בדעתי, מכיוון שכל אחד בא מרקע שונה ומעולם חוויות אחר

 

מספרים לחניכים את הסיפור “ברווז! ארנב!” מאת איימי קראוס רוזנטל וטום ליכטנהלר, תוך הצגת התמונות (נספח 2).

 

 

מסכמים: הסיפור ממחיש כי לכל צד יש זווית מבט שונה על אותה מציאות. כל צד מגיע מרקע ומעולם חוויות שונה שעיצב

 

את דעתו. העובדה שכל צד מגיע ממקום אחר ומחזיק בדעה אחרת, מקשה מאוד על היכולת לשכנע את האחר לשנות את

 

עמדתו.

 

 

ג. ניתוח: האם קיימת אמת שמחייבת את כולם?

 

מנהלים עם החניכים דיון על פי השאלות הבאות:

 

# האם אפשר לשכנע אדם אחר באמת שלי? מהי נקודת המוצא שממנה אתה יוצא?

 

# האם אפשר לומר שישנה אמת אחת? האם היא מחייבת את כולם? מדוע?

 

# האם ההכרעה בסופו של הדיון היא הסכמה על האמת, או ההבנה שיש להגיע לעמק השווה? מה המחיר שנשלם בבחירה

 

בכל אחת מהאפשרויות?

 

 

מסכמים: בחיים אנחנו נתקלים במצבים רבים שבהם אנחנו בטוחים שאנחנו יודעים מהי האמת ומהו הדבר הנכון, אבל אז

 

אנחנו מגלים לצדנו אדם נוסף שמשוכנע כי דעתו היא האמת. נראה שההבדלים בינינו, החוויות והלימוד של כל אחד הובילו

 

לדעות שונות, וקשה לשכנע מישהו אחר במה שאני מאמין בו, מאחר שהוא מאמין באמת שלו. כשם שפרצופיהם שונים כך

 

דעותיהם שונות. לכן, לפעמים אנחנו מגיעים להכרעות שלא בהכרח משקפות את האמת המוחלטת, אלא נובעות מן הרצון

 

לאפשר את החיים ביחד.

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אמת

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא