fbpx
חפש:

מערך טכנולוגיה פעולה 5, מדור ביקורת

פעולה ה’

 

מדור ביקורת

 

 

 

 

מטרות הפעולה:

 

א. החניכים יגבשו מבט כולל על הטכנולוגיה, על פי התהליכים שעברו לאורך המערך כולו.

 

ב. החניכים יתנסו בבחינה ובמבט ביקורתי על תופעות הקשורות לטכנולוגיה, ככלי ליישום בהמשך.

 

ג. החניכים יצאו עם טיפים מעשיים להתמודדות נכונה עם האתגרים שמזמנת לנו ההתפתחות הטכנולוגית.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. ביקורת בונה – חשיבות ההסתכלות הביקורתית

 

ב. נגיעה אישית: סיכום המערך ועיבוד אישי

 

ג. יוצאים לדרך – עוברים מדיבורים למעשה

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. ביקורת בונה – חשיבות ההסתכלות הביקורתית

 

הערה למדריך: כסיכום למערך, חשוב שהחניכים יצאו עם עיניים בוחנות בנוגע לטכנולוגיה, ובכלל בחיים. כמובן שלא צריך

 

לחיות כל הזמן בתחושת חשדנות וביקורתיות, אך כשלומדים לבחון דברים בצורה נכונה ובריאה – זה בונה ואף הכרחי. זהו

 

הכלי שברצוננו להקנות לחניכים, כי אז הם ידעו להתמודד עם כל דילמה במהלך חייהם, ולא רק עם הדילמות הספציפיות

 

שהתייחסנו אליהן במערך.

 

 

* בשלב זה נתייחס לביקורתיות שצריכה להיות לנו כלפי התכנים והדמויות שמופיעים במדיה, ונזכיר לפי מה אנחנו קובעים

 

מה מתאים לנו ומה לא.

 

 

מחלקים את הקבוצה לכמה קבוצות קטנות, ולכל קבוצה נותנים מקרה שיש בו הבעת ביקורת (נספח 1). הקבוצה תחליט

 

האם זוהי ביקורת טובה או לא, ולאחר ששומעים את דברי כל הקבוצות מגדירים היכן ומתי יש מקום לביקורת, עד כדי כך

 

שלעתים היא אפילו הכרחית. אפשר גם לפזר את הכרטיסיות על הרצפה, לקרוא יחד ולהסיק מסקנות בפורום הגדול.

 

 

מגדירים: ביקורת היא בדיקה והערכה של מעשה, ספר, מאמר, פרסומת וכדומה.

 

 

כאשר אנו מפנים ביקורת כלפי אדם צריך לעשות זאת ברגישות ובענווה, ולבדוק לפני כן שיש תועלת באמירתה. כמובן,

 

ישנם גם מקרים שדווקא נכון להבליג ולא לומר את דברי הביקורת. לסוג זה של ביקורת מצטרפת ביקורת עצמית שהיא

 

הכרחית! אדם חייב לתת לעצמו ביקורת ומשוב על מעשיו כדי שיוכל לתקן ולהתקדם. כמו כן, אדם חייב להיות ביקורתי כלפי

 

המוזיקה שהוא שומע והסרטים שהוא רואה, כי לעתים יש בהם תוכן שעלול להשפיע עליו לרעה. לפי מה האדם מחליט?

 

בהתאם לעולם הערכים שלו! הכול עניין של סדרי עדיפויות – שירים משמחים ומרגיעים אותי, אך אם התוכן שלהם מלא

 

בקללות זה לא מתאים לעולם הערכים שלי ואחליט לא לשמוע שירים כאלה. כנ”ל לגבי פרסומות, סרטים, אתרי אינטרנט

 

וכו’. כמובן שגם אם התוכן נפלא ומהנה, יש לבחון כמה זמן מהשבוע נכון לבלות מולו.

 

 

אפשר להזכיר כאן שוב את מדרגת היהודי בדברי ריה”ל, שמעבר ליכולת לחשוב, לדבר ולבחור, לנו יש חיבור לאלוקות

 

והבחירות שלנו בחיים צריכות לנבוע מזה. עולם הערכים שלנו נבנה על פי התורה וההלכה, על פי המוסר האלוקי ועל פי

 

האמונה. בהתאם לעולם ערכים זה גם אהיה ביקורתי כלפי מעשיי וכלפי התוכן שאני נחשף אליו.

 

 

מחלקים לחניכים כמה פרסומות (נספח 2), ומבקשים מהם להתבונן בהן עד לפרטים הקטנים ולנסות לבחון אותן בעיניים

 

ביקורתיות. ניתן לבצע זאת בקבוצות קטנות או במליאה.

 

 

הערה: עליכם כמדריכים לבחור את הפרסומות המתאימות לחניכים שלכם בהתאם לאופי, לבגרות, למין (בנים או בנות) וכו’.

 

 

שאלות מכוונות (אפשר להעלותן גם מהחניכים): מה מנסים לשווק? באילו תמונות ועזרים השתמשו? מהי הסיסמה

 

שנכתבה? באמצעות מה ניסו לשכנע אותנו? האם הפרסומת הולמת (צנועה, לא רדודה, לא משפילה אף אחד וכו’)?

 

 

מסכמים בקצרה שהמיומנות של צפייה או קריאה ביקורתית היא כלי חשוב כדי לבדוק האם תוכן מסוים מתאים לעולם

 

הערכים שלנו. הפרסומות הללו הן לכאורה פרסומות רגילות וידועות, אך כשהעמקנו בהסתכלות עליהן שמנו לב לכך שהן

 

מחדירות לנו כצופים ערכים שגויים ומסרים מעוותים. הפרסומות והביקורת עליהן הן רק דוגמה לעין הבוחנת שצריכה להיות

 

לנו כלפי העולם הטכנולוגי וכלפי מה שהוא מעורר בקרבנו.

 

 

ב. נגיעה אישית: סיכום המערך ועיבוד אישי

 

עושים סבב בין החניכים ומבקשים מכל חניך לומר מסקנה אחת שהסיק, תובנה חדשה או החלטה שקיבל על עצמו בהקשר

 

לטכנולוגיה או כל דבר אחר שעלה ממערך זה. כך למעשה לא נשאיר את תוכן הפעולות כסיסמאות, אלא נתרגם אותן

 

לדברים מעשיים שיתבטאו בחיינו. סבב זה הוא חשוב, כי כך כל חניך ינסה למצוא אפילו משהו קטן שהשפיע עליו וייווצר

 

אצלו חיבור אמיתי למערך.

 

 

ג. יוצאים לדרך – עוברים מדיבורים למעשה

 

לאורך המערך כולו התבקשתם, המדריכים, לכתוב טיפים מעשיים שהעלו החניכים כהמלצות לשימוש נכון בטכנולוגיה. את

 

כל ההמלצות הללו עליכם לאגד לחוברת (שלד החוברת מופיע בנספח 3) ולחלק אותה כעת לחניכים. קוראים יחד עם

 

החניכים את הכלים המעשיים שנכתבו בחוברת. אפשר כמובן לפרט מעט לאורך הסעיפים, כדי להזכיר לחניכים את הדברים

 

שעסקנו בהם בפעולות הקודמות. אפשר להקרין סרטון נחמד שמסכם את העקרונות לגלישה בטוחה: “גולשים ושומרים על

 

עצמנו ברשת” ביוטיוב.

 

 

דרך צלחה  !

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אחריות

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא