fbpx
חפש:

מערך טכנולוגיה פעולה 3, מדברים על זה

פעולה ג’

מדברים על זה

 

 

 

מטרות הפעולה:

 

א. החניכים יבחנו בשכל את החוויות שחוו בפעולה הקודמת.

 

ב. החניכים יבינו שגם בנושא הטכנולוגיה יש בידיהם בחירה כיצד להתמודד, ושכדי לבחור נכון יש צורך בבחינה שכלית.

 

ג. החניכים יכירו את כלי העיבוד, ויבינו את חשיבות השימוש בו בחיי היומיום.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. איפה היינו? קישור לפעולה הקודמת ותזכורת

 

ב. קפה דילמה: דיון בחוויות שנחוו בפעולה הקודמת ובחינתן באופן שכלי

 

ג. סוגרים מעגל: העלאת התובנות במליאה וסיכום

 

ד. מעבדים או מאבדים? הצגת רציונל העיבוד והבנת חשיבות השימוש בו

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. איפה היינו? קישור לפעולה הקודמת ותזכורת

 

* תזכורת: בפעולה הקודמת החניכים חוו תחומים שונים הקשורים לטכנולוגיה וממחישים את השפעתה עלינו. בסיום החוויה

 

החניכים שיתפו בתחושותיהם ובמחשבותיהם, והמדריך התבקש לכתוב לעצמו משפטים שנאמרו על ידי החניכים.

 

 

לפני הפעולה הנוכחית, פעולת העיבוד, כותבים על כרטיסיות מגוון משפטים מתוך אלו שאמרו החניכים, ובתחילת הפעולה

 

מניחים את הכרטיסיות לעיני החניכים ומקריאים כל אחת מהן. אומרים לחניכים שאלה משפטים שהם בעצמם אמרו

 

בפעולה הקודמת, ומזכירים בקצרה את החוויות שהיו בפעולה הקודמת. בשלב זה לא מרחיבים את הדיבור על מה

 

שהחניכים אמרו וחוו בפעולה הקודמת, אלא רק מציגים את הדברים.

 

 

מקריאים לחניכים כמה סיטואציות (נספח 1), ושואלים על כל סיטואציה האם היא משפיעה עלינו ועד כמה. המטרה היא

 

להמחיש לחניכים שיש דברים שאנחנו נתקלים בהם בחיינו ואין להם השפעה עלינו, אך יש כאלה שמשפיעים עלינו בצורה

 

מעטה או מרובה. לכן יש לבחון את השפעתם עלינו, כדי שהיא תהיה חיובית ותבנה בתוכנו דברים טובים ולא חלילה

 

תקלקל. אומרים לחניכים שבפעולה זו נדון בהרחבה בכל אחד מהדברים שחווינו בפעולה הקודמת וננסה לחשוב על

 

הדברים יחד באופן שכלי.

 

 

ב. קפה דילמה: דיון בחוויות שנחוו בפעולה הקודמת ובחינתן באופן שכלי

 

מחלקים את החניכים לכמה קבוצות. לכל קבוצה נותנים כרטיסייה עם דילמה הקשורה לנושא הטכנולוגיה ושאלות מנחות

 

בסופה (נספח 2). מחליטים מראש כמה זמן בערך יוקדש לכל כרטיסייה, ומעבירים את הכרטיסיות השונות בין הקבוצות, כך

 

שכל חניך יתמודד בסך הכול עם שתיים או שלוש דילמות (בהתאם לשיקול דעתכם).

 

 

הערה: במקומות שבהם לא מתאימה פעילות בקבוצות קטנות, אפשר להעלות את הדילמות בפורום הקבוצתי ולנהל דיון לפי

 

השאלות המנחות. כמו כן אפשר להעלות את הדילמה הראשונה בפורום הקבוצתי, ואת האחרות להשאיר לדיון בקבוצות

 

קטנות.

 

 

ג. סוגרים מעגל: העלאת התובנות במליאה וסיכום

 

לאחר סבב העברת הכרטיסיות בין הקבוצות מבקשים מכל קבוצה קטנה להציג בפני כולם את הדילמה שמופיעה בכרטיסייה

 

שלפניה, ואת המחשבות והתובנות שעלו בדיון הקבוצתי. אפשר לשמוע גם את הקבוצה הנוספת שהתמודדה עם אותה

 

דילמה, ולתת מקום אף לדעות ותחושות של חניכים אחרים, שלא התמודדו עם אותה דילמה בפורום הקבוצתי. כך עושים

 

סבב בין כל הקבוצות, עד שכל החניכים שומעים את כל הדילמות שהועלו בכרטיסיות.

 

 

הערה: סבב כזה יכול להיות מעניין מאוד ומפרה, אך גם ארוך ומייגע. לכן חשוב כאן שיקול הדעת של המדריך, שידע לנתב

 

נכון את הדיון – להרחיב היכן שצריך וגם לקצר ולהמשיך הלאה בשעת הצורך.

 

 

ד. מעבדים או מאבדים? הצגת רציונל העיבוד והבנת חשיבות השימוש בו

 

מסכמים: אנחנו כל הזמן חווים חוויות, מרגישים, שומעים, רואים ומתקדמים בתחומים שונים. כך גם בתחום הטכנולוגיה

 

שמקיף אותנו ומשיק לתחומים רבים בחיינו. אך חשוב לעצור, להסתכל על המציאות, להתבונן ולא “לזרום”. כי אנחנו יכולים

 

להיות מושפעים עמוקות ממה שסובב אותנו בלי לשים לב כלל, ואיננו רוצים לחיות כדג שנסחף במים לפי השפעת הרוח

 

והזרם בלי שליטה. אנחנו יצורים בעלי דעת ובעלי יכולת בחירה, וכדי להתקדם בחיים ולהתפתח לכיוונים טובים עלינו לבחון

 

את הדברים בשכל.

 

 

תהליך זה נקרא עיבוד. כשם שמדען נחשף לתופעה מסוימת ואז הוא בוחן אותה ומעיין בה היטב, ורק לאחר מכן הוא יכול

 

להגיע לתובנות ומסקנות עם השלכות מעשיות, כך גם בעיבוד האישי שלנו בחיי היומיום יש כמה שלבים (כרטיסיות עם

 

שמות השלבים להנחה במרכז המעגל בנספח 3).

 

 

כדוגמה נשתמש בתופעת הודעות השרשרת ברשתות החברתיות. אפשר לבקש מהחניכים לומר מה עושים בכל שלב בנוגע

 

לתופעה זו. אפשר לבחור תופעה אחרת הקשורה לטכנולוגיה. כמובן, עליה להדגים לחניכים את רעיון העיבוד:

 

 

# היחשפות לתופעה – לדוגמה: ישנן המון הודעות שרשרת שמכילות עובדות קריטיות שאינן נכונות, מופצות במהירות הבזק

 

וגורמות לנזקים.

 

 

# בדיקת יחסי לתופעה ומידת ההשפעה שלה עליי – בדיקה היכן התופעה פוגשת אותי באופן אישי וכיצד היא משפיעה עליי.

 

האם גם אני מקבלת המון הודעות כאלה ומעבירה אותן הלאה בעיניים עצומות? האם אני מאמינה לכל הודעת שרשרת

 

שמגיעה אליי? האם אין לי כלל קשר לתופעה? או שאולי כבר פיתחתי הסתכלות ביקורתית כלפי העניין? וכדומה.

 

 

# חשיבה ועיון – האם התופעה טובה או לא? מהיכן היא נובעת (חטטנות יתר, רצון לדעת הכול ומיד, תום לב, פריצות,

 

חוסר הבנה של ההשלכות של הודעות כאלה או משהו אחר)?

 

 

# הסקת מסקנות והשלכות מעשיות – כיצד אני מתמודדת עם התופעה? כיצד אגיב בפעם הבאה שאקבל הודעת שרשרת,

 

שיכולה חלילה לפגוע באחרים? כיצד אתמודד מבחינה נפשית עם התשוקה לדעת הכול ומיד? גם אם התופעה אינה קשורה

 

אליי – מה ניתן לעשות כדי למזער אותה? כיצד אני נשמרת ממנה? וכו’.

 

 

# יישום והתמודדות בשטח – על פי המסקנות שהסקתי.

 

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אחריות

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא