fbpx
חפש:

מערך טכנולוגיה פעולה 1, חיים טכנולוגיים

פעולה א’

חיים טכנולוגיים

 

 

מטרות הפעולה:

 

א. החניכים יכירו את המושג “כלי”, ויבינו שיש אפשרות להשתמש בכל כלי לחיוב ולשלילה. כך גם בכל מה שקשור

 

לטכנולוגיה.

 

ב. החניכים ייחשפו להתפתחות הטכנולוגית העצומה שיש בימינו ולהשפעתה על חיינו. בהתאם לכך החניכים יבינו שחשוב

 

לבחון האם הם משתמשים בחייהם בטכנולוגיה לחיוב או לשלילה.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. מסביב לשעון – המחשת היקף השימוש שעושה כל אחד מאיתנו באמצעים טכנולוגיים

 

ב. מלאך או שטן: העלאת הדילמה ביחס לאינטרנט כדוגמה לאמצעי טכנולוגי – טוב או רע?

 

ג. לא רק במטבח: היכרות עם המושג כלי

 

ד. תרגול וחידוד ההבחנה בין כלי או אמצעי למטרה

 

ה. הידעת? חשיפת נתונים על השפעת הטכנולוגיה על חיינו

 

ו. לא הכל שחור ולבן – סיכום היחס המורכב לטכנולוגיה, הסבר קצר של רציונל המערך וקישור לפעולה הבאה

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. מסביב לשעון – המחשת היקף השימוש שעושה כל אחד מאיתנו באמצעים טכנולוגיים

 

מחלקים לכל חניך שאלון אישי (נספח 1) הבוחן את מידת השימוש האישי שלו בטכנולוגיה בשגרת היומיום. בשלב זה עדיין

 

לא מגלים לחניכים את מטרת השאלון. לאחר שכל החניכים מסיימים לענות על השאלות, עוברים יחד על כל שאלה.

 

מבקשים מכל החניכים שתשובתם לשאלה 1 כללה אמצעי טכנולוגי כלשהו להרים את ידם, וכן הלאה על כל שאלה. אפשר

 

גם לקצר ולבקש מהחניכים לספור את כל השאלות שהתשובה עליהן כללה מכשיר טכנולוגי כלשהו, ולבדוק זאת בקול רם.

 

 

* הערה: הסיכום של חלק זה ייעשה רק לאחר השלב הבא בפעולה.

 

 

ב. מלאך או שטן: העלאת הדילמה ביחס לאינטרנט כדוגמה לאמצעי טכנולוגי – טוב או רע?

 

מקריאים את סיפורו של נער שבכל יום בילה שעות רבות בגלישה באינטרנט וניצל אותו כדי לקבל מידע על אחרים, ולעתים

 

אף כדי לפגוע בהם (נספח 2). שואלים את החניכים אילו תחושות מעלה בהם הסיפור. האם הם מזדהים איתו, והאם נתקלו

 

בעבר במקרה דומה? כהמשך לשאלות אלו מעלים לדיון את השאלה העקרונית: האם האינטרנט טוב או רע? סביר להניח

 

שהדעות שיעלו יהיו מגוונות, וכמובן שיהיו כאלה שידעו להבחין ולומר שהאינטרנט הוא רק כלי, ואפשר להשתמש בו לחיוב

 

או לשלילה. שימו לב שהאינטרנט בשלב זה הוא רק דוגמה לאמצעי טכנולוגי, ובשלב הבא יש לעשות השלכה לאמצעים

 

טכנולוגיים באופן כללי.

 

 

ג. לא רק במטבח: היכרות עם המושג כלי

 

מסכמים את הדיון, ומתייחסים לשאלון שהחניכים ענו עליו בחלק הראשון: בלי שנרגיש או נבחר בכך, נולדנו בדור שיש בו

 

התפתחות טכנולוגית עצומה בכל התחומים – ברפואה, בחקלאות, באמצעי התקשורת בין אנשים ובכל מה שקשור לתאורה,

 

מוזיקה, בניית בניינים, סלילת כבישים וכו’. כפי שהחניכים בוודאי שמו לב כשענו על השאלון, הטכנולוגיה תופסת מקום

 

מרכזי בחיינו, ויהיה לנו מוזר מאוד שלא להשתמש בה או אפילו להמעיט את השימוש באמצעים הטכנולוגיים. אך יש לזכור

 

שהטכנולוגיה היא כלי.

 

 

עוצרים לרגע ושואלים את החניכים: מהו כלי? לאחר שהם עונים בקצרה, מקריאים את ההגדרה המילונית (נספח 3).

 

מסכמים שכל אמצעי טכנולוגי הוא כלי או אמצעי, ואפשר להשתמש בו לחיוב או לשלילה. באותה מידה שהנער מהסיפור

 

השתמש באינטרנט לרעה, הוא גם היה יכול לגייס אנשים רבים לארגון התנדבות, או למצוא מידע רב על ההיסטוריה של עם

 

ישראל בשביל להכין עבודה (ולא רק לעשות “העתק הדבק”. בהמשך נתייחס גם לעמל ומיידיות בדורנו) וכדומה.

 

 

ד. תרגול וחידוד ההבחנה בין כלי או אמצעי למטרה

 

מפזרים על הרצפה כרטיסיות שעליהן כתובים כלים שונים ומטרות, ומניחים למעלה שתי כותרות: כלי או אמצעי, ומטרה

 

(נספח 4). מבקשים מהחניכים למיין את כל הכרטיסיות ולהניח אותן בשני טורים – כלים ומטרות.

 

 

לאחר שהחניכים משלימים את המשימה, מדגימים על שניים או שלושה כלים כיצד ניתן להשתמש בהם לחיוב וכיצד ניתן

 

להשתמש בהם לשלילה. לדוגמה: בעזרת סכין אפשר לחתוך אוכל, לבצוע חלה של שבת, להכין כריך עם ממרח לילד רעב

 

וכו’, וכמובן שעם סכין אפשר ח”ו גם לרצוח.

 

 

ה. הידעת? חשיפת נתונים על השפעת הטכנולוגיה על חיינו

 

מפזרים על הרצפה כרטיסיות עם נתונים על מידת הנוכחות של הטכנולוגיה בחיינו ועל השפעתה עלינו (נספח 5) שואלים

 

את החניכים האם הם הכירו את הנתונים האלה, והאם הם הפתיעו אותם. האם אלו נתונים טובים ומשמחים, או לא?

 

בוחנים יחד עם החניכים היגד או שניים מתוך אלו שפוזרו, ומתייחסים אליהם קצת יותר באריכות, כדי להמחיש עד כמה

 

היחס לטכנולוגיה הוא מורכב. לדוגמה: האם העובדה שלכל כך הרבה ילדים יש פלאפונים מגיל צעיר היא חיובית, או שמא

 

היא פוגעת בחברויות שלהם עם ילדים אחרים? אפשר להתייחס לכך שבעבר ילדים בילו הרבה יותר זמן אצל חברים, היו

 

חשופים לפחות מידע שלא היה רלוונטי ומתאים לגילם, שמרו על קשר עם ילדים אחרים בתקשורת ישירה (בטלפון או פנים

 

אל פנים) ולא באופן וירטואלי, עשו הרבה יותר פעילות גופנית כי רבצו פחות מול המחשב וכו’. לעומת זאת, בעבר תוחלת

 

החיים הייתה נמוכה ביחס להיום, והייתה תמותה גדולה יותר של תינוקות ויולדות כי הרפואה הייתה פחות מתקדמת. כיום

 

אנשים חיים שנים רבות יותר, ואף מחלימים ממחלות קשות שהטכנולוגיה מצאה להן מרפא.

 

 

ה. לא הכל שחור ולבן – סיכום היחס המורכב לטכנולוגיה, הסבר קצר של רציונל המערך וקישור לפעולה הבאה

 

מסכמים בעל פה את הנקודות המשמעותיות שעלו מהפעולה: ראינו שהטכנולוגיה היא כלי, וכמו כל כלי ניתן להשתמש בה

 

לחיוב ולשלילה, תלוי בבחירת המשתמש. הטכנולוגיה התפתחה מאוד בשנים האחרונות, והיא נוגעת כמעט בכל תחום בחיי

 

היומיום שלנו. יש לכך השפעות טובות כמו הארכת תוחלת החיים, יכולת לפתח חקלאות משובחת וכו’, אך היא גם עלולה

 

להשתלט על חיינו ולהשפיע עלינו באופן שלילי – בהתמכרות לאינטרנט, בחשיפה לתכנים לא ראויים בטלוויזיה, בקשרים

 

וירטואליים רדודים ובעוד דברים נוספים שנתייחס אליהם בהמשך. עלינו לשים לב שאיננו “זורמים” בכל מה שקשור

 

לטכנולוגיה, ולבחון את מיקומה בחיינו, כדי שנוכל לבחור את מידת השפעתה עלינו.

 

 

מסבירים לחניכים שבשלב הבא במערך נחווה מעט מחוויות הטכנולוגיה, ולאחר מכן נעבד אותן ונבחן אותן באופן שכלי.

 

נלמד גם להשתמש בכלי מסוים שיעזור לנו לבחון דברים שונים בחיים ולהסיק לגביהם מסקנות כדי לחיות נכון יותר. בסופו

 

של דבר נבנה מבט אמוני על היחס הנכון לטכנולוגיה, ונקבל טיפים מעשיים שיסייעו לנו בהתמודדות.

 

 

מחלקים לחניכים שאלוני מעקב שבועיים המתייחסים לשימוש באמצעים טכנולוגיים בחיי היומיום (נספח 6), ומבקשים מהם

 

למלא אותם במהלך השבוע עד לפעולה הבאה.

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    עבודת ה' ומצוות

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא