fbpx
חפש:

מערך "בין צניעות ופנימיות להחצנה" פעולה 3

מאחורי הקלעים 3

 

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניכים ילמדו לחקור ולבקר את מידת החשיפה וההצנעה בחייהם הווירטואליים

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. אפיון רמת החשיפה וההצנעה על המסך

 

ב. חקירת היתרונות והחסרונות בצורת התקשורת הזאת

 

ג. ביקורת החסרונות וחשיפת שורשים

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. אפיון רמת החשיפה וההצנעה על המסך

 

לפני הפעולה מסבירים לחניכים כי בדומה לפעולה הקודמת, שבה אפיינו את רמת חשיפה והצנעה בחיים הממשיים, עליהם

 

לאפיין עתה את רמת החשיפה של בני האדם בחיים הווירטואליים, לרשום את מסקנותיהם ולהביא אותם איתם לפעולה.

 

מחלקים לשלוש קבוצות (ניתן לעשות את השלב הזה בסוף הפעולה הקודמת, בטלפון או בכל צורה שהיא לפני הפעולה

 

הנוכחית):

 

א. בפייסבוק, אינסטגרם וכל המדיה החברתית

 

ב. בטוקבקים

 

ג. בפלאפונים

 

 

לשם הצפה והעמקת הדיון, מדפיסים ומביאים לפעולה סטטוסים מהפייסבוק, טוקבקים על עניין שבחרנו, וכן שו”ת SMS.

 

 

שואלים את החניכים מה המאפיינים העיקריים של רמת החשיפה, מוציאים את הבריסטולים של שבוע שעבר, רושמים את

 

המסקנות החדשות, משווים בין המדיות (מקום שיודעים מי אני למקום שלא) וכן משווים ביחס למאפיינים של התקשורת

 

הפיזית – כרגע בלי לנקוט עמדה – לטוב ולרע (לשקף לא לשפוט).

 

 

ב. חקירת היתרונות והחסרונות בצורת התקשורת הזאת

 

בשלב זה, משחקים את “משחק הריבוע” – מבקשים מהחניכים שיעמדו במעגל ויחזיקו ידיים. כמו כן, מבקשים מהם לעצום

 

עיניים. כעת, מבקשים מהם להסתדר בריבוע בלי לעזוב ידיים ובלי לפקוח עיניים! (קשה ממש ומצחיק ממש…) שואלים את

 

החניכים מה היה קשה בלהסתדר בלי לראות? האם זה היה רק קשה, או האם היו לכך יתרונות?

 

 

משם, צומחים לשאלה יותר רחבה:

 

# מה הם החסרונות בתקשורת שבה רואים את האדם (פנים אל פנים) לעומת תקשורת “עצומה” (מסך/טלפון)?

 

# מה היתרונות בלחשוף שם דברים ומהם החסרונות? (זה הזמן לנקוט עמדה לגבי האפיונים!)

 

 

כעת, כדאי להביא לחניכים את השאלות שאספנו משו”ת SMS ולהרחיב את השאלה ואת דיון גם לשם –

 

# האם היתרון של החוסר ראייה שמאפשר להיפתח גם כלפי זר הוא רק יתרון, או שיש בו גם חיסרון?

 

 

ג. ביקורת החסרונות וחשיפת שורשים

 

מספרים לחניכים על המחקר (נספח 1) ומקריא להם את תוצאותיו: “זוגות שקיימו קשר דרך המסך נטו יותר לחשוף פרטים

 

אישיים אודות עצמם בהשוואה לזוגות שקיימו שיחות פנים אל פנים”. שואלים את החניכים –

 

# אם לדעתם היה לזוגות שקיימו קשר וירטואלי קל יותר?אם כן, למה?

 

# האם גם להם קל יותר להתבטאות באינטרנט?

 

# האם יש הבדל בין זה לבין צורת הביטוי שלהם בחיים? האם צריך להיות גבול?

 

 

כעת, מבקשים שלושה מתנדבים. מטילים על כל אחד מהם לכתוב מה הם שני החסרונות הכי גדולים לדעתו בתקשורת

 

הווירטואלית. לאחר שהם מסיימים מבקשים מהם לעמוד בשלוש קצוות ולהקריא לפי תור את החסרונות. כל חניך שמסכים

 

עם החסרונות שהקריא החניך המתנדב עובר לשבת לידו, אם הוא מסכים עם הבא אחריו הוא יכול לעבור אליו. כך

 

ממשיכים עד שנוצרות שלוש קבוצות. כמו כן, אפשר לבקש מהם לרשום את החסרונות על בריסטולים בגדלים דומים

 

והחניכים יעברו בין הבריסטולים. לאחר שהחניכים התחלקו לשלוש קבוצות, מטילים על כל קבוצה משימה לכתוב איך הם

 

יכולים להשתמש ביתרונות של התקשורת הווירטואלית לחשיפה טובה ששומרת ומגדילה את העולם הפנימי, והמלצות איך

 

להיזהר מהחסרונות וכן מה לדעתם הגבולות שצריכים להיות (מה אני כן חושף מה אני לא חושף וכו’). אחרי שכל קבוצה

 

כותבת את יתרונותיה, עורכים סבב ודיון על איך עושים זאת, והאם זה בכלל אפשרי.

 

 

לסיום, שואלים את החניכים –

 

# איפה הם מרגישים יותר בטוח לחשוף את האוצר שלהם, ואיפה הם מסתירים את הטפל ומראים את העיקר? ולמה?

 

 

משאירים את הדיון פתוח, ומבטיחים לסגור אותו ביחידה הבאה.

 

 

ד. סיכום

 

בפעולה הקודמת דנו בתקשורת פנים אל פנים ובפעולה הנוכחית עסקנו בתקשורת דרך אמצעי מדיה שונים. יש הבדל בין

 

תקשורת בפייסבוק בה אני מזדהה לבין טוקבק ים אנונימיים. דיברנו על היתרונות והחסרונות של התקשורת דרך המדיה

 

החברתית. לא סיכמנו בינתיים את הדיון ואת התחושות השונות שעלו.

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא א'

  • קטגוריה

    בניית קבוצה

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא