fbpx
חפש:

מערך אינדיבידואליזם פעולה 2, אני או אתה נשנה את העולם

אני או אתה נשנה את העולם

 

*אמצע שבוע*

 

 

מטרות הפעולה:

 

1. החניכים יתנסו בהבדל בין שני מבנים של יחסי פרט וכלל בתוך קבוצה: *הפרט חושב

 

רק על עצמו בלי להתחשב בכלל , *הכלל הוא העיקר, אך הוא רומס את הפרט.

 

2. החניכים יחוו את המתח הקיים בין הפרט לקבוצה .

    

 

מבנה הפעולה:

 

א. יחד או לבד? המחשה של המבנים השונים

 

ב. מה אתם הייתם עושים? העצמת המתח בין הפרט לקבוצה

 

ג. איך אני מרגיש? עיבוד הנושא בתחום החווייתי

 

ד סיכום

 

 

מהלך הפעולה:

א. יחד או לבד? המחשה של המבנים השונים

 

* הפעולה כולה והחלק הזה בפרט מתבססים על שלושה מבנים שיש ביחסי פרט וקבוצה:

 

# הפרט חושב רק על עצמו בלי להתחשב בכלל (שלילי)

 

# הכלל הוא העיקר, אך הוא רומס את הפרט (שלילי)

 

# הפרט בונה את הקבוצה שבונה את הפרט (המבנה האידיאלי)

 

בפעולה הזאת החניכים יחוו רק את שני המבנים הראשונים, שבהם יש מתח רב בין הפרט לקבוצה.

 

בפעולה הבאה נציג בפני החניכים את המבנה השלישי והרצוי בקבוצה.

 

 

הצפה – נבקש מראש מכל חניך להביא מהבית חפץ אישי ששייך לו, שקשור לתחביב שלו ושהוא

 

מחובר אליו. למשל: כדורגל, בובה, פלאפון, עכבר של מחשב, ספר וכדומה. נחלק את החניכים

 

לשתי קבוצות, ונסביר שהקבוצה המנצחת היא הקבוצה שחבריה מבצעים כמה שיותר משימות

 

בזמן הקצר ביותר. במקביל לכך נחלק לכל חניך פתק עם משימה אישית (נספח 1) שקשורה

 

לחפץ שלו, אותה הוא צריך לבצע. מכריזים שכל חניך שיבצע את המשימה שלו במלואה יקבל פרס.

 

*הערות למדריך:

 

# המשימות בפתקים האישיים סותרות זו את זו, ולכן ייווצר מתח בין רצון הפרט לבצע את המשימה

 

שלו כמו שצריך ולקבל פרס, ובין ניצחון הקבוצה.

 

# על פי היכרותכם עם החניכים יש לשים לב למי לתת איזו משימה. אפשר לתת משימה זהה לכמה חניכים.

 

# כמדריכים אנו נתצפת על מה שקורה במשחק. נשים לב להתרחשויות ולמה שקורה בקבוצה ולמתח

 

שבין הפרט לכלל, וננתח את הדברים לאחר מכן.

 

 

מה שיקרה במשחק, כמובן, הוא ויכוח וחוסר הצלחה לבצע את המשימה. לאחר הסבב הראשון

 

אפשר להחליף את הפתקים בין החניכים, כך שכל חניך יחווה את שני הצדדים – הצד שרוצה

 

לבצע את המשימה הפרטית שלו, והצד שרוצה שכל הקבוצה תנצח בלי להתחשב בחניך הפרטי.

 

רוב המשימות הן משימות שדורשות שיתוף פעולה של כל הקבוצה (להכין נחש, לכתוב משהו וכו’)

 

אך יהיו חניכים שכביכול יהרסו לכולם, כי מטרתם תהיה לשמור על החפץ שלהם (לחבק אותו,

 

להחביא אותו). בקבוצות קטנות יש לשים לב ולחלק את המשימות כך שיהיו יותר משימות של כלל

 

ורק כמה בודדים שיהרסו לשאר הקבוצה.

 

עיבוד- לאחר המשחק מושיבים את החניכים ומבקשים מכמה מהם להקריא בקול את המשימה

 

שהם קיבלו, ולומר האם הצליחו במשימה. לרוב הם יאמרו שלא הצליחו. נשאל : מדוע זה קרה?

 

מבקשים מנציג מכל קבוצה לספר מה קרה אצלם במהלך המשחק. נסביר לחניכים שחלק מהם

 

קיבלו משימות שהן בעצם משימה קבוצתית שדורשת שיתוף פעולה מלא בין כל חברי הקבוצה,

 

וחלק קיבלו משימה אישית, שכדי להצליח בה הם צריכים לא לשתף פעולה עם הקבוצה ובעצם

 

לפגוע במשימה הקבוצתית. נספר לחניכים שבמקרה כזה, שבו יש מתח רב בין הפרט לקבוצה,

 

כמו שקרה במשחק שלנו, יכולים להיות כמה מצבים. המבנה הראשון הוא כשהפרט מנצח ומקבל

 

פרס – אבל הקבוצה נפגעת. המבנה השני הוא כשהכלל דורס את הפרט (לדוגמה חוטף לו את

 

החפץ) ואז מנצח, והפרט נפגע. ננסה לראות ביחד עם החניכים איזה מן המבנים התקיים בכל מקרה.

 

נשאיר את החניכים עם שאלה פתוחה: איך נכון יותר להתנהל בקבוצה? על פי טובת הפרט או על

 

פי רצון הכלל?

 

 

ב. מה אתם הייתם עושים? העצמת המתח בין הפרט לקבוצה

 

נקרין את הסרטון “מה אתם הייתם עושים ילד רעב” ביוטיוב, מתוך תכנית הטלוויזיה

 

“מה אתם הייתם עושים?” www.youtube.com/watch?v=RyvM4L4QRcM זהו קטע

 

מתוך תכנית טלוויזיה שבודקת אותנו כחברה – עד כמה לבנו עדיין רחב, או שמא הפכנו

 

לחברה אטומה. בתכנית בוחנים את תגובותיהם של אנשים ברחוב, כאשר הם מבחינים

 

במצוקתו של ילד רעב ומוזנח ליד חנות פלאפל. האם יתייחסו אליו או ימשיכו הלאה? מטרת

 

הסרט היא להמחיש לחניכים חלק מהמצבים שהם עצמם ביימו בתחילת הפעולה – הפרט

 

חושב רק על עצמו, כמו האישה שלא נותנת לילד אוכל. נסכם  את הסרט על ידי שאלון קצר

 

שמחלקים לחניכים (נספח 2), ולאחר מכן נבקש מכמה חניכים לשתף בהרגשה שהייתה להם

 

במהלך הסרט ובתשובותיהם לשאלון. נסביר לחניכים שהסרטון נותן לנו דוגמה לתוצאה שיכולה

 

להיגרם כאשר כל אדם חושב על עצמו ולא מספיק שם לב לחברי הקבוצה שלו, לכלל, לאנשים

 

שלידו. כאשר אף אחד לא ניגש לעזור למישהו ברחוב זה לא בסדר, אבל זה עוד יותר לא בסדר

 

אם אנחנו לא ניגש לעזור לחבר מהקבוצה או מהכיתה שלנו. משחק: החניכים עומדים במעגל

 

ונותנים ידיים .נגדיר בהתחלה שהמטרה של הקבוצה היא שכל הידיים של כולם יהיו למעלה או

 

למטה. אם יש מצב שבו חלק מהידיים למעלה וחלק למטה – הקבוצה נכשלה. כעת נשאל את

 

החניכים שאלות (נספח 3), ומי שהתשובה על השאלה חיובית לגביו – צריך להרים את ידו. מה

 

שאמור להיווצר במהלך המשחק הוא הדבר הבא: הידיים של החניכים יהיו למעלה או למטה לפי

 

התשובה של רוב חברי הקבוצה. החניכים הבודדים שדעתם שונה משל הקבוצה ייבלעו מן הסתם

 

בדעה הכללית. אם זה לא יקרה – הקבוצה תיפסל.

 

 

* הערה למדריך: כדאי לשים לב במהלך המשחק מי חושב שונה מכולם וכיצד הוא מתנהג –

 

נאבק על מקומו (כלומר, מנסה להרים או להוריד את היד בכוח) או נכנע לתכתיבי הקבוצה –

 

ולהפנות אליו שאלה לאחר המשחק.

 

 

כעת נשאל את החניכים: כיצד הרגשתם במהלך המשחק? מי חשב שונה מכולם במהלך המשחק?

 

וכיצד הוא הרגיש כשהחברים שלו משכו לו בידיים כדי שיתיישר ולא יפריע לשאר הקבוצה? נשליך

 

את הדברים גם על ההתנהלות הקבוצתית שלנו: מה קורה כשאחד החניכים חושב שונה מכולם? לא רוצה

 

ללכת לפיצה? חושב שזה לא טוב שנפגשים עד מאוחר בלילה? האם אנחנו כקבוצה נותנים לו את המקום

 

שלו, או רומסים אותו ומושכים לו בידיים כדי שיחשוב כמונו? נסביר לחניכים שהמשחק הזה הוא בעצם עוד

 

דוגמה לכך שלפעמים הקבוצה (הכלל) רומסת את הפרט ופוגעת בעצמאותו ובייחודו.

 

 

ג. איך אני מרגיש? עיבוד הנושא בתחום החווייתי

 

נניח על רצפת החדר מקצה לקצה מעין סרגל מספרים מאפס ועד עשר (נספח 4).

 

נקריא לחניכים היגדים (נספח 5), ונבקש מהחניכים לדרג את הרגשתם על פי מה

 

שחוו בפעולה בהליכה ובעמידה על המקום הממוספר. אפשר להדגיש לחניכים למרות

 

גילם הצעיר, שיש כאן הזדמנות לכל אחד להביע את עמדתו בלי להיכנע ללחץ חברתי

 

ולמה שהחבר שלהם עשה.

 

 

*מטרת העיבוד כרגע היא ברמת החוויה בלבד, לגרום לחניכים להבין את הפער שיש בין הדגש על

 

הפרט בלי להסתכל לצדדים ובין צמיחת הפרט והקבוצה כמפרים זה את זה.

 

 

 

ד. סיכום 

 

נסכם את הפעולה החווייתית כהמשך לפעולה הקודמת שעסקה בניתוח התקופה

 

וכחלק מהמערך כולו. נחזור על מה שהיה לנו היום: שיחקנו משחק שבו לכל אחד

 

הייתה משימה מסוימת, ולא הצלחנו לבצעה מכיוון שלשני הייתה משימה שונה

 

ומנוגדת. ראינו סרטון שבו מבוים ילד רעב ואיך אנשים מגיבים אליו. שיחקנו את

 

משחק המעגל שבו ראינו שלפעמים הקבוצה יכולה להפריע לפרט החבר בה, וניסינו

 

להביע את התחושות שלנו בנוגע למה שחווינו היום. נוסיף ונסכם לחניכים שעלינו

 

להסביר ולהבין לעצמנו מה עברנו כאן היום, ונעשה זאת בפעולה הבאה.

 

 

 

*ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה*

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    בניית קבוצה

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא