מטרת הפעולה:
המנהיגים יכירו בדברים שבכוחם לעשות ומה צריך להעביר לגורמים חיצוניים.
מבנה הפעולה:
מהלך הפעולה:
שאלה: אילו פיגועים אתם זוכרים? אילו מקרי רצח, שוד ורעות חולות נוספות אנחנו זוכרים? למה דווקא אותם? לצורך המחשת העניין
אפשר לפזר את קטעי העיתונות המובאים בסוף היחידה.
דיון: אלו סיפורים מתפרסמים בעיתון? למה כל המדינה נרתמת לתרום? מקרים שיש בהם הרבה דם. ילד חולה זה לא מספיק, צריך
שההורים יהיו גרושים, סבתא ניצולת שואה וכו'. אדם שנרצח בפיגוע כבר לא גורם לנו להזיל דמעה אלא אם כן אבא שלו נרצח גם באותו
מקום או שהרבה ילדים נשארו יתומים. החושים מתקהים, יש מיליון ילדים מתחת לקו העוני אז למה דווקא שהילד שאני מטפל בו יהיה
מוכה?!
אנחנו שומעים הרבה על נשים מוכות ורציחות נשים, חלקן בא לנו בהפתעה וחלקן נשים שהתלוננו כבר כמה פעמים. תמיד נשאלת
השאלה: היא התלוננה, המשטרה ידעה ולא עשתה כלום! מה/ איך זה קורה לנו?! אלא, שהמשטרה מקבלת מלא פניות ואכן ב"ה רק אחוז
נמוך מהן באמת מסתיימות באסון. וכיוון שאין משאבים רבים, המשטרה טוענת שאי אפשר לבדוק ולחקור את כל המקרים ואין איך לדעת
אם התלונה הספציפית ממשית או לא, אז עושים את המינימום ומקווים לטוב.
סיכום: אנחנו כמתנדבים נחשפים להרבה פחות מקרים ולכן יכולים לתת יחס אישי ולהיכנס לעומק של המקרה הרבה לפני שהוא מתפוצץ.
אנחנו עדיין מזדעזעים מכל סיפור קטן ולא צריכים הרבה דם, ולכן המחוייבות שלנו גדולה יותר לשים לב ולבדוק לעומק כל דבר ולא
להחליק ולהגיד "לי זה לא יקרה…".
הקב"ה מחפש מנהיגים דווקא מהנוער – יהושוע היה הנער שסידר את בית מדרשו של משה, "ושמואל משרת את פני ה' נער חגור אפוד
בד" (שמואל א ב' יח'), ירמיהו מנסה להתחמק: "ואמר אהה ה' אלוקים הנה לא ידעתי דבר כי נער אנוכי. ויאמר ה' אלי – אל תאמר נער
אנוכי כי על כל אשר אשלחך תלך…" (ירמיה א' ו').
היתרונות של הנוער:
הרעיון הוא שלא נולדים עם זה ואם לא למדנו והכרנו אין לנו יכולת להתמודד עם זה.
ב. סיטואציות בהן צריך להחליט איך מגיבים –
אתם רואים בכביש תאונת דרכים, פצוע שוכב על הגב ויש לו דימום מהראש ומהפה ועוד כיד הדמיון הטובה. אילו פעולות מהבאות תעשו
ואילו לא ומדוע?
אחת ההנחיות הראשונות בקורסים של מד"א היא שאם אתה לא בטוח מה צריך לעשות עדיף לא לעשות כלום מאשר לנחש, לא עובדים
לפי ההיגיון. נראה לנו שלפצוע צמא זה אנושי וטוב לתת מים, אבל תכלס אם הוא מדמם ויכול להיות שהוא לוקה בהלם (המושג הרפואי
של חוסר דם, לא מלשון להיות המום) אז אסור שהוא ישתה. כך בבריאות הגוף וכך בבריאות הנפש.
ג. משחק הביצה בו כל מנהיג מקבל ביצה. בכל שלב יש אפשרות למלא משימה באמצעות הביצה ולקבל נקודות, כל מנהיג מחליט אם
למלא את המשימה או לא. משלב לשלב קושי המשימות עולה ובמקביל מספר הנקודות עבור מילוי המשימה בהצלחה גדל. הרעיון הוא
שצריך להעז, להאמין בעצמך, לנסות וכך לקדם ולהתקדם, אבל צריך גם לדעת מתי זה מעל לכוחותיי ואין סיכוי שזה ילך ולא להמר סתם,
ואולי ליצור יותר נזק מתועלת.
דוגמאות למשימות:
גורמים שסובבים את המשפחות – מחנכת, יועצת בבית הספר, עובדת סוציאלית, הרב של השכונה, שכנים. אנחנו והם יכולים להשלים את
התמונה אחד לשני בנוגע לכל ילד ומשפחה, ולתת את המענה המתאים ביותר.
הפעלות אפשריות:
חבריא ג'
אחריות
כלי הדרכה
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.