fbpx
חפש:

התרבות הרצויה

התרבות הרצויה

 

 

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניכים ילמדו מהי התרבות הישראלית האידיאלית על סמך מקורות שונים.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. פתיחה- התרבות ומרכיביה

 

ב. חשיבה משותפת – תרבות ישראלית

 

ג. מהי התרבות הישראלית הרצויה?

 

ד. סיכום

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. פתיחה- התרבות ומרכיביה 

 

כל חניך מקבל פתק (נספח 1) ועליו מילה שהיא אחד ממרכיבי התרבות (כפי  שיוסבר בהגדרת התרבות בהמשך).

 

מבקשים מהחניכים להתחלק לשלוש קבוצות שונות על פי מכנה משותף, כך שבסופו של דבר כל פתק ישתייך לאחת

 

הקבוצות. הקבוצות לא חייבות להיות בעלות מס’ זהה של חניכים. לאחר שהחניכים התחלקו עליהם להסביר למדריך מה

 

המאפיין של כל קבוצה ומיהם המרכיבים שלה (לדוגמא: דברים שעושים בשעות הפנאי – אמנות, מחול, תיאטרון, ספורט,

 

תקשורת. דברים הקשורים לדת – אמונות, מוסר, מנהגים, סמלים, ערכים. דברים הקשורים למדינה – חוק, ידע ,טקסים,

 

שפה, הסטוריה). מובן שאין כאן “תשובה נכונה” וכי מרכיבים שונים יכולים להיכלל ביותר מקבוצה אחת. הרעיון הוא

 

שהחניכים יהיו יצירתיים וינסו למצוא מכנים משותפים שונים למרכיבים השונים. לאחר מכן, מבקשים מהחניכים להתחלק

 

מחדש לשתי קבוצות. לאחר שהחניכים מסבירים את החלוקה החדשה ,מבקשים מהם למצוא מכנה משותף אחד לכל

 

המרכיבים הכתובים בפתקים. המכנה המשותף לכולם הוא המושג “תרבות” אשר כל אחד מהפתקים הוא מרכיב שונה בה.

 

מסבירים לחניכים כי תרבות היא “אותה שלמות מורכבת של ידע, אמונה, אומנות, מוסר, חוק ,מנהגים וכל אותם

 

הכישרונות וההרגלים שאדם רוכש אותם בהיותו חלק מחברה” )אדוארד טיילור( דהיינו, התרבות היא מורשת חברתית

 

שאדם רוכש מעמו וכוללת בתוכה מרכיבים שונים ורבים. התרבות משתנה מעת לעת ומחברה לחברה, אם כי כמובן שישנם

 

סממנים זהים בתרבויות שונות.

 

 

הרב רונן בן דוד מסביר כי “משמעות הביטוי “תרבות” הינה מלשון ריבוי, והכוונה היא ליצור תשתית נוחה למציאות

 

החיים שתוכל להרבות ולהתרבות. תרבות היא – אם כן – מגוון האידיאות הקושרות בין האדם באשר הוא, לבין

 

מציאות חייו, באשר היא. ממילא, המארג הרעיוני של כל תרבות אמור לתת מענה לשאלה המרכזית של האדם באשר

 

הוא )מי אני ומה ייעודי( ולדאוג לכך שהתשובה תהיה רלוונטית ותואמת את מציאות החיים, על מנת שגם הדור הבא

 

יוכל להבנות ממנה. …  עלינו לזכור כי מטרת כל תרבות היא להתרבות, כלומר: לדאוג לכך שכל היוצאים מתוכה ינהגו

 

לפי הקודים שלה, וככל שיותר אנשים יבחרו להאמין ברעיונות אותם היא מבטאת וגם לפעול לפיהם, מה טוב”.

 

(מתוך המאמר “תרבות המערב בעין יהודית” / אתר כיפה)

  

 

ב. חשיבה משותפת- התרבות הישראלית 

 

מחלקים את החניכים לקבוצות. כל קבוצה מקבלת את דף המשימה (נספח 2) וצריכה למלאו. כאשר כל הקבוצות מסיימות,

 

כל קבוצה מציגה את התרבות שיצרה. (ניתן לערוך ‘בחירות’ מהי התרבות המנצחת או לבקש מכל קבוצה להכין פרסומת

 

לתרבות החדשה). לאחר שהחניכים מציגים את התרבויות שיצרו, שואלים אותם במה שונה התרבות שיצרו מהתרבות

 

הקיימת. כדאי להוביל את החניכים לכך שאנחנו, כאנשים דתיים, מאמינים שעל התרבות, כמו על כל חיינו, להיות מושתתת

 

על התורה.

 

 

ג. מהי התרבות הישראלית הרצויה?

 

מחלקים את החניכים למספר קבוצות. כל קבוצה מקבלת מקור (נספח 3), לומדת אותו ועונה על השאלה בסופו. כשכולם

 

מסיימים ללמוד את המקור שקיבלו, מתחלפים עם קבוצה אחרת, עד שכל הקבוצות למדו את כל המקורות. (במידה ונראה

 

כי הקטעים ברמה גבוהה מדי בשביל החניכים, מומלץ למדריך ללמוד אותם ולהעביר לחניכים את הנקודות המרכזיות

 

המופיעות בהם, או לכתוב לחניכים את עיקרי הדברים ולא לצטטם במדויק).

 

 

ד. סיכום

 

מסבירים לחניכים כי ההבדל העיקרי בין התרבות הישראלית הרצויה לבין כל תרבות אחרת היא התורה! התרבות

 

הישראלית מושתתת כולה על חיי הרוח. לדברי הראי”ה, התפקיד של ישראל הוא להוציא מושגים וערכים של היהדות מתוך

 

רשות היחיד שלנו אל רשות הרבים של העולם הכללי וכן להכניס מדעים כלליים מאומות העולם אלינו על ידי בחירת הדברים

 

הטובים שבהם. דהיינו ,מוטלים עלינו שני צעדים חשובים: א. להפיץ את הקיים אצלינו. ב. לברור את הקיים אצל אחרים

 

וללמוד מהם את החלקים הטובים. בהמשך דבריו, הרב מדגיש כי השלבים הללו הם קשים לעשייה והם חייבים להיות

 

מלווים ברצון עז לקבל מחד ובפחד מהחשיפה ומההתבוללות מאידך.

 

 

הרב צבי יהודה מראה כי יש לנו אחריות לכך שהתורה תהיה הבסיס לקיומנו וכתוצאה מכך, הבסיס לקיום מדינתנו. לדבריו,

 

על התרבות הישראלית להתבסס על התוכן הפנימי של כל אדם ולנבוע רק מהתורה שהיא האמת האמיתית.

 

 

הרב שטרנברג כותב כי עלינו לראות בכל צעד בחיינו חלק מעבודת ה ‘שלנו, וזהו תנאי הכרחי לקיומה של האומה.

 

 

הרב אריאל מוסיף שהתרבות מורכבת מסגנונות תרבות שונים שהביאו איתם היהודים מכל קצוות תבל ומהייחוד של עם

 

ישראל כ”עם הספר”, כלומר עם שמנהל את חייו לאור התורה ולאור האמונה בה’. נראה כי ככל שאנחנו נהיה ‘יותר יהודיים’

 

באורחות חיינו ונתחבר יותר אל התוכן הפנימי שלנו, כך נוכל ליצור תרבות יותר ישראלית אשר תנבע מהתורה ותהפוך,

 

כדברי הרב אריאל, “למוקד משיכה והשראה לכל בני המין האנושי.”

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    התנועה

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא