fbpx
חפש:

הר הבית לב האומה- האמנם?!

 

מטרת הפעולה:

 

החניך יכיר במשמעות החורבן ויחסר את המקדש ויפעל לבניית בית המקדש

 

 

מבנה הפעולה:

 

  1. הבנת חשיבות ומרכזיות ירושלים
  2. הר הבית כמקשר בין ישראל לקב”ה
  3. קיום חומרי תלוי במציאות רוחנית
  4. הדרכים לקידום הגאולה

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. מי אמר שירושלים כל כך חשובה?

 

הלכות ומדרשים הקשורים לחורבן הבית:

מיום שחרב בית המקדש אסור לשמוע מוזיקה, לאכול בשר ולשתות יין

החובה להשאיר חלק בבית לא מטויח

חובת הזכרת ירושלים בכל אירוע משמח (חתונה…)

דיון: למה זה כ”כ חשוב? למה הם חשבו שיותר “אין להם חיים”, אם אין ביהמ”ק? אפשר להיעזר בקטעים המצורפים (נספח)

 

 

ב. הר הבית כמקשר בין ישראל לקב”ה

 

  • כמעט חצי מהמצוות קשורות להר-הבית (מורא מקדש וכו’, קורבנות, קדושה וטהרה וכו’). מצווה לשון “צוות” – קשר בין ישראללקב”ה.
  •  נבואה פסקה מיום שחרב ביהמ”ק. אין קשר ישיר בין ישראל לקב”ה.
  •  הסנהדרין – נושאי דבר ה’ בעולם, פסקו מיום שחרב ביהמ”ק.
  •  הקורבנות – המקום לאמירה אישית לקב”ה, פסקו. כבר א”א לתת קורבן תודה או חטאת. לשון של זהורית אינה מלבינה ביוה”כ.
  •  ענייני טומאה וטהרה, המקום שלנו לראות בכל דבר בחיים את הקישור שלו למקור החיים, לקב”ה, פסקו ואינם עוד.
  •  אבן השתיה – שממנה הושתת העולם. העולם נברא בתהליך האצלה, הקב”ה כ”כ רוחני, ולכן תהליך הבריאה היה מעבר מרמותגבוהות לנמוכות יותר. כביכול הקב”ה חשב על בריאת העולם, מחשבה על-רוחנית זו הפכה לרוחנית, אח”כ למעשית יותר ויותר עדלרגע שבו היא הפכה למציאות. באותו הרגע נוצר החומר הראשון – אבן השתיה. ולכן היא נקודת החיבור שלנו עם הקב”ה. מובן

    שהסבר זה הוא הגשמה של תהליכים רוחניים, ואין לראות את הדברים כפשוטם!

לסיכום: ירושלים והר הבית זה המקום שלנו להתחבר מעשית אל הקב”ה. זה המקום לקשר איתו בכל מישור / מדיה.

 

 

ג. קיום חומרי תלוי במציאות רוחנית

 

דיון: מדוע מיד אחרי מלחמת העולם השניה אירופה התחלקה להרבה מאוד מדינות בעלות לאומים שונים (צרפתים, הולנדים, גרמנים)

ואילו היום הם במגמת איחוד? איך התפרקה ברית המועצות – מעצמת העל לערמת מדינות חלשות?

תשובה: לכל דבר בעולם צריך שיהיה בסיס רוחני. כשעמי אירופה מלאים לאומיות – הם יתבדלו וכאשר הלאומיות מאבדת את ערכה

המדינות כולם יתאחדו. תהליך הפוך היה בבריה”מ.

כל תנועות הנוער החלו לפעול באותה התקופה במקומות שונים. כנראה שהיה אז דחף בנוער לפעול, והם יזמו התארגנות בלי שמישהו

“המציא” אותה. הם המציאו אותה בעצמם.

גם בית הספר הכי גרוע בעולם ישאר אם יהיו שם תלמידים, וגם הבי”ס הכי טוב יסגר אם לא יהיו שם תלמידים. אם קו הטלפון שלי נותק

עקב חובות זה לא משנה אם מישהו יוציא את המכשיר מהשקע, הוא ממילא לא מחובר.

כנ”ל כל מציאות וגם ביהמ”ק. חז”ל אומרים לסנחריב שהוא החריב בית שכבר היה חרב. למה היה חרב? כי ממילא העם לא היה משתמש

בו כראוי (“למה לי רוב זבחכם?! אמר ה'”). אם העם לא חי בית מקדש, הוא יחרב מעצמו. כך גם קמות ונופלת מדינות – כשף אחד לא

רואה בהן חשיבות – אף אחד לא מגן עליהן, הן חרבות. חורבן הבית היה תוצאה של התנהגות העם, לא עונש!

 

 

ד. הדרכים לקידום הגאולה

 

הגמרא אומרת: “כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה”. לכאורה היה צריך לומר – יזכה ויראה, בעתיד. אבל חז”ל יודעים שמי

שמכיר את משמעות החורבן מכיר את הקשר שהיה לעם עם הקב”ה. מי שמכיר את מהות הקשר, יש לו לפחות חלק ממנו, לכן הוא זוכה

ורואה – מיד באותו הזמן. אם נהיה מודעים לחסרון בית המקדש, ויהיה לנו צורך נפשי-רוחני בו, זה יקדם את בנייתו.

יש מחלה שבה אנשים לא מרגישים כאב. הם יכולים לשבור את יד או להיכוות אבל הם לא ידעו. זה לא אומר שהם לא נפגעו, אבל הדרך

לטיפול היא קודם כל לדעת שנפגענו.

מעבר לכך – זו גם הדרך לבניין. היות מציאות מקדש תלויה במציאות רוחנית שלנו – בהבנתנו מהו בית מקדש היא עצמה בונה אותו, אם

בגלל שנאת חינם הוא חרב, ביטול אותה שנאה (אהבה) תבנה אותו.

 

לשנה הבאה בירושלים הבנויה.

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אמונה

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא