fbpx
חפש:

העולם שבתוכי

מטרת הפעולה:

 

החניכים יבינו שהטבע נמצא בתוך האדם (האדם הוא עולם קטן) ושבעזרת הטבע אנחנו לומדים להיות יהודים יותר טובים.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. הבנה כי האדם הוא עולם קטן.

 

ב. לימוד 4 יסודות בעולם ,4 יסודות באדם.

 

ג. ללמוד מהחיות.

 

ד. סיכום

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. הבנה כי האדם הוא עולם קטן.

 

מביאים ענפים, פרחים, תמונות על עצים, נוף וכו’.

 

# דיון קצר עם החניכים: האם יש קשר בין האדם לבין הטבע? מהו?

 

חשוב לא לסכם את הדיון רק להעלות את המחשבות של החניכים ולומר שבהמשך הפעולה נברר יותר.

 

# מתאים לי – מחלקים את הקבוצה ל-2 קבוצות. כל קבוצה מקבלת רשימה של איברים בגוף האדם (נספח 1) ועליהם

 

למצוא בסביבה הקרובה דברים מהטבע שמתאימים לאיברים בגוף האדם. לדוג ‘עיניים- עלים (כמובן שאין דיוק מוחלט

 

אלא רק ברמת הדמיון.)

 

# לחפש את הצד השני – כל חניך מקבל חצי פאזל (נספח 2), וצריך למצוא את החלק השני. שני חלקי הפאזל משווים בין

 

גוף האדם לטבע (לדוג’ דם (שהוא מחיה)- מים חיים.) אחרי שכל החניכים מצאו את כל חלקי האיברים מניחים אותם

 

ברצפה שלמים, ולומדים מדרש מאבות דרבי נתן (נספח 3).

 

# משחק הנבוט – כל החניכים עומדים במעגל. אחד החניכים עומד במרכז המעגל ובידו בקבוק ריק. המדריך אומר שם של

 

חניך מהמעגל ומשהו מהטבע, ועל חניך זה לומר איך מתבטא “טבע” זה באדם. על החניך שבמרכז המעגל להספיק לגעת

 

בחניך מהמעגל עם הבקבוק לפני שהוא אומר את התשובה. אם החניך שהיה במרכז המעגל הספיק לגעת בחניך מהמעגל

 

הם מתחלפים במקומות. החניך שנמצא עכשיו במעגל אומר שם של חניך אחר ומשהו מהטבע, ועל החניך שנכנס למרכז

 

לגעת בחניך המדובר לפני שיאמר את התשובה. אם החניך הספיק לומר מקבילה מהאדם ל”טבע” החניך שהיה במרכז

 

המעגל נשאר שם, והחניך שענה אומר שם של חניך נוסף ומשהו מה”טבע” וחוזר חלילה .

 

# תחרות “פתגמים בציורים” (נספח 4). הרבה פעמים אנחנו משתמשים בדימויים מהטבע כדי לתאר בני אדם או התנהגות

 

מסוימת. ישנו דמיון בין הטבע לבין האדם. ישנה מערכת גומלין בנינו. הטבע מדבר אלינו ואנחנו יכולים וצריכים ללמוד ממה

 

שקורה בטבע על מה שקורה לנו בתוכנו. בפעולה הקודמת (מלוא כל הארץ כבודו) הבנו שהטבע אינו דומם ואינו תפאורה,

 

אלא יצירה של הקב”ה שדרכה הוא מדבר איתנו. בפעולה זו אנחנו מעמיקים ללמוד נקודות מסוימות שניתן ללמוד מהטבע

 

ולהשתפר מתוך כך.

 

 

ב. לימוד 4 יסודות בעולם ,4 יסודות באדם

 

מהם ארבעת היסודות בטבע? אם החניכים יודעים- מה טוב, אם לא )וגם אם כן(- מראים 4 חפצים שממחישים את 4

 

היסודות.

 

אש- נר

 

מים- בקבוק עם מים.

 

אויר- כלום.

 

עפר- אדמה.

 

וליד כל אחד אפשר לתלות את שם היסוד.

 

 

מסבירם קצת על היסודות שכל דבר עשוי מהם כדברי הרמב”ם:

 

רמב”ם הלכות יסודי התורה פרק ד’ הלכה א’

“ארבע גופים הללו שהם אש ורוח ומים וארץ הם יסודות כל הנבראים למטה מן הרקיע. וכל מי שיהיה מאדם ובהמה

 

ועוף ורמש ודג וצמח ומתכת ואבנים טובות ומרגליות ושאר אבני בניין והרים וגושי עפר הכול גולמן מארבע יסודות

 

הללו”.

 

 

בפעולה נתמקד ב-2 היסודות הקיצוניים אש ועפר. היסודות של הטבע נמצאים בתוכנו והם משקפים ברובד יותר עמוק את

 

התכונות שלנו (מבוסס על דברים של הרב חיים ויטל עץ החיים – נספח 5). כמו שבטבע האש הוא יסוד שמחמם, שורף

 

ומתפשט, מאיר ועולה למעלה. כך באדם- יש תכונות אלו. כשהאדם מתלהב, ההתלהבות שלו מתפשטת. יש לו יכולת

 

להעניק חום ואהבה לאנשים, יש לאדם יכולת להאיר לאנשים את הדרך. ובאותה מידה יכול לשרוף דברים טובים וכו’.

 

ויסוד העפר הוא יסוד שמצמיח, מקבל ונותן. מקבל מן השמים גשם ונון לפרחים מרחב מחיה, מקום לגדל את השורשים,

 

נוזלים. העפר מכבה את האש, יבשה נמצאת במקומות נמוכים- שפלה ,זולה, מתפזרת עם הרוח. עפר הוא אחד היסודות

 

הדומיננטיים (ז”א כמעט כל חפץ עשוי מעפר). כך גם באדם יש תכונות אלו- יש לו יכולת להצמיח אנשים, לגדל. הוא מקבל

 

ונותן- מקבל- מהמשפחה ,הורים וחברים. ונותן- לסביבתו. האדם יכול לכבות את האש שלו- ז”א את ההתלהבות שלו על ידי

 

עצלות, לפעמים אדם מתפזר כשמוטלות עליו הרבה משימות, שפלות- ענווה. האדם הוא אחד היסודות הדומיננטיים בעולם .

 

# משחק אסוציאציות – מחלקים את החניכים לשני קבוצות, כל קבוצה תעסוק ביסוד אחד- אש ועפר. כל קבוצה מקבלת דף

 

שרשום עליו “אש” או “עפר”. עליה לאסוף 20 אסוציאציות של חניכים מהסניף על היסוד שלהם (אש או עפר). לאחר איסוף

 

האסוציאציות כל קבוצה יוצרת דמות בעזרת עיתונים וחומרי יצירה נוספים שמאפיינת את היסוד שלהם- אש/ עפר.

 

לאחר היצירה, כל קבוצה מציגה את הדמות ומתארת יום בחייה. אם נהיה קשובים לטבע נוכל ללמוד ממנו הרבה. ראינו

 

כיצד אפשר ללמוד מהאש ומהעפר. להבין את עצמנו טוב יותר ע”י ההשוואה ליסודות האלו והזיהוי שלהם בתוכינו.

 

 

ג. הדגמה כי ניתן לחיות מהחיות

 

# בחירות- כל חניך מקבל פתק עם שם של חיה + מידה טובה שאפשר ללמוד מהחיה ומדבקה. (נספח 6) לכל חניך ניתנת

 

חצי דקה לשווק את המידות הטובות של החיה שלו. בסיום הסבב– כל חניך מדביק את המדבקה על החניך שמהחיה שלו

 

הוא הכי רוצה ללמוד. אלמלא ניתנה תורה לישראל היינו לומדים מידות מחיות, ואין הקב”ה בורא סתם דברים בעולמו.

 

עירובין ק: אלמלא לא ניתנה תורה היינו למדים צניעות מחתול וגזל מנמלה ועריות מיונה דרך ארץ מתרנגול…

 

 

ד. סיכום

 

בטבע ניתן למצוא התגלמויות שונות של 4 היסודות, אשר מייצגים כוחות שונים בבריאה שניתן לרתום לעבודת ה’. גם

 

באמצעות התבוננות בחיות אשר בטבע נוכל להבחין במידות שנוכל ללמוד מהם- ויעזרו לנו בתיקון מידותנו שלנו בדרך אל

 

עולם טוב ומתוקן יותר .

 

 

קטע טוב לסיכום:

 

יהודה בן תימא אומר הווי עז כנמר  וקל כנשר רץ כצבי  וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמיים

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    התקדמות אישית

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא