fbpx
חפש:

בחירות בחיים

בחירות בחיים

 

 

 

מטרות הפעולה:

 

1. החניכים יבינו כי הבחירות שלהם משקפות את עולם הערכים שלהם.

 

2. החניכים יבינו כי בחירות יכולות לקדם אותם למטרה אליה הם שואפים.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. פתיחה.

 

ב. הצפה- מתי אלמד לבחור?

 

ג. לבחור נכון- סדר עדיפויות.

 

ד. סיכום.

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. פתיחה

 

חוויה:

 

ניתן לכל חניך 2 פתקים כאשר על כל אחד מהם כתובה משימה. על החניך לבחור משימה אחת מהשתיים, ובסיומה להניח

 

את המשימה שבחר בערימה אחת ואת המשימה השנייה בערימה אחרת כך שייווצרו בסוף 2 ערימות. המשימות צריכות

 

להוות דילמה ערכית. אפשר לתת נושאים כמו יחסי אנוש, חשיפה אישית, מבוכה אישית, להביך את האחר… כל אחד

 

יצטרך בתורו לבחור ולבצע את המשימה. שימו לב! כמובן שהחניכים ינסו לברוח מהמשימה- לסרב לבחור, לרצות לקחת

 

משימה אחרת ,להחליף עם החבר. חשוב להתעקש איתם שיבחרו.

 

 

עיבוד:

 

# האם היה קל לי לבחור בין המשימות? למה?

 

# האם הייתי מעדיף שמישהו יבחר בשבילי את המשימה?

 

# איך הרגשתי שאחרים בחרו? האם זה עורר בי תחושת נוחות או רצון להיות במקומם?

 

 

ב. מתי אלמד לבחור?

 

נקרא עם החניכים את אחת משתי האפשרויות הבאות:

 

אופציה א’: שיר קצר-

 

בכל תחום בחיים צריך לקבל החלטה מה אוכלים בבוקר? סלט או חביתה? איפה ללמוד, איזה ספר לקרוא בצהריים, מה אני

 

רוצה לעשות כשאגיע לגיל עשרים ושתיים. מה לעשות? אני לא מצליח לבחור בכל מצב שלא יהיה- תמיד נראה לי חור

 

אשמח אם תענה לי על השאלה החשובה מה לעשות, לבד אני לא מצליח למצוא תשובה… אולי אפשר לפתח מין כפתור

 

מתוחכם שיבחר במקומי, זה נראה לי די חכם! אשמח לתמוך במיזם כזה החשוב, לתשובתך אחכה, תכף אשוב…

 

 

אופציה ב’- הדוכיפת והמלך:

 

סיפור קצר על מלך חכם וציפורים קצת טיפשות (נספח 1). (ניתן לשאול את החניכים תוך כדי הסיפור באיזה מן  ההצעות

 

של המלך הם היו בוחרים)

 

שאלות מקדמות:

 

# מתי יתעורר בי רצון לבחור?

 

# מה אני מרויח מבחירה? מה אני מפסיד כשבוחרים עבורי?

 

# מה הבחירה שלי מבטאת?

 

 

ג. לבחור נכון

 

אפשרות א:’

 

נפזר על הרצפה  כרטיסיות זהות ובהן בחירות ומטרות שרלוונטיות לחיים- גדולות וקטנות .כאשר ישנה מטרת על, ומטרות

 

קטנות שיובילו אליה:

 

דוגמא:

 

להיות חבר כנסת (מטרת על)

 

*לעשות שירות משמעותי

 

*לחסוך כסף

 

* להתעדכן במה שקורה בארץ

 

*להתחבר להרבה אנשים בעם ישראל

 

*להבין בכלכלה

 

* להתאמן על דיבור מול קהל

 

*להיות פעיל חברתי

 

* להיות אכפתי

 

*לנצל את הזמן בצורה נכונה (מטרות קטנות)

 

 

נבקש מהחניכים לבחור את המטרה הכי גדולה שמונחת מולם ,ולסדר את הבחירות הקטנות שמובילות אליה לפי סדר

 

חשיבות (כמובן אפשר לשאול את החניכים אם הם יכולים לחשוב על בחירות נוספות שיכולות להוביל אותנו למטרה הגדולה

 

או על דוגמאות נוספות)

 

 

אפשרות ב’:

 

(מיועדת לחניכים בוגרים יותר)

 

נעמת את החניכים אל מול מספר מקורות מעולמות שונים:

 

“אמר רבי יהושע בן חנניה מימי לא נצחני אדם חוץ מאשה, תינוק ותינוקת”…

 

“פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים ואמרתי לו באיזה דרך נלך לעיר?

 

אמר לי ישנם שני דרכים: האחת קצרה וארוכה והשניה ארוכה וקצרה, והלכתי בקצרה וארוכה. כיון

 

שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין ולא ניתן להיכנס אל העיר. חזרתי לאחורי אמרתי

 

לו: בני, הלוא אמרת לי שדרך זו קצרה! אמר לי: ולא הוספתי ואמרתי שהיא ארוכה ?”

 

 

-ע”פ התלמוד הבבלי /ערובין נג.

 

 

 

 

 

“שמעתי פעם ברדיו איזה חכם מדבר, שאמר שאנחנו זה כל מה שמעל הטבע שלנו. יש את

 

הטבע שלנו, וזה אנחנו, החיות, הגורילות, שאם אנחנו רעבים אז נרצה להרוג את ההוא לפנינו

 

בתור במקדונלד’ס, ואם אנחנו ממהרים אז נחתוך את כל הפקק, ואם אנחנו רוצים עוד כסף אז

 

נעגל קצת פינות… ואם אנחנו רוצים עוד כבוד אז נשקר קצת. אבל יש גם את האפשרות

 

האחרת: לא להיות גורילה, להתגבר. לקלוט את עצמך ברגעים האלה ולעצור הכל ולהתגבר. וזו

 

גם הבחירה החידה שלנו בחיים, כי מקדונלד’ס או בורגר ראנץ’, פרטנר או סלקום, יס או הוט,

 

זה לא בדיוק בחירהבחירה היא האם אני נכנע או מתגבר, כועס או מוותר, אוהב או שונא.

 

אז להגיד “ככה אני” זה לא תירוץ. כולנו ככה. השאלה אם אתה רוצה להתגבר על ה”ככה אני

 

“ולהיות אדם, או להיכנע לו ולהיות גורילה.”

 

 

אילן הייטנר / קציצות

 

 

“האם תוכל לומר לי, בבקשה, איזו דרך עליי לבחור מכאן”?

 

“זה תלוי רבות במקום אליו את רוצה להגיע,” אמר החתול.

 

“לא אכפת לי כל כך – ” אמרה אליס.

 

“אז לא משנה לאן תלכי,” אמר החתול.

 

“כל עוד אני מגיעה למקום כלשהו, זאת אומרת” הוסיפה אליס בתור הסבר.

 

“הו, אין כל ספק שתגיעי לאנשהו,” אמר החתול, “בתנאי שתלכי זמן ארוך מספיק”.

 

 

– לואיס קרול / הרפתקאות אליס בארץ הפלאות

 

 

דיון:

 

# איך הבחירות שלי קשורות למטרות וליעדים שלי בחיים?

 

# על אלו דברים אני אתעקש לבחור בעצמי גם אם זה יהיה קשה?

 

# כיצד נכון לבחור בין שני דברים?

 

 

ד. סיכום

 

יש המון סוגים של בחירות בחיים, קטנות, גדולות, סותרות וחופפות. בסופו של דבר- הבחירות שלנו קובעות איזה מין

 

אנשים אנחנו ומבטאות את סדר העדיפויות והדברים שחשובים לנו. הבחירה בין מעשים ופעולות במציאות, מבטאת בחירה

 

בערכים מסוימים שמובילים את חיינו, ובסופו של דבר עומדת בחירה אחת חשובה מעל הכל: איזה מין בן אדם אני רוצה

 

להיות? הבחירה היא רק השלב הראשון, אבל אחריה באות תמיד השלכות שונות, לא תמיד נעימות, לא תמיד קלות

 

ופשוטות. בבחירה אמיתית ובריאה- אנו מנסים להביט קדימה ולראות את מה שיבוא בעתיד: התוצאות שאליהן אנו רוצים

 

להגיע, והדברים שנעבור בדרך אליהן …

 

 

צ’ופר מומלץ- הדרך שלא נבחרה / רוברט פרוסט:  (נספח 2)

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא א'

  • קטגוריה

    הצבת מטרות

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא