fbpx
חפש:

אני המשפיע/ מערך תיקון עולם- פעולה 1

 

רקע עיוני

 

כבר נאמר כי “האדם הוא עולם קטן והעולם הוא אדם גדול”, מה שמופיע במיקרו נכון בד”כ גם לגבי המקרו. כך גם למשל לגבי הפרט וכלל.

כפי שנבוא לשפר ולשנות דברים בעצמנו כך גם נכון שננהג מול החברה. ישנם 2 “שיטות” בהם ניתן לפעול כדי ליצור מצב של שינוי- “סור

מרע ועשה טוב” אנו יכולים ליצור מצב של שינו בעצמנו (וגם בחברה) ע”י 2 דרכים

“סור מרע”- לסור מהדברים הרעים שאנו עושים

“עשה טוב”- עשייה של דברים טובים ובניית קומה נוספת שלא הייתה קיימת קודם

כמובן שהטוב ביותר הוא לפעול בשני המישורים באיזון נכון.

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניכים ילמדו על חשיבותה של ההשפעה ותוצאותיה על הסביבה והחברה וכיצד היא פועלת

 

 

מבנה הפעולה:

 

  1. השפעה על החברה
  2. 2 שיטות ההשפעה על החברה
    • המחשה של השפעה ע”י מעשה בו אנו יוצרים מציאות חדשה שמשנה מציאות אחרת (עשה טוב)
    • המחשה של השפעה הנוצרת עקב הפסקת מצב בעייתי (סור מרע)
  3. אני וההשפעה
  4. סיכום

מהלך הפעולה:

 

  1. השפעה על החברה
  • נראה לחניכים את הכוח שיש לאדם אחד ואיך הוא יכול להשפיע על החברה –
  • המחשה של השפעה ע”י מעשה שיוצר מציאות חדשה

נשחק עם החניכים “קדרים”.

המשחק מתנהל בצורה כזו בה יש תופס ומולו יש את הנתפסים.

התופס מתייצב בקו מסוים והנתפסים עומדים מולו בקו אחר רחוק ממנו (כ20-30 מטר), כאשר מכריז התופס ” הקדרים באים” הוא

מתחיל לרוץ לעבר הנתפסים לכיוון הקו השני בעוד הנתפסים אמורים לעבור את הקו שעליו היה התופס, אם יצליחו לעבור את הקו הם לא

יוכלו עוד להיתפס בסיבוב זה של המשחק. חשוב לציין כי לא התופס ולא הבורחים יכולים לחזור אחורה! מותר לנוע לרוחב הקו אליו

התקדמת אך לא לשוב לאחור, רק לצדדים וקדימה.

אם הצליח התופס לתפוס מס’ חניכים, הם נהפכים להיות תופסים יחד איתו בסיבוב הבא. המשחק מסתיים כשכולם נתפסים- כשאין עוד

נמלטים.

  1. שיטות ההשפעה על החברה

משחק שני אותו נשלב הוא “תופסת קרח”.

במשחק זה יש תופס ונתפסים כמו במשחק תופסת רגילה, אלא שבתופסת זו הנתפס נשאר במקומו ונשאר “קפוא” עד ששחקן אחר נוגע

בו ואז הוא יכול להמשיך ולברוח. המשחק מוגבל בזמן כך שבסופו של הזמן אנחנו רואים על כמה “קפואים” הצליח התופס לשמור

  • דוגמה למצב בעייתי שתוקן ע”י השפעה

נקרא את הסיפור לחניכים (נספח)

  1. אני וההשפעה

נשאל את החניכים-

  • איזו פעולה נקטה רוזה בסיפור? האם היא נקטה פעולה חדשה או שהיא מנעה מציאות בעייתית קיימת?
  • אילו מעשים אנו יכולים לעשות בכדי לשנות משהו בחברה כדי שהמצב יהיה טוב יותר?
  • בדוגמאות שהבאנו, אילו מעשים הם מעוררי השפעה “אקטיביים” ואילו “פאסיביים”?

 

  1. סיכום

במשחק הקדרים ראינו שאדם אחד יכול לשנות מציאות מסוימת ואותה המציאות עוברת הלאה וממשיכה לשנות עד שנוצר שינוי מוחלט –

השפענו על אדם אחד (ע”י תפיסה) וזה עזר לנו להתקדם לעבר המטרה, במשחק זה אנו רואים השפעה על הסביבה ע”י יצירת מציאות

חדשה (עשה טוב).

בתופסת קרח אנו רואים את הכיוון ההפוך, אנחנו יכולים למנוע מצב בעייתי אצל אדם מסוים (קיפאון) ובכך אנו משפרים את המצב הכללי

(ניתן להתחשב בעובדה שאותו אחד ששוחרר ממשיך לשחרר אחרים)- (סור מרע).

כמו בסיפור עם רוזה פארקס, לפעמים אנו מבצעים אפ’ פעולות פשוטות וקטנות לכאורה אך השפעתן יכולה להיות גדולה וחשובה. מכאן

ניתן ללמוד כמה חשוב כל מעשה שלנו ועד כמה חשובה השפעתו שהרי היא יכולה להגיע רחוק ולהשפיע רבות.

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא א'

  • קטגוריה

    אחריות

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא