fbpx
חפש:

אמונה, שכל או רגש

אמונה, שכל או רגש

 

 

 

מטרות הפעולה:

 

החניכים ידונו במושג האמונה בכלים של שכל ורגש, ויגיעו להבנה שאמונה היא משהו אחר, במושגים שמעבר להבנה

 

הבסיסית והראשונה.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. פתיחה- מה מפעיל אותנו?

 

ב. הצפת מושג האמונה.

 

ג. אמונה= דבקות?

 

ד. סיכום.

 

 

מהלך הפעולה:

 

א. פתיחה- מה מפעיל אותנו?

 

נתחיל ב’מבחן עצמי’ לחניכים: היכן הם ממקמים את עצמם בין שכל לרגש? נעמיד לפני החניכים ציר דמיוני (למשקיעים-

 

אפשר גם פיזי) בעל שני קצוות: א’ או ב’. נשאל את החניכים שאלות אשר ימחישו להם לאיזה כיוון הם נוטים יותר- א’ או ב’.

 

כאשר התשובה היא א’- ילך החניך צעד אחד לכיוון קצה אחד של הציר, וכאשר התשובה היא ב’ – יצעד החניך אל הכיוון

 

השני.  (מומלץ כמובן להוסיף ולשנות שאלות בהתאם לגיל והרכב הקבוצה)

 

 

שאלות לדוגמא:

 

בחופש הגדול אני בדרך כלל…

 

א. מבלה לפי תכנון מסודר.

 

ב .זורם עם מה שבא לי באותו

 

 

היום כשיש לי התלבטות אני …

 

א. עושה מה שמרגיש לי הכי נכון

 

ב .מתייעץ עם דמות שחשובה לי

 

 

אם הייתם הולכים לבית הספר הוגוורטס, לאיזה בית הייתם משתבצים?

 

א. הפלפאף / גריפינדור.

 

ב. סלית’רין/ רייבנקלו .

 

 

אני מעדיף…

 

א. שיעור אומנות על שיעור לשון.

 

ב. שיעור לשון על שיעור אומנות .

 

 

בשעות הפנאי אני אוהב יותר…

 

א. לשמוע מוזיקה

 

ב. לקרוא ספר.

 

 

הכי אני אוהב את חג…

 

א. פורים

 

ב. שבועות

 

 

אני מעדיף להיות…

 

א. סופר

 

ב .חוקר באוניברסיטה

 

 

אני עושה ספורט כי…

 

א. זה כיף לי.

 

ב. חשוב לשמור על הבריאות.

 

 

ב. הצפת מושג האמונה

 

1.חוויה:

 

נביא לקבוצה שני בקבוקי קולה: RC קולה,  וקוקה קולה . נבחן את החניכים ב’טעימה עיוורת’-  מה הם חושבים שנמזג להם

 

בכוס כאשר הם עוצמים את העיניים. כמובן שכדאי לייצר עניין לפני שחושפים שאתם מצוידים בבקבוקי קולה- “מי אוהב RC

 

יותר מקוקה קולה?” וכו’.

 

 

2.עיבוד:

 

נדון ונציף יחד עם החניכים תובנות הקשורות לטעימה העיוורת של הקולה .שאלות לדוגמא:

 

שלב ראשון- הקשר בין קולה לאמונה.

 

# האם אני מופתע שהצלחתי או לא הצלחתי לזהות מה שתיתי?

 

# כמה הרגשתי שאני יודע בביטחון מה שתיתי?

 

# למה לא זיהינו?

 

# איך זה מסתדר עם המציאות בה ברור לכולם שקוקה קולה טעימה יותר?

 

 

שלב שני- שאלות מקדמות:

 

# מה ההבדל בין ידיעה להרגשה?

 

# האם זה שהרגשתי שאני אדע להבחין נתן לי תחושת ביטחון מזויפת?

 

# האם הרגש (הטעם) מתעתע בנו? למה?

 

 

כהכנה לשלב הבא, נשאל את החניכים שאלות הכנה:

 

(מומלץ לא להיגרר לדיון, אלא להסביר שבהמשך נרחיב את האמירה ונדייק אותה יותר).

 

* כשאני קונה קולה- אני מאמין שמה ששמו לי בפנים זה קולה! איזו מן ידיעה זו (אם בכלל…)?

 

* האם האמונה שלנו מבוססת על ידיעה או על הרגשה? מה היחס ביניהם?

 

 

*סיכום ביניים* 

בשלב הראשון ,ניסינו להבין מה מוביל אותנו. כפי שהבנתם ,בשלב הראשון ניסינו למקם את עצמנו על ציר בין שכל לרגש.

 

אח”כ- במבחן הטעימה העיוורת ובדיון שאחריו- ניסינו לאתגר קצת את ההבנה שלנו ביחס לאמונה, שכל, ורגש. עכשיו ננסה

 

לסדר קצת יותר את הדברים .)ואולי לקבל קצת תשובות 😊)

 

 

 ג.אמונה= דבקות?

 

נקרא עם החניכים את מאמרו של הרב שלמה אבינר- ‘מה המובן של מושג האמונה’? (נספח 1) ואחריו נענה יחד עם

 

החניכים על שאלות הנוגעות לחיינו:

 

# אילו סוגי “אמונות” אנחנו מכירים במציאות?

 

# האם אמונה תמימה היא אמונה של רגש?

 

 

ד. סיכום

 

אפשר לסכם גם במילים שלנו, אבל הראי”ה קוק עושה את זה מצויין:

 

צריך לדעת שאי אפשר לפנות אל השי”ת בשום שכל ובשום רגש, וקל וחומר בשום חוש, כי אם באמונה לבד, ותפילה היא

 

אמונה, ויראה ואהבה הנם גם כן גילויים של האמונה.ומה שאומרים חוש האמונה או רגש האמונה, וקן וחומר אם נאמר מדע

 

האמונה ושכל האמונה, הם דברים של שמות מושאלים לבד ,כי עצמות האמונה אינה שום דבר מהם, כי אם עליונה מכל

 

אלה שאין בה מחסור מכל, שכוללת באחדות ושלמות עליונה את התמצית היותר מובחר וחזק מכל הנ”ל.

 

 

(מאמרי הראי”ה, עמ’ 70)

 

 

כמובן שיש עוד מה ללמוד, להרחיב ולהעמיק. אנו ממליצים לכם ,)גם למדריכים וגם לחניכים( לברר עוד את הסוגיה

 

החשובה הזו . מקורות להרחבה ניתן למצוא בין היתר כאן >>  https://bit.ly/2PJNNNG

 

 

בהצלחה רבה! 😊

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    אמונה

  • סוג הפעילות

    פעולות

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא