סמלי התנועה:

Page description Goes Here...

 
סמל התנועה 

התנועה נקראה על שמו של עזרא הסופר שחי באזור שנת ג'ת"י (350 לפנה"ס) והיה ממנהיגי היהודים בתקופת תום גלות בבל ותחילת בית שני. היה מהתומכים הגדולים וממייצבי הישוב היהודי בארץ ישראל שסבל מעוני ומחסור רב באותן שנים.
 
הגמרא בסנהדרין כא: אומרת על עזרא:
תניא רבי יוסי אומר ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל אלמלא קדמו משה במשה הוא אומר "ומשה עלה אל האלהים" בעזרא הוא אומר "הוא עזרא עלה מבבל" מה עלייה האמור כאן תורה אף עלייה האמור להלן תורה...
הכינוי "סופר" שמתווסף פעמים רבות לשמו של עזרא מבטא את בקיאותו הרבה בתורה ומלחמתו למען שמירתה. כפי המסופר בספר עזרא, הוא לחם בעוז למען שלוש מטרות מרכזיות: שמירה על טוהר עם ישראל ונגד נישואי תערובת, עליה לארץ ישראל ושמירת תורת משה.
אין ספק שדמותו ופועלו הרב של עזרא עומדים לנגד עיני התנועה ומנחים את דרכה גם כיום.
"כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ, לִדְרֹשׁ אֶת-תּוֹרַת יְהוָה וְלַעֲשֹׂת, וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל, חֹק וּמִשְׁפָּט" (עזרא ז, י)

משמעות הסמל:
  • עיגול: מסמל את העולם ואת העובדה כי התנועה רואה בתורה אמירה הנוגעת לכל תחומי החיים ("תורה עם דרך ארץ")
  • 12 קווים: מסמלים את 12 שבטי ישראל.
  • 3 משולשים קטניםמסמלים את ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל המחוברים ביניהם במשולש הגדול היוצר מגן דוד.
  • לוחות הברית: מסמלות את תורת ישראל, הבסיס הערכי לפעילותנו וקיומנו.
  • שם התנועה: על שם עזרא הסופר, מחדש הישוב היהודי בתקופת בית שני..

​המנון התנועה
 
 מילים הראי"ה קוק זצ"ל   
  לחן מ.ד. הלוי
 
 

שמות הקבוצות
 
"מנטעים רכים ועד אורות גדולים"
במסדר מרשים של ה"מעוז" הראשון שהתקיים בגבעה הצופה על עמק איילון ביום העצמאות תשכ"ז (1967), ימים ספורים לפני מלחמת ששת הימים, הוכרז על קביעת שמות אחידים לכל הקבוצות והחבריות בכל סניפי הארץ. במעמד זה חולקו השמות לנציגי הקבוצות מכל סניפי הארץ. שמות הקבוצות מבטאים מחשבות, רעיונות ומשאלות המנחים את התנועה וחבריה בדרכם החינוכית והמעשית.
 
חבריא א'

נטעים
החניכים בשנה הראשונה בסניף. החניכים מטופלים בעדינות וברכות מתוך אמונה שכל העצים והפירות נוצרו מנטעים רכים וצעירים לאחר טיפול וטיפוח מסור במשך שנים רבות, ומתוך ידיעה שלטיפול בנטעים הרכים בשנה הראשונה יש השפעה מכרעת על התפתחותם בעתיד וטיב הפירות שהם יניבו לאחר זמן.

עיינות

שם הנובע מברכת יעקב אבינו ליוסף הצדיק בה הוא ממשילו לעין המים ומתחיל את ברכתו במילים "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין". הנטעים מושקים ממי המעיין, מעיינה של תורה, היא תורת חיים. עם גדילתו של השתיל גדל גם צימאונו ל"עיינות" היוצאים בבקעה ובהר, היוצאים מפי המדריך והמורה. בהגיע החניך לגיל 'עיינות' כבר יש צורך לכוון את זרימת המעיינות בכדי שזרימה זו תפיק רק ברכה וטוב.

נירים

מנטעים ועיינות בלבד עדיין לא ניתן לגדל יבול. לא מספיק לנטוע ולהשקות - יש גם צורך בחריש עמוק ומסודר. יש צורך לפורר רגבים, לעשות "נירים" בקרקע. בהיותם בקבוצת "נירים" מגיעים הבנים והבנות לגיל בו הם מקבלים עליהם עול מצוות, ואכן זו תקופת החריש העמוק, בהתאם לדברי הנביא הושע: "נירו לכם ניר ועת דרוש את ה' עד יבוא ויורה צדק לכם" (הושע ע', י"ב).

נתיבות

נתיבות עומדים בפתחו של גיל ההתבגרות. הגיל בו רוצים לשאול, ללמוד ולהבין עולם ומלואו. מגיעים לגיל שאפשר להגדיר בדברי הנביא ירמיהו: "ושאלו לנתיבות עולם" (ירמיהו ט"ז, ו). בתקופה הזו הבנים עומדים לפני פרשת דרכים באשר להמשך לימודם, ועם כניסתם לישיבה, בית היוצר עבור הנוער התורני, בה לומדים נתיבות עולם, אנו מזכירים לחברי קבוצת נתיבות את דברי הנביא ירמיהו: "כה אמר ה' עמדו על הדרכים וראו ושאלו לנתיבות עולם איזה דרך הטוב ולכו ומצאו מרגוע לנפשכם".

חבריא ב'

השמות שנקבעו עבור חבריא ב' קשורים ברעיונות ובחזונם של שלושה אישים דגולים שהשפיעו רבות על צעירי הנוער החרדי - לאומי בתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל.

נחלי"ם

קבוצת נח"לים נקראת של שם המורה הדגולה נחמה לייבוביץ'. נחמה גדלה בגרמניה והייתה בקשר עם התנועה בראשיתה, בעלותה לארץ היא חינכה ולימדה אלפים של תלמידים במסגרות שונות ללימוד תנ"ך משמעותי ומעמיק. נחמה הייתה פורצת דרך בהיותה אישה שהפכה להיות מורת דרך לרבים בתחום התנ"ך, וכל זאת בענווה ובצניעות.

נחליאל

על שם ספרו האחרון של ר' ד"ר יצחק ברויאר ז"ל, הוגה הדעות ומורה נתיבות עולם של היהדות החרדית ובמיוחד של הנוער החרדי. "נחליאל" הינו גולת הכותרת של הספרות הרבה והעשירה שנכתבה על ידי ד"ר יצחק ברויאר במשך כארבעים שנה. ב"נחליאל" מוסברות מצוות התורה, תורה זו שעליה נאמר שקדמה לעולם, ושאת בריאתה והויתה, ניתן להבין רק לאור הבנת מצוות התורה, בהתאם למאמר חז"ל: "הביט בתורה וברא עולמו" (בראשית ברא).

אורות

על שם ספרו של מרן הרב קוק זצ"ל שהשפיע השפעה רבה על צעירי ישראל על אדמת ישראל. "אורות" הבאים להאיר את החושך האמיתי ואת החושך המדומה. "אורות" שנוצרו מתוך ניצוצות זעירים, קדושים. "אורות" הבאים ללמוד על חשיבות הניצוצות, "אורות" הבאים להזכיר לנו שכל הניצוצות באים ממקור קדוש וחובתנו להלהיבם ל "אורות", "לאורות קודש", לשלהבתי-ה.
תוך התבוננות בייחודם של כל אחד מהאישים הנ"ל, בעל ה"עולים" בעל ה"נחליאל" ובעל ה"אורות" מגלים את ייחודם המשותף: קריאתם לעלייה מתמדת של הפרט, של הכלל ושל היחיד והציבור תוך ביקורת עצמית וללא התחשבות במוסכמות שאין להם בסיס תורתי, הכנת יצירת תאים חברתיים לחיי טוהר על אדמת ישראל. שאיפה להכנת הווה והכרת משימות הדור תוך הסתכלות והתבוננות בדרכי ההשגחה.

ארזים

קבוצות החינוך המיוחד הפועלות במספר סניפים. מקור השם "ארזים" הוא בחוזקם הידוע של עצי הארז המהווה ניגוד לדימוים החלש של החניכים. מתוך אמונה כי עוצמתן של הנשמות הגדולות המתחנכות בקבוצה זו משפיעה ומקרינה על הסביבה – הן מדריכיה של הקבוצה והן הסניף בו היא גדלה ומתעצמת. עצמה זו מפעפעת ונותנת את השפעתה החיובית על כל הסובב. "בְּהַר מְרוֹם יִשְׂרָאֵל אֶשְׁתֳּלֶנּוּ וְנָשָׂא עָנָף וְעָשָׂה פֶרִי וְהָיָה לְאֶרֶז אַדִּיר וְשָׁכְנוּ תַחְתָּיו כֹּל צִפּוֹר כָּל כָּנָף בְּצֵל דָּלִיּוֹתָיו תִּשְׁכֹּנָּה" (יחזקאל).

סיסמת התנועה

"הישיבה היא בית חינוכנו,
שלטון התורה מטרתנו,
לעם ולארץ נקדיש את חיינו"


הנגזרת: חינוך דור נאמן בעל בסיס תורני איתן והשתלבותו בכל תחומי החיים תוך שאיפה למצוינות ולחתירה להקמת חברה תורנית בארץ ישראל.
 
ערכים מרכזיים בתנועה:
  • הכרת התורה כערך עליון שאין שווים לה.
  • הקפדה בקיום מצוות שבין אדם לחברו ובין אדם למקום.
  • אמונה בדברי חכמים וציות לדבריהם ולשילוב תורה, יהדות ודרך עולם.
  • חינוך לאחריות לכלל ישראל ולשותפות מלאה בבנין הארץ.
הברכה:
המברך אומר: "חיזקו חברים!"
ועונים לו: "חזק ונתחזק".

התלבושת:
חניכים, מדריכים ומרכזי הסניפים יקפידו על תלבושת צנועה והולמת לחברים בתנועת נוער דתית ולציבור התורני. בימי חול, בכל פעילות סניפית, אזורית וארצית יופיעו החברים בתנועה בחולצת תנועה כחולה. בשבתות ובאירועים חגיגיים, חולצת תנועה לבנה, ועניבה כחולה, חצאית/ מכנסיים כחולים. או חולצה לבנה ועניבה, חצאית/ מכנסיים כחולים.



 

חזרה למעלה

 

משתמש קיים

התחבר כ - הורה בוגר

אחד הפרטים אינו נכון

הורה חדש

אני - אב אם