.

עלון בוגרים סיון תשע"ט

הרשמו לעלון שלנו

בואו ועזרו לנו להגיע לעוד בוגרים. רישמו אותם לעלון! 

בוגרים יקרים,

אנו מקווים שאתם נהנים מדרישת השלום החודשית מהתנועה, ושמחים לשמוע על המתרחש בה כיום, במקביל להעלאת זכרונות מהעבר. נשמח לשמוע כל בקשה, רעיון, הצעה שעשויה לסייע בידינו לשפר את העלון.

אנו מזמינים אתכם להפיץ את העלון לחברים ובני משפחה נוספים שעשויים למצוא בכך עניין, או לרשום אותם כאן למעלה, וכך עוד ועוד בוגרים יזכו להחשף לדרישת השלום הזו. תודה!

דבר ההנהלה

דוד גודינגר- מנהל מרכז קדם

בוגרים יקרים!

בחז"ל ישנה קשת של התייחסויות ל'לימוד תורה שלא לשמה', בצד אחד - שלב ביניים, כמעט הכרחי לפעמים: "אמר רב יהודה אמר רב, לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצווה אפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה' (סנהדרין קה ע"ב), ובצד השני כלימוד שלא רק שאיננו מועיל הוא פוגע ואפילו ממית: "ר' בנאה אומר.. וכל העוסק בתורה שלא לשמה נעשית לו סם המוות, שנאמר יערוף כמטר לקחי, ואין עריפה אלא הריגה שנאמר וערפו שם את העגלה" (תענית ז ע"א)

המהר"ל בספרו נתיבות עולם, מסביר בדרך ייחודית את הצד הקשה של תורה שלא לשמה, באמצעות דברי מנוח, אביו של שמשון "אלהים ראינו מות נמות"

וכי אלהים הוא המיתה לאדם, אלא שאמר שאין לאדם להתחבר עם הקודש והאדם שהוא חול נדחה, ולכך אמר אם האדם מחבר התורה שהיא קודש קדשים אל דבר שהוא חול ראוי לאדם שיקבל המיתה (נתיב התורה פרק ז)

אם ננתח לרגע את הדוגמא – מנוח עומד בפני התגלות, חזיון, שגדול עליו בכמה מידות. הוא לא מת באותו הרגע (מבהלה או לאידך גיסא מכלות הנפש) אבל בטוח שעכשיו, רגע אחרי, הוא ימות. למה? כי החוויה של נוכחות אלהית ישירה כל כך, עוצמתית כל כך, מטילה צל על חווית הקיום שלו, על ההצדקה שלו לחיות.

בכך שהמהר"ל שם את לימוד התורה שלא לשמה באותו הצד של התגלות אלהים, ניכר שהוא מדבר על לימוד תורה משמעותי מאוד. כשאדם חי ונפגש עם תורה גדולה, תובענית, מתקנת – היא מציבה לו מראה שאין בה אפשרות לבינוניות, אם לא צומחים, תחושת הקיום הבסיסית ביותר עלולה להתערער, אולם זוהי באמת תורה

לא נברא העולם אלא לצדיקים גמורים ולרשעים גמורים

הכונה העליונה היא שיהיו נמצאים אנשים רבי ערך ורבי כח, שהם ראויים להעשות על ידם דברים גדולים, ולא ננסים ונפשות שפלות מתנודדים כקנים ונוטים לכל רוח (ברכות סא, ועין איה שם)

מה היה החודש

במהלך סמינר הקיץ למרכזות, מרכזות והנהלת התנועה ביקרו ב"מחנה ישראל" (בסמוך לדברת בעמק יזרעאל).

מחנה ישראל היה הישוב העזראי הראשון שהוקם בארץ, עוד בשנת תרפ”ה (1925) כאשר הגיעו למקום משפחות עזראיות שבאו במטרה לבנות את ‘הבית השלישי’. שילוב עמוק של חיי תורה מלאים עם התיישבות וחקלאות.

בגלל סיבות שונות הישוב נאלץ להינטש כעבור כמה שנים, אמנם קריאת הכיוון והראשוניות שבמעשה עודדה עזראים רבים להגיע בהמשך ולקחת חלק פעיל בהקמת ישובים ומסגרות נוספות שחרטו על דגלם את היסודות של ‘תורה עם דרך ארץ ישראלית’.

לאחר כמעט 100 שנה, עזראים חזרו למחנה ישראל.

 

עזראים בשביל ישראל - גם הבוגרים!

עזראים יקרים!

בתמונה המצורפת רואים בסימון הצהוב כמה התנועה הלכה במסעות פסח, וזו תמונה מדהימה!

כבוד גדול להרים רף גבוה ולהיות מאה ומעבר גם בשביל ישראל!

 

בוגרים יקרים - רוצים להיות חלק ולהשלים את הקטעים הנוספים?

ראיון עם בוגר

אילנית אדרי

ספרי קצת עלל עצמך

אילנית אדרי ברווקותי מזרחי. אמא ל4 ילדים. נשואה ליוסי אדרי בוגר עזרא גם ועובדת בבנק ירושלים. גרה כרגע בשכונת בר חומה בירושלים.

התחלתי את דרכי בעזרא בכיתה ד', למדתי בבית ספר חורב בירושלים בשכונת קטמון הישנה וכל בנות כיתתי התחילו ללכת לסניף מרכז וכך גם אני...

גרנו בשכונת מעלות דפנה והייתי חניכה מורעלת שהולכת כל שבת ברגל באהבה, שמחה וציפייה לפעילות.

בכיתה י' התחלתי להדריך בסניף עזרא קטמון- הדרכתי בנים בכיתה ו'.

סניף קטמון היה סניף מאתגר וחוויית ההדרכה הייתה עצומה שתרמה רבות לאישיות המדריכים והחניכים כאחד. צוות ההדרכה היה מגובש ופעילות ההדרכה העסיקה אותנו 24/7. הפעלנו את הסניף בכל הזדמנות אפשרית.

מי מהמשפחה שלך בעזרא

ילדי חניכים בסניף חומת שמואל. ספיר בת 13 ונועם יונתן בן 11 ומקפידים לצאת למחנות, מסעות, טיולים ולהשתתף בכל פעילות סניפית.

מה לדעתך האתגרים של התנועה בשנים הקרובות

הגדלת כמות החניכים ופעילות התנועה בארץ. איחוד וקירוב לבבות, אהבת הזולת ולהעניק ערכים לדור ההמשך. דור ששונה מהדור שלנו וחשוף לפיתויים חדשים שלא היו בזמננו ולכן צריך לחזק אותם בראיית העיקר ולא הטפל באהבת הקב"ה ולקרב אותם לדת ולגאווה של שמירת הערכים החשובים בחיים.

השנה התנועה עוסקת במאה ומעבר, מה המעבר שלך

המעבר שלי בשנים האחרונות הוא תרומה ועזרה לקהילה בסביבת המגורים שלי.

למה דווקא עזרא

תנועת נוער איכותית ששומרת על צביונה של הדת תוך כדי התאמה לחיים המודרניים. מדריכים וחניכים איכותיים. הפעילויות שמתקיימות השומרות הן על תוכן והן על על הנאה תוך שמירה על כבוד וערכי הדת ללא כפייה אלא מתוך אהבה. נתמכים על ידי רב השכונה שמלווה בקבלת ההחלטות המהותיות להמשך שמירה על צביון הסניף והתנועה.

סיפור, חוויה שזכורה לך

תקופת ההדרכה סניף קטמון היתה מאתגרת ומהנה כאחד. זכור לי שבאחת הפעמים שהייתי עם הילדים בקייטנת הקיץ הכרנו ילד חמוד. משיחה שקיימנו הסתבר שהילד הוא בן של חניך שלי. התרגשתי מאוד לראות שיש תוצאות ופירות לעבודה הקשה שנעשתה בסניף. היינו נלחמים על כל חניך נוסף שיצטרף לקבוצה ובסוף לראות שהם גדלו, התחתנו והקימו משפחות היה מרומם ומחמם את הלב.

מה זה עזראי בעינייך

עזראי בעיניי זה לשמור על דרך ארץ ומידות, לאהוב את הארץ ולהיות נוכח באופן קבוע בפעילות הסניף והתנועה מתוך אהבה והתחברות. לשמור על אהבת הדרך- הדת. לשמור על כבוד האדם באשר הוא. ולהיות שמח ועם רצון ךתרום ולעזור לחברה ולמדינה

 

 

לימוד הש"ס המשותף

" חברה התקרא בשם ה' ותחיה חיי קודש לצד מחויבות מלאה לעולם של מעשה …" (מתוך חזון התנועה)

פרוייקט 'לימוד הש"ס'  יצא לדרך לפני כמה חודשים, עד עכשיו לקחו בו חלק כבר למעלה מ-100 חניכים,בוגרים ועובדי הנהלה.

אנחנו מזמינים אותכם להצטרף ולהיות חלק מעזראים המגשימים את חזון התנועה.

כנסו לקישורים ובחרו את המסכת שלכם:

עזראים כותבים

בינוניות לכתחילה

אביעד מוזס- סמזכ"ל התנועה

 

בספרו "ארי בין עולמות" על דמותו של הרב אריה בינה, מביא פרופ' אביעד הכהן קוריוז מעניין על הבדלי הגישות בין הרב בינה לרב נריה זכרונם לברכה. מדובר היה על מחלוקת חינוכית בשאלה מתי נכון יותר לפתוח את שנת הלימודים. הרב נריה סבר שנכון יותר לפתוח את שנת הלימודים ביום חמישי "כדי שהתלמידים יתחילו את השנה מתוך אווירה של שבת". לעומתו, סבר הרב בינה שיש להתחיל את שנת הלימודים ביום ראשון "בלימוד רציני כל השבוע על מנת להתוות את הדרך להמשך", שאם לא ילמדו משהו ממשי מייד עם בואם, "הזמן יימרח וזה יהיה סימן רע לכל השנה כולה".

בטרם אמשיך, חשוב לי לסייג ולומר שברור לי שספר שעניינו הרב בינה, יציג את הרב בינה באור חיובי יותר. מעבר לכך, אינני מכיר מספיק את משנתו של הרב נריה כדי להתמודד באופן מעמיק עם המעשייה הזו, ועד כמה היא משקפת את דמותו. אך לשם הדיון אבקש לשים בצד את הדמויות ההיסטוריות ולעסוק במחלוקת עצמה ובטיעונים השונים.

לצורך העניין (וניתן בהחלט לחלוק על כך), נאמר שגישת "יום ראשון" היא גישה דורשנית יותר ביחס לתלמידים, כזו המציבה בפניהם רף גבוה המצריך יגיעה ועמל תורה וכזו השואפת למצויינות. לעומת זאת גישת "יום חמישי" היא גישה מכילה ורכה יותר, המבינה לנפשו של התלמיד ונותנת מקום של כבוד לדברים שברגש.

שאלה מעניינת כ-80 שנה לאחר אותו מעשה, היא מי צדק? מי ניצח?

דומני שבמבט לאחור, אין ספק שהרב נריה "ניצח". אין לי ספק שבעולם הישיבות הציוני דתי כיום, יש יותר ישיבות שעניינן "אווירה של שבת", מישיבות שעניינן הוא "לימוד רציני". (אגב – תיכוניות ועל תיכוניות כאחד).

פה ושם יוצא לי לבקר בבתי מדרש של ישיבות ברחבי הארץ. מעניין לראות מהם הספרים שאותם התלמידים מחזיקים על שולחנם האישי, זהו חלון ראווה מרתק למתרחש בישיבה עבור אורח לרגע. ממחקר לא מקיף במיוחד, אך כמדומני מאפיין, עולה שישנן יותר ישיבות שבהן מככבים ספרי "ידיעות אחרונות" מאשר כאלו בהן מככבים ספרי "מוסד הרב קוק". ישנן ישיבות שממבט על שולחנות התלמידים לא ניתן כלל להבין מהי המסכת הנלמדת.

סיפר לי חבר שפעם ניגש תלמיד לרב בינה ואמר לו שכתוב בספרים שמי שלומד כמו שצריך בשבוע הראשון/האחרון של השנה "מעלה עליו הכתוב" כאילו למד היטב כל השנה כולה (ר"ל, בשביל מה להשקיע כל השנה כולה?). ענה לו הרב בינה "נו בסדר, אבל תלמיד חכם הוא כבר לא יהיה".

לכמה ישיבות יש מטרה לגדל בוגרים תלמידי חכמים? שלא לומר, כמה ישיבות שמות להן למטרה לגדל את גדול הדור הבא?

ועכשיו שימו לב למקפצה - מה שנכון לעולם התורה נכון גם בתחומי ידע ועשייה אחרים. הסופר אסף ענברי כתב במוסף "שבת" האחרון מאמר נוקב על חוסר השפעתה של הציונות הדתית על התרבות בארץ. אך האמת היא, שלא רק בתחום התרבות מצבנו כזה. ניתן למנות על כף יד אחת תחומי ידע ועשייה שבהם ניתן לומר באופן מובהק שבני ובנות הציונות הדתית מצטיינים בהם. מצטיינים! במקום להיות מצויינים גם בעולם התורה וגם בעולם החול, אנחנו "די בסדר" גם בזה וגם בזה. רגשי נחיתות מובטחים בכל העולמות.

אומר את המובן מאליו בעיני: ציבור שלא מצמיח מתוכו ובתוכו שכבה של אליטה (בכל תחום שהוא, ובפרט בערכי הליבה שלו), שאין בו היררכיה ברורה, סופו רדידות, שטחיות וחוסר השפעה ומסוגלות.

ובכן, זה הזמן לשאול מה קרה לנו? האם בשם הפחד מכישלון אנחנו מפחדים לכוון גבוה? מתי ואיפה הוחלט שלהצטיין זו מילה גסה? רק בצבא צריך להצטיין? האם בשם ההכלה והקבלה אנחנו מוכנים להוריד את הרף עוד ועוד (בכל המישורים: ערכית, לימודית, דתית ועוד)? ובאופן כללי, האם אנחנו שואפים להיות ציבור של אווירה של שבת או של לימוד תורה רציני (כמשל ולא כמשל)?

בימים אלו שלאחר הבחירות, שרבים הם הקוראים לבירור בציבור שלנו, דומני שכדאי לשים על שולחן הניתוחים לא רק את הפרקטיקות והטקטיקות, אלא גם את היסודות העמוקים ביותר. זו עשויה להיות שעת כושר יחידנית שתקבע איך יראה הציבור שלנו בדורות הבאים.

 

 

חפשו אותנו בדף הפייסבוק של התנועה

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.