ארבעת היסודות כמודל חינוכי

Page description Goes Here...

 

ארבעת היסודות,  הינן ארבע מהויות שונות, אשר לפי המסורת הינם ארבעת מרכיבי היסוד של העולם. אותם ארבעה יסודות, הינם ארבעה דברים שכל דבר במציאות מורכב מהם. וכך כותב המדרש:

הקב"ה ברא העולם בד' יסודות עפר מים רוח אש. יסוד העפר שהוא הכבד שבכלם למטה מכולם ויסוד המים למעלה מן הארץ ויסוד הרוח למעלה מן המים ויסוד האש למעלה מן הרוח שהאש קלה מכולן שהוא עולה עד לרקיע וסימן לדבר כשהשלהבת נעקרת מן הגחלת פורחת והולכת היא למעלה וכן אמר שהאש סובבת כל העולם כולו למעלה עד לרקיע. (מדרש נשא, פ' י"ג) 

המדרש מספר לנו, כי העולם כולו נבנה מארבע מהויות אלו. (המדרש לא מדבר על המימד המדעי, אלא על מימד ההפשטה. מבחינת ההפשטה, ישנם ארבע כוחות יסוד שקיימים במציאות).
אם העולם כולו נבנה מארבע מהויות אלו, בכל אחד מהממדים במציאות, דברים אלו קיימים במינונים נכונים. כמו כן, מכיוון שהאדם הינו עולם קטן, גם כל אחד מאתנו או מהאנשים אתם אנו עובדים מורכב מארבע יסודות אלו, וכפי שאנו יודעים לכל אחד יש כשרון שונה. ישנם תחומים בהם אני מוכשר, וישנם תחומים הדורשים ממני יותר מאמץ. אלא שבבואנו לנהל דברים כללים, בין אם מדובר בצוות, בסניף או בכתה, אנו נוטים לעבוד עם אנשים אחרים בדיוק באותו האופן שהיינו מצפים שיעבדו איתנו... אנשים שרוצים להבין משהו לפני שהם עושים אותו, נוטים להסביר לכולם מה חשיבות הדבר, יש אנשים שאוהבים דברים ברורים. הם צריכים שיגדירו משימות באופן ברור. הבעיה היא, שכשאנחנו עובדים עם קבוצה, בתוך הקבוצה ישנו מגוון רחב של אנשים שלכל אחד מהם נדרשת צורת עבודה אחרת... כשאנחנו עובדים עם סניף, אנחנו צריכים לזכור שיש בו הרבה חניכים, שכל אחד מהם אוהב וצריך משהו אחר... איך עושים את זה?!

בדיוק לצורך זה פותח מודל ארבעת היסודות. מודל ארבעת היסודות מניח כי העולם מורכב מארבעה רבדים אלו, מארבע צורות הפשטה אלו,  וארבעת מבני היסוד האלו –אש, רוח, מים ואוויר, מצויות בכל דבר. לכן, כשאנו רוצים לבנות משהו, ובין אם מדובר ביום עיון, יום פעילות או כיף, תכנית שנתית לסניף או שבת צוות, אנחנו צריכים לבדוק שכל ארבעת היסודות נמצאים בו. כך דברים ייבנו באופן שלם.
למעשה - בכל אחד מהדברים אותם אנו עושים נבדוק ונתכנן את העשייה שלו לפי מודל ארבעת היסודות. קיומם של ארבעת היסודות מעיד על תכנון וביצוע הגיוני ומסודר – וממילא סיכויי ההצלחה  של הפרויקט גבוהים משמעותית.  בהצלחה!

 ארבעת היסודות – מודל סניפי

ארבעת היסודות משמשים אותנו לא רק לפעולות אלא גם לבנית מסגרת יציבה ואיכותית שתסייע לסניף לפעול טוב יותר. כיצד משתלבים ארבעת היסודות בסניף?

צוות
  • אש: התלהבות
צוות חייב להיות רתום! צוות טוב הוא צוות שיש בו כמה שיותר מדריכים בצוות שמרגישים, חושבים, נושמים וחיים סניף. צוות שמרגיש שהוא עושה טובה או צוות שלא מוכן להשקיע פשוט לא יכול להוביל סניף. הקטר חייב להיות זה שדוחף הכל כל הזמן קדימה, לדחוף ולעשות עוד ועוד ועוד... אם לצוות יש רעל והוא מוכן להפוך עולמות, הסניף בידיים טובות.
  • רוח: התוכן הרעיוני
הצוות חייב להיות בעל תפיסה חינוכית המנחה את העבודה היומיומית שלו. חשיבה זו צריכה להתבטא בחשיבה חינוכית של הצוות, בנושאי הדיון, ובסדרי העדיפויות לפיהם מחליטים מה חשוב לנו, ולאן אנו חותרים. על מנת לגבש תפיסה זו, יש להקדיש זמן רב להכשרות של הצוות, ללמידה קבועה ואפילו לדיונים חינוכיים "חופרים"... הצוות הוא הראש של הסניף, ואם הראש לא חושב – אי אפשר לצפות מהחניכים לעשות את זה במקומו.
  • מים: אוירה ויחסים בין-אישיים
היחסים בתוך הצוות עדינים ומורכבים מאד: ישנם יחסים בין מד"שים, בין שכבות גיל, בין בנים לבנות וכו'. כמו שנלמד בסמינריון, קבוצה לא נוצרת מעצמה, וגם הצוות צריך להשקיע על מנת להפוך לקבוצה טובה הפועלת יחד בשיתוף פעולה ועם יחסים תקינים. בניית יחסי אמון והערכה הדדים בין כל הגורמים בצוות הוא מפתח חשוב להצלחתו של סניף, והשקעה נכונה ובמידה (מסוכן לא פחות כל היום להתעסק בכך!) היא כדאית וחשובה!     
  • אדמה: המסגרת
כל דבר צריך מסגרת, גם צוות... המסגרת של הצוות צריכה לכלול הגעה קבועה לישיבות צוות, הכנה מסודרת של פעולות  והגעה באופן רציף פעמיים בשבוע. מובן שחולצות תנועה, איחורים והודעה מסודרת על הגעה או ביטול הם חלק בלתי נפרד מהתנהלות תקינה. כל הדברים הללו צריכים להיקבע, להיות מוסכמים, וכמובן לקרות בפועל.
מלבד ישיבת צוות קבועה, כל מדריך צריך לדעת שחלק ממחויבותו היא להגיש דוחות פעולה (ע"ע) באופן שוטף והגעה לשיחת ליווי לפי הזמן שייקבע.

סניף
  • אש: התלהבות
הסניף צריך להיות מרכז השכונה. הלב הפועם! הלב הוא זה שנותן את הכוח לכל מקום, מזרים אנרגיה. גם הסניף הוא המקום עם הכי הרבה עוצמות וכוחות שיש בשכונה. המקום שכולם יודעים שאם צריך משהו, פונים לשם. המקום שאחראי על הטקסים השנתיים, התנדבויות ושוק פורים. לכן, הפעולות חייבות להיות מלאות עניין, מבעירות ומחברות!   
  • רוח: תוכן רעיוני
סניף הוא בראש ובראשונה מקום חינוכי. סניף צריך להיות מקום בו החניכים מקבלים ידע, ערכים, אהבה לחברה וחיבור. זוהי דרכה של התנועה כפי שנכתבה בחזון התנועה – "לחנך לתורה עם דרך ארץ". פעילויות עם תוכן הן נדבך חשוב בהעברת תכנים בסניף.
הרבה מאוד אנשים, כמעט כולנו למעשה, חייבים את מי שהם לסניף. הערכים שקיבלנו מתנועת הנוער, התהליך החינוכי שעברנו בה והחברים שפגשנוהובילו לתהליך שספק אם היה קורה במקום אחר. פעולות חייבות להיות עם תוכן, חניך צריך לחזור הביתה ולספר מה הוא למד היום בסניף...
  • מים: אוירה ויחסים בין-אישיים
סניף הוא אחד המקומות היחידים בו ילדים נמצאים בתוך חברה של ילדים המתנהלת באופן עצמאי. מושג זה הנקרא בפסיכולוגיה "קבוצת השווים" וחשיבותו נעוצה בכך שבו הילד לומד בצורה הטובה ביותר להכיר את עצמו ולחיות כחלק מחברה. לכן אופי הקשרים בסניף הוא בעל חשיבות עצומה – האם דורסים אחד את השני, או שיש אווירה חיובית? כל אחד מהתחומים הללו דורש השקעה וטיפוח ואסור שהעניין יוזנח ויעשו טעויות. בניית סניף עם אווירה חיובית כמקום שכיף להיות בו הוא אחת המתנות הכי יפות ש'דור' בסניף יכול להעניק לזה שבא אחריו.
  • אדמה: מסגרת
סניף צריך להיות פתוח באופן קבוע לפחות יומיים בשבוע – שבת ועוד יום פעילות קבוע. כמובן שבאופן חד פעמי ניתן לקיים פעילות בזמנים אחרים, אבל החניכים צריכים לדעת שביום קבוע (למשל שלישי) יש באופן קבוע פעילות. כמובן שכל יום שמתווסף ליום הקבוע, משדרג את הסניף בכמה רמות.
חשוב מאוד שלסניף יהיה תקנון אותו יכירו כולם תקנון שמאפשר לצוות לייצר צורת התנהגות רצויה בסניף.

חג"ס
  • אש: התלהבות
האש של החג"ס צריכה להבעיר את כל הסניף, השכונה והעיר! בחג"ס צריכים להתקיים דיונים עד לשעות הכי קטנות של הלילה, ויכוחים אידיאולוגיים ומחלוקות קשות הנוגעות לנושאים ברומו של עולם. אם פה לא נשנה את העולם, איפה כן?!
  • רוח: תוכן רעיוני
החג"ס הוא המצפן האידיאולוגי של הסניף. עיני הסניף נשואות אל החג"ס: באופן שהחג"ס מתנהג, גם הסניף מתנהג. פעולות חג"ס הן ההזדמנות לא רק לעשות כיף, אלא גם לדבר על דברים שברומו של עולם. לפעמים אנחנו מפחדים להיות רציניים מידי, אבל ככל שמכוונים גבוה יותר בחג"ס כך התוצאות בשטח כל הזמן מתקדמות.
  • מים: אוירה ויחסים בין-אישיים
האווירה בתוך החג"ס מחלחלת לכל הסניף. חג"ס רתום שרוצה לעזור ואכפת לו הוא נכס לסניף שיכול לסייע במגוון רחב של תחומים. האווירה שנוצרת מחג"ס שלומד, פועל ועושה היא אווירה שהופכת את כל הסניף למקום שלא רק מדבר אידיאולוגיה, אלא פשוט משמש דוגמא אנושית וחיה לחברה שמאמינה במה שהיא אומרת, ומיישמת את זה בצורת ההתנהגות היומיומית שלה.
  • אדמה: מסגרת
מלבד הפעולות הקבועות,  סניף צריך להפעיל חג"ס פעיל המתקיים לפחות אחת לשבוע – שבועיים (תלוי בגודל הסניף). ברור שהצוות הוא חלק בלתי נפרד מחג"ס, אך צוות לבדו אינו יכול להיחשב כחג"ס. אופי החג"ס והחניכים צריך להיות מגוון ומורכב ממעגל של אנשים שאינם חלק מצוות ההדרכה המגיעים באופן קבוע.
פעילויות החג"ס צריכות להיות מגוונות, ועליהן לכלול – שיחות, דיונים, התנדבויות וכמובן, ערבי הווי עם אווירה וחיבור לסניף. 
 





 

חזרה למעלה

 

משתמש קיים

התחבר כ - הורה בוגר

אחד הפרטים אינו נכון

הורה חדש

אני - אב אם