.

עלון בוגרים אדר א' תשע"ט

הרשמו לעלון שלנו

בואו ועזרו לנו להגיע לעוד בוגרים. רישמו אותם לעלון! 

דבר המזכ"ל

בוגרים יקרים!

על ציונות חקלאות ותרבות בעולם

קראתי פעם משל יפהפה אצל סופר (אמיר גוטפרוינד), על המורכבות שהביאה עמה הקמת מדינת ישראל. מה קורה למצפן כשמגיעים לקוטב הצפוני? ובכן, הוא משתגע. ובנמשל - כמה קלה הייתה הציונות כשכל כולה הייתה כיסופים לציון. בכל מקומות הגלות, בפולין וברוסיה ובתימן ובמרוקו, הראתה המחט היכן הכיוון, מה נדרש לעשות. אבל מרגע שבאנו לכאן, לציון, השתגעה המחט. כאן נכון, שם נכון, והכל סחרחר. אמיר ז"ל כבר איננו בין החיים, ולאחרונה נפטר גם עמוס עוז. מי שהיה ממובילי ומעצבי התרבות בארץ, הוא עסק יחד עם בני דורו הסופרים גם בהגות פוליטית. החיבור הזה, שבין הגות פוליטית לספרות אומר דורשני. אחד המקוריים והמבריקים שבין הסופרים, הוא בן דורו המבוגר של עמוס עוז- א.ב. יהושע. אם תיארנו את משל המצפן, יהושע מרחיק לכת אף יותר וטוען כי הנסיון לחבר ולמתג כל דבר חשוב בתור ציונות, הוא בעוכרנו. הוא מציע (בספרו "אחיזת מולדת", מומלץ!) להשאיר את הציונות לשאיפה להקים בית יהודי בציון, ולא לחבר אותה לכל פעילות חסד, פיתוח טכנולוגי, עוצמה כלכלית או תסיסה תרבותית. כולם ערכים חשובים, אבל מדוע הם קשורים לציונות?

זוהי טענה כבדת מששקל הטעונה דיון רציני. אני חושב שלגבי הרבה מהדוגמאות המתוארות לעיל אני נוטה שלהסכים איתו, אך יש דוגמא מרכזית אחת שאני חושב שאם לא נראה ונחבר אותה לבסיס הציונות, נכרות את העץ עליו אנו יושבים (פעמיים). זוהי כמובן החקלאות.

גם אם נבחר בהגדרה ציונית רזה ככל הניתן, לא נוכל לברוח מכך שציונות קשורה למרחב ארצי, לחבל ארץ. היא לא רק שותפות רעיונית, אפילו לא שותפות ארגונית או חברתית, היא נוגעת להקמת מרחב ארצי משותף, אדמה. הקשר עם האדמה והארץ נוגע לאחד מהיסודות המרכזיים והעדינים ביותר שבמהפכה העברית בחזרתנו לארץ. הקשר של אדם אדמה מתחיל בראשית הבריאה, וממנו יוצא הצו המוסרי הראשון שבין אדם לחברו, דמי האח הזועקים ממנה. אם נעמיק נגלה כי לא מעט מהמחלוקות הפוליטיות (בארץ ובעולם) בשורשן נוגעות בעצם למהות היחס והקשר שבין אדם לאדמתו. הניסיון להקים מרחב וירטואלי חדש שיחליף את השטח בעולם הישן, עדין מוביל תהליכים הרי אסון.

החשיבות בחזרה לעבודת הכפיים, לקשר של אדם – אדמה, לא יכול לדלג על חוויה בלתי אמצעית של כל אחד מאיתנו במפגש עם השטח. זו לא סיסמא, זוהי באמת הציונות של ימינו. כאן המקום להסיר את הכובע בפני מי שמובילים את המהפכה החשובה הזו, ארגון בשם השומר החדש. ארגון שמוביל עבודה חקלאית ושמירה על אדמות לאום, יחד עם לימוד בחבורה. הפתיחה בציטוטים משלושה סופרים היא עדות נוספת לכך שהביטוי התרבותי של כל עם, קשור לאדמה שלו. לא סתם המילה הלועזית לתרבות – קולטורה, מגיעה מהעולם החקלאי.

השנה, בטו בשבט, הצטרפנו למהפכה הזו, והמשכנו את המהלך שהוביל אותנו לארץ ישראל ולשיבה אל הטבע. בשנתיים האחרונות, בחרנו בתנועה לעבות את הקשר ושיתוף הפעולה עם החיבור והשמירה על אדמות ורגבי ארץ ישראל בפעילות חקלאית המהווה את התמצית רוחו טו בשבט.

אני מקווה שנדע לטפח ולחזק את הקשר הזה, אחרת, המצפן שלנו באמת ישתגע.

 

 

מה היה החודש

ט"ו בשבט 

התנועה ביחד עם ארגון השומר החדש קיימו השנה "נטיעות מסוג אחר" - שיקום של שטחים חקלאיים שנפגעו ע"י פשיעה חקלאית או הזנחה, התנועה מבינה כי חשוב לא רק לנטוע ולחדש, אלא גם לשמר את הקיים. לכן הגענו מעל 7000 חניכים, חג"סניקים ומדריכים ביחד עם אנשי השומר החדש, לעבודה חקלאית מאומצת בשטחים אלו: בדרום הכרמל, ברגבים, במצר ובעירון.

ביום אחד ניקו החניכים מכיתה ג עד יב את השטחים, ניקשו, שיקמו, הרימו נוף וטיפחו דונמים רבים של כרמי זיתים ושטחי מרעה.
שיתוף הפעולה בינינו לארגון השומר החדש ממשיך זו השנה שניה, ונותן זוית חדשה ומיוחדת למשמעות של ט"ו בשבט והגשמת הציונות המותאמת למאה ה21.

כתבו עלינו בערוץ שבע

עזראים בשביל ישראל - גם הבוגרים!

כחלק משנת המאה לתנועה, אנו רוצים ליישם באופנים רבים ומגוונים ככל האפשר את ערכי התוכן בהם אנו עוסקים בשנה זו. אנו מדברים על סיסמת השנה "עזראים מאה ומעבר" המבטאת באופן פשוט את הזהות העזראית של לעשות ולהיות לא רק מאה – אלא מעבר. אנו מדברים על ערכי היסוד של התנועה "תורה עם דרך ארץ" ומרעננים את דרך הארץ הבסיסית והופכים אותה ל"דרך ארץ ישראלית".

מתוך כך, צמח לו הרעיון שכל התנועה ביחד עושה את כל "שביל ישראל" מצפון ועד דרום. כל סניף יקח מקטע מהשביל, ואותו הוא יעשה במהלך השנה בטיולים ובמסעות הסניפיים. וכך כל התנועה תסיים את כל השביל במהלך שנת המאה.

ומעבר

לא רק החניכים הפעילים היום בתנועה יהיו שותפים למסע המשותף. אנו מעוניינים שגם גרעיני בוגרים יקחו חלק ויהיו שותפים לפרויקט המרגש הזה.

ומעבר

איננו מסתפקים בהליכה לבדה. אנו מעוניינים להוסיף נדבכים נוספים של תוכן והגשמה במהלך המסעות האלה. כל קבוצה שתרצה לקחת חלק בפרויקט תעבור תדריך מסודר ותצטייד בערכת שביל. הערכה תכלול מגוון "תוספים" שמתוכם תצטרך כל קבוצה לבחור להוסיף להליכה.

לדוג':

🔸 תרומה לשיפור פני השטח – ניקיון, סידור שבילים, בניה אקולוגית בשטח וכד'.

🔸 הולכים עם התנ"ך – ערכה המחברת בין השטח לבין סיפורי התנ"ך שארעו באותם מקומות.

🔸 מפגשטח – פוגשים ומכירים את עם ישראל בסביבה. יוזמים מפגשים ושיחות עם אלו שחיים בסביבה.

🔸 הליכה ללא טלפונים סלולריים. רק ארץ ישראל והחברים

 

 

רוצים לקחת חלק?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

פוגשים בוגרים

ציפי פלורסהיים - זכרונות ומבט לעתיד

שמי ציפי פלורסהיים, ידועה בין חברי גרעין "שלהבת" יותר כציפורה רוטנברג. נולדתי 10 ימים מאוחר מדי, 10 ימים שלאחר קום המדינה. איזה פיספוס...

משפחתי עלתה לארץ בשנת 1951 והשתקעה בשכונת בית הכרם בירושלים.

חמשת אחי ואחיותיי החלו ללמוד בבית הספר חורב וכמובן שהצטרפו לעזרא שבאותה תקופה היה לה סניף אחד בלבד ברחביה. מובן שהלכתי בדרכם, מה שכלל הליכה של לפחות שלושת רבעי שעה בשבת לסניף, אבל הייתי "מכורה" לסניף ואת רוב השעות פנויות העברתי שם. כחניכה, כמדריכה, וכבמאית ב"נשף חנוכה" שבימים ההם כלל הצגה גדולה באולמות הנחשבים ביותר בירושלים. הדרכתי קבוצה של חניכים מאנגליה שבילו את החופש הגדול בארץ, וכך הכרתי נוער שונה לגמרי, ועל הדרך שיפרתי את האנגלית שלי. ההמשך הטבעי היה כמובן שירות לאומי בקיבוץ "שעלבים". בגרעין שלהבת שכלל 70 בנים ובנות, והיה הגרעין הגדול ביותר בזמנו.

שבועיים לפני תחילת מלחמת ששת הימים טיילנו במדבר יהודה ובדרך חזור ראינו את שיירות הטנקים שפתחו את תקופת ההמתנה. בשבת לאחר מכן התחיל גיוס הבנים וגם חברי המשק גויסו בצו 8 כל אחד ליחידתו. נשארנו הבנות והמשפחות וכיתת הכוננות של המשק. לימדו אותנו להחזיק רובים צ'כים, (להחזיק כמשמעו כי לירות לא למדנו). המלחמה עצמה הסתיימה אצלנו לאחר יממה בו נכבשה לטרון. מאוחר יותר שמענו שהייתה פקודת מבצע בלגיון הירדני שהורתה על הריגת כל הנשים והילדים בקיבוץ, עוד נס.

אפשר לומר שהאירועים של הימים ההם, במיוחד במסגרת הקיבוץ והסניף עיצבו את השקפת עולמי בשנות נערותיי וכאשה צעירה וגם לאחר מכן. ועד היום, לאחר שרבים מאתנו עברו כבר את ה-70 אנחנו שומרים על קשר, יש לנו קבוצת וואטסאפ של הגרעין, וכמה מאתנו נפגשים אחת חודש ללימוד משותף.

עברו שנים, נישאתי למרק פלורסהיים מניו יורק וחייתי בארה"ב כ 10 שנים. היה לא קל. חזרנו ארצה השתקענו בשכונת רמות בירושלים למרות שהסניף של עזרא היה מרוחק יותר מאשר הסניף של בני עקיבא, כל חמשת בנותיי הצטרפו לעזרא, כולל להדרכה וכולן יודעות לשיר את "פה נעבוד צורנו" עם כל המלים ועם הזיוף הקבוע.

 

אני ובני גילי נולדנו כבר במדינת ישראל ב"ה. אבל לכולנו היו הורים, דודים או מכרים שנשאו על ידם מספר וכולנו היינו במידה מסוימת דור שני. התודעה הזאת של הנס הגדול שקרה לעמנו צריכה להיות הבסיס של חינוך דור ההמשך. עדיין העבודה רבה, בין השירים ששרנו היה גם "קבלו המטרה של העזרא לבנות ארץ ישראל ברוח התורה" (היה גם היי, בסוף) גם היום זו מטרה ראויה בעיני. לא חייבים להגשים אותה דווקא בקיבוץ, אבל התיישבות קובעת בסופו של דבר את גבולות המדינה. כל אחד, ובעיקר הנוער חייב בתרומה משמעותית בצבא ובשירות הלאומי ואחר מכן במעורבות אמתית שתקדם אותנו להיות עם סגולה. מבלי להסתגר בחומות ,ותוך מאמץ להשתתף באופן שלם בכל הפנים השונות של החיים בארץ ועם הפנים לאחינו בגולה.

 

אני שמחה שההנהלה הארצית הנוכחית משתמשת בטכנולוגיה החדשנית מנסה לשמור על קשר עם הוותיקים, ומחפשת דרכים חדשות לחנך לאותם ערכים ישנים וטובים. מקווה שתגדילו את חלקכם בעוגת תנועות הנוער של המדינה.

תסלחו לי על ההשתפכות הנוסטלגית, אבל היה כיף לשתף

 

ועכשיו כמתחייב בסיום נאום כזה

חזקו חברים

 

בוגרים כותבים

היה בשביל מה לקום בבוקר?

בני פרינץ –סניף בני ברק גרעין עמישב

מזכ"ל עבר בתנועה ומנכ"ל הגרעין התורני בלוד

 

"אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי, והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי". טוב, אז אולי המשפט הזה קצת בהגזמה, אבל עדיין- במובן מסוים כולנו יודעים לומר שפעם הכל היה אחרת, היו ערכים, אידאלים- ובעיקר "היה בשביל מה לקום בבוקר".

אחת החוויות המשמעותיות שלי כחניך ומדריך בתנועה, הייתה העיסוק בשאלה- מה נשאר לנו כבר לעשות?

דמיינו את הסיטואציה הבאה - קבוצת חבר'ה בכיתה י' יושבים ביחד באחד הערבים בפנימייה, ומתווכחים ביניהם עד אמצע הלילה- מה הדבר שהכי צריך לעשות היום? מה השליחות הכי חשובה? (אפילו בעולם ציני מותר להודות שאנחנו עסוקים לא מעט בשאלה הזאת)

התיישבות? אבל הארץ כבר בנויה!

כלכלה? מה זה...

אולי כניסה לעולם המשפט?? אבל זה לא ממש נראה לנו...

ואחרי שעות של ויכוחים, החליטו החבר'ה מכיתה י' של ישיבת שעלבים שבה למדתי- חינוך! הכי חשוב להיות מחנכים!

עד עכשיו סיפור די באנאלי, חסר מעוף ומשעמם...

אבל ההמשך הוא המעניין.

כמה ימים אחר כך, אני זוכר שסיפרתי על השיחה הזאת לאחותי והיא אמרה לי- ברור שזה מה שאמרתם! כי זה הדבר היחיד שאתם מכירים! ואל תדאג- כולכם תתבגרו ותשכחו מזה... (והאמת היא שזה מה שקרה לרובנו...)

וזו בדיוק הטרגדיה שלנו! כי משום מה ברור לכולם שהעשייה החשובה היא חינוך. תסתכלו סביבכם בתנועה- מי הכי חשוב? מה נחשבת גולת הכותרת של העשייה העזראית? תסתכלו בחזון: "מטרת התנועה והיא לחנך לתורה עם דרך ארץ" זה הסיפור! חינוך.

ומה עם כל מה שמעבר? מה עם עשייה והשפעה בעולם? אז נכון שאין כבר ביצות לייבש ואין יתושים לגרש, אבל יש עולם שלם של עשייה שהתנועה צריכה לחנך ולדחוף אליו!

בשנים האחרונות אני נמצא עמוק בתוך העולם של העשייה החברתית בגרעינים התורניים ואני מוצא את עצמי שואל שוב ושוב-

איפה התנועה שלי במהלך הזה? איפה גרעיני המשימה של תנועת עזרא? איפה כפרי הסטודנטים של התנועה? איפה התנועה נמצאת בעולם העשייה וההשפעה החברתית והתורנית- לא כמועד ב', לא כפרויקט ל'מי שלא', אלא כדרך חיים ל'מי שכן'.

אין לי ספק שחינוך הוא חשוב ומשמעותי ולא באתי לתקוף ח"ו אף אחד. באתי לעורר למהלכים אחרים לגמרי.

לפני כמה שבועות הייתי בפגישה של בוגרים עם חלק מהנהגת התנועה. השאלה הייתה איך לחבר בוגרים.

אולי דברים אלו הם מעין תשובה- ככל שעולם העשייה, ההשפעה, האחריות הלאומית ובעיקר הרלוונטיות העזראית, יהיו פתוחים וברורים לחניכים, ככה לבוגרים יהיה יותר עם מה להזדהות.

אם כל מה שיש לתנועה למכור זה חינוך- איך רואה חשבון וקופאית בסופר יוכלו להזדהות עם זה?

מדינת ישראל והחברה הישראלית זקוקים לכל אחת ואחד מהעזראים. כל עזראי שיפעל ויעשה בעולם יוסיף אור של תורה, רצינות ואחריות וסופה של החברה כולה להרוויח.

יש בהחלט בשביל מה לקום בבוקר!! 

 

 

חפשו אותנו בדף הפייסבוק של התנועה

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.