הצדיקים הטהורים
מטרת הפעולה:
להאיר לחניכים דרך התמודדות טובה יותר לתיקון עולם.
מבנה הפעולה:
א. סיטואציות
ב. אלא מוסיפים טוב
ג. התיקון של ברוריה אשת ר' מאיר
ד. סיכום
מהלך הפעולה:
א. סיטואציות
מציגים סיטואציות בפני החניכים (נספח 1) . שואלים אותם שאלות בעקבות מה שקראו, נותנים לדיון להתפתח.
שאלות:
# איך היית מגיב לסיטואציה?
# האם אתה נוהג להעיר כאשר אתה רואה דבר לא מוסרי?
# האם יש מקרים שכן נכון להעיר ומקרים שלא נכון?
ב. אלא מוסיפים טוב
נקריא לחניכים את המשפט הבא של הרב קוק, (כדאי לשים אותו בגדול על הרצפה):
"הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם
קובלים על הבערות אלא מוסיפים חוכמה."
נותנים לחניכים להציף שאלות על המשפט, את כל הקושיות שעולות להם. ולאחר מכן מסבירים: הרב קוק מחדד פה עניין
גדול בנושא של תיקון עולם (תיקון כל הבעיות המוסריות, דתיות, חברתיות וכו') ונותן לנו כדוגמא את "הצדיקים הטהורים"-
האנשים בעלי המידות הכי מתוקנות, ובפשטות, שרוצים באמת לתקן לשם התיקון, ולא כי "מכעיס" אותם. אותם צדיקים
טהורים לא הולכים ומדברים בראש חוצות כמה גרוע מי שמחלל שבת, אלא מוסיפים טוב ועוסקים בקירוב לבבות, לצורך
ההדגמה- הולכים ומחלקים נרות שבת ומסבירים לאנשים על מעלת השבת וקדושתה. אין הדבר אומר חלילה שלא כואב
להם על חילול שבת- כואב להם מאוד! אך במעלתם, הם מבינים שדרך התיקון היא על ידי הוספת טוב, שזו המטרה
הסופית, ולא על ידי הוקעת הרע- דבר שיהיה בלתי יעיל ואפילו עשוי להרחיק את עושה ה"רע". הרב קוק "הקדים את זמנו"
ונתן לנו מתנה- דרך יעילה להתמודד על המציאות היום. כשקורים סביבנו דברים שנוגדים את עולם הערכים שלנו, צריך
לפעמים גם למחות, לצאת לרחובות ולומר- עד כאן. אך בדרך כלל, בתקשורת בין אנשים- עדיף להאיר את הטוב, לפעול
יותר במעשים חיוביים ופחות לצעוק "גיוועלד".
ג. התיקון של ברוריה אשת ר' מאיר
נקריא לחניכים את הקטע הבא ממסכת ברכות:
הנהו בריוני דהוו בשבבותיה של ר' מאיר והוו קא מצערו ליה טובא. הוה קא בעי ר' מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו.
אמרה ליה לר' מאיר ברוריא דביתהו: מאי דעתך, על מה סומך אתה בתפילה זו שימותו הבריונים משום דכתיב: "יתמו
חטאים מן הארץ" (תהלים קד, לה), וסבור אתה כי טוב לעולם בכליון הרשעים, ואולם מי כתיב "יתמו חוטאים"? והלא "יתמו
חטאים" כתיב, ויש להתפלל לכליונה של הרישעות ולא של הרשע. ועוד, שפיל לסיפיה דקרא שנאמר שם "ורשעים עוד
אינם", כיון ש"יתמו חטאים" מכאן והלאה כיצד אפשר יהא ש"רשעים עוד אינם", כלומר, שאינם עוד רשעים? אלא בעירחמי
עלויהו דלהדרו בתשובה, וממילא יתקיים "ורשעים עוד אינם". ראה ר' מאיר צדקת דברי ברוריה ובעא רחמי עלויהו, והדרו
בתשובה" (ברכות י,א).
תרגום:
אותם בריונים שהיו בשכנותו של רבי מאיר והיו מצערים אותו הרבה, היה מבקש רבי מאיר רחמים עליהם שימותו. אמרה לו
ברוריה אשתו: מה דעתך? – משום שנאמר "יתמו חֲטָאִים"? וכי נאמר "חוטאים"? – "חטאים" נאמר! ועוד, רד לסופו של
הפסוק "ורשעים עוד אינם" – כיוון שיתמו חטאים – ורשעים עוד אינם? אלא בקש רחמים עליהם שיחזרו בתשובה – "ורשעים
עוד אינם!" בקש רחמים עליהם וחזרו בתשובה.
ד. סיכום
מהרב קוק למדנו את הדרך של להוסיף טוב כמלחמה ברע. ברוריה אשת ר' מאיר מחדדת פה עניין נוסף- עלינו גם לשנות
את מבטינו על האנשים העושים רע, הם עצמם יציריו של הקב"ה ואינם רעים, אלא מעשיהם רעים וצריכים תיקון, לכן במקום
לבקש על הבריונים שימותו, היה צריך לבקש עליהם שישנו ממעשיהם הרעים ויחזרו בתשובה.
אפשר להשמיע לחניכים את השיר "נקודה טובה" של שולי רנד, בשבת כדאי לחלק אותו כצ'ופר (נספח 2)
* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *
חבריא ב'
אישים
פעולות
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.