חפש:

איזה יופי!

איזה יופי!

 

 

 

מטרת הפעולה:

 

החניך ירצה לבחון את האמירה היהודית למשמעות היופי.

 

 

מבנה הפעולה:

 

א. חשיפה למקורות ביהדות העוסקים ביופי

 

ב. דיון במקומו של היופי ביהדות

 

ג. הבנה כי יופי אינו פרטים יפים אלא מכלול

 

ד. סיכום

 

 

מהלך הפעולה:

 

 

א. חשיפה למקורות ביהדות העוסקים ביופי

 

* סבב קצר בין החניכים – מה לדעתכם הגישה של היהדות ליופי? ניתן לבקש מהחניכים לשבת על ציר בין 0% ל100% לפי

 

מידת החשיבות שלדעתם היהדות מייחסת ליופי.

 

 

משחק רביעיות (נספח 1):

 

הוראות המשחק:

 

כל משתתף מקבל 4 קלפים. את שאר הקלפים מניחים במרכז כשהם כלפי מטה. מטרת כל שחקן לאסוף 4 קלפים של כל

 

רביעיה. הפותח במשחק מבקש מאת אחד המשחקים לפי בחירתו קלף הנחוץ לו לשם השלמת רביעיה, אם מצא את

 

מבוקשו, ממשיך ושואל על עוד קלף. לא מצא, לוקח קלף אחד מהקלפים המונחים על השולחן והתור עובר לזה היושב

 

מימינו. מי שבידו מספר הרביעיות הגדול ביותר בסוף המשחק הוא המנצח. כדאי וראוי לפחות בתחילת המשחק שהחניכים

 

יקראו את הפסוקים והאמרות בקול רם, ולא רק את המספרים, כשמבקשים זה מזה.

 

 

הנושאים ברביעיות הם כדלקמן:

 

אישים מהתורה

 

אישים מהנביאים

 

אישים מהכתובים

 

פסוקים מן התנ"ך

 

אמרות חז"ל

 

תיאורי יופיה של ירושלים

 

תיאורי יופיו של המקדש

 

תיאורי יופי המיוחסים לקב"ה  תיאורי יופי המיוחסים לעם ישראל

 

 

ב. דיון במקומו של היופי ביהדות

 

# מה חשבנו לפני המשחק ומה אנחנו חושבים עכשיו?

 

שאלות לעיבוי הדיון:

 

# איך זה שישנם כל כך הרבה מקורות המתייחסים לנושא היופי?

 

# האם יופי הוא משהו חיצוני בלבד?

 

# האם זה מתאים לתורה, שעוסקת תמיד במידות ובאישיות הפנימית של האדם?

 

# מדוע דווקא ירושלים ובית המקדש מתוארים כמקומות יפים? למה זה חשוב לדעת?

 

 

בשלב זה לא נסכם אלא נשאיר את המחשבות פתוחות.

 

 

ג. הבנה כי יופי אינו פרטים יפים אלא מכלול

 

שמים לפני החניכים מס' תמונות של פנים הגזורות מעיתון (מומלץ תמונות בנים לקבוצות בנים, ותמונות בנות לקבוצות

 

בנות).

 

 

# המדריך שואל את החניכים מה דעתם על התמונות.

 

# האם הפנים יפות? עד כמה?

 

 

אחרי שחיוו והביעו דעה, החניכים גוזרים את הפנים לרצועות של עיניים, אף, ופה, ומרכיבים פנים 'חדשות' מהרצועות

 

השונות שפזורות לפניהם.

 

 

(במידה והפעולה מתבצעת בשבת- יכין המדריך מראש שני סטים של תמונות: סט אחד 'שלם' וסט שני 'קרוע')

 

 

# האם הפנים שיצרנו כעת עדיין יפות? למה השוני?

 

 

החניכים יראו שהפנים היפות בעותק א', לאחר התאמה של החלקים באופן אחר הפכו שונות, ולרוב- גם לא יפות כמו קודם.

 

היופי החיצוני בפנים הוא ההתאמה בין הפרטים ולא הפרטים בפני עצמם. עצם השילוב שבין החלקים יוצר את השלימות.

 

 

ד. סיכום

 

משחק התאמה (נספח 2)

 

המשחק מורכב מ:

 

16 פתקי שמות עצם דוממים

 

16 פתקי הסבר לשמות העצם

 

כתר על הראש + סיכה משרדית (לפי מספר החניכים)

 

 

הוראות המשחק:

 

כל חניך מקבל פתק של שם עצם ופתק הסבר. מטרת החניך למצוא כמה שיותר מהר את פתק ההסבר המשלים לפתק שם

 

העצם שבידו. בראש כל חניך ישנו כתר מדף נייר/בריסטול שעליו סיכה משרדית, אליה החניך מצמיד את פתק ההסבר שלו.

 

פתק שם העצם נשאר בידי החניך. החניכים מסתובבים בחדר ומחפשים אצל מי תלוי פתק ההסבר המשלים לפתק שם

 

העצם שבידם. ברגע שחניך מגלה את פתק ההסבר שלו, הוא צריך לתפוס את בעל הפתק שיכול לרוץ ולברוח. החניך מקבל

 

את הפתק רק לאחר שתופס את החניך עם ההסבר! אם זה אכן הפתק הנכון והמשלים לפתק שבידו, החניך יוצר זוג

 

ומתיישב. אם לאחר שתפס את בעל הפתק מתברר שאין זה הפתק הנכון, הוא תולה גם את הפתק ההסבר של החניך השני

 

על כתרו. (כך שעל כתרו יש 2 פתקי הסבר, והוא צריך להיזהר יותר כדי שלא ירדפו אחריו כמה חניכים, והחניך השני "מוגן"

 

ורק מחפש את ההסבר לשם העצם שבידו).

 

 

לאחר שכל החניכים יושבים עם זוגות הפתקים, עושים סבב קצר של העצמים והגדרותיהם. אנחנו רואים שיופי משקף

 

איזשהו סדר, התאמה, הרמוניה. יופי אינו נתונים טכניים, סנטימטרים, צבע מסויים, אורך, גודל וכו'. יופי הוא שילוב בין

 

דברים מתאימים. כפי שראינו בהפעלה הקודמת, כשמחברים אף יפה לעיניים יפות ולפה יפה, לא בהכרח יוצא פרצוף יפה,

 

ההתאמה בין המרכיבים היא מה שיוצרת את היופי.

 

 

היהדות מתייחסת ליופי בצורה רצינית. ליופי יש מקום מאוד חשוב בתיאור אנשים משמעותיים ומקומות מרכזיים בחיי העם

 

היהודי. כדי להבין מה מטרת היופי, צריך ללמוד מהו יופי בתפיסה היהודית, מהו העיקרון הרוחני שבא לידי ביטוי בצורה של

 

יופי בעולם. העובדה שיופי ויהדות נראים לנו במחשבה ראשונה סותרים או לפחות לא קשורים, מצביעה על תפיסה לא

 

נכונה וחוסר הבנה מהו יופי. עלינו ללמוד מה מבטא היופי ומתוך כך להתייחס אליו ולהשתמש בו באופן הנכון והיהודי.

 

 

 

 

* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *

FacebookEmailTelegramWhatsApp
  • גילאים

    חבריא ב'

  • קטגוריה

    התנועה

  • סוג הפעילות

    פעולות

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

Go up
Youtube

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא