אין לא יכול – יש לא רוצה!
מטרת הפעולה:
החניכים יבנו יכולת התמודדות בחיים ותיקון אישיותם מתוך בחירה חופשית.
מבנה הפעולה:
א. הכרה בכך שכשיש רצון חזק אפשר לתקן את כל הדברים שהורגלנו אליהם ולהתמודד מול כל המקרים שבאים עלינו.
ב. הקניית דרכים לחיזוק הרצון אצל החניכים .
ג. סיכום
מהלך הפעולה:
א. הכרה בכך שכשיש רצון חזק אפשר לתקן את כל הדברים שהורגלנו אליהם ולהתמודד מול כל המקרים שבאים
עלינו.
לפני הפעולה תולים בחדר שלושה סיפורים (נספח 1). אחרי שהחדר מוכן, מתחילים עם כמה משחקים בקבוצה: בוחרים
שני חניכים. נותנים לאחד מהם מטאטא ויעה ואומרים לו לטאטא את האזור שבו מתקיימת הפעולה. לחניך השני אומרים
להפריע לחניך הראשון לבצע את משימתו. כש"חניך המטאטא" מתייאש, מושיבים את שני החניכים, מתיישבים כולם במעגל
ומשחקים '8 בום': החניך הראשון מתחיל לספור: 'אחד', והבא לימינו אומר: 'שתיים' וכן הלאה, והחניך שצריך לומר 'שמונה'
אומר במקום זה 'בום'. כך בכל הכפולות של 8 (16, 24…) ובכל מספר שיש בו את הספרה 8 (28, 85..). כעת, מבקשים
מכל חניך לעבור בין הכתבות ולמצוא למי מהמסופרים הוא הכי מתחבר – למי מהם היו רצונות הדומים לשלו, מי הצליח
לממש את רצונותיו בזכות רצונו העז וכן על זה הדרך. לחילופין, ניתן לבקש מהחניכים לעבור בין הסיפורים ולמצוא כמה
שיותר מהר שתי תכונות משותפות לשלוש הדמויות. תנו לחניכים להגדיר בעצמם את המשותף בין הסיפורים. אם לקבוצה
יש "פתיל קצר" אפשר לקצר את הסיפורים. עיקר העניין הוא שכל חניך ייפגש עם שלוש הדמויות. אחרי שמסכמים מה הן
הנקודות המשמעותיות שראינו בסיפור, מדברים על המשחקים ששיחקנו קודם עם הקבוצה. במשחק הראשון, החניך
הפסיק לבצע את משימתו בגלל שהפריעו לו. שואלים את הקבוצה- האם אנו חווים בחיים קשיים שלא תמיד הולכים כפי מה
שתכננו? לדוגמה, בחיים באים עלינו הרבה דברים שלא ציפינו להם ומקשים עלינו לעשות את מה שאנחנו צריכים. זה יכול
להיות אח קטן שמפריע לך ללמוד למבחן, או שנפצעת ברגל ולא תוכל להשתתף באליפות שהתאמנת לקראתה במשך
שנים, או במקרה קיצוני – אביך ירד מנכסיו ועליך לוותר על כל חלומותיך ולפרנס את אמך ואחיך. במשחק השני, הרבה
מאלו שנפסלו היה זה בגלל שאמרו את המספר הבא מתוך הרגל וחוסר שימת לב. גם בחיינו קשה לנו לשנות הרגלים. בין
אם זה לחזור בתשובה על חטא מסוים שהתרגלת לעשותו, ובין אם זה לקום ולעזוב את בית הספר שבו אתה לומד כי זה לא
מתאים לך, למשל. בשני המצבים האלו, הדבר הכי קל הוא להמשיך כהרגלי, להתייאש מלהצליח, לצעוק על כל העולם,
במקרה יותר גרוע גם על הקב"ה, ולתלות את כל מה שעובר עליך בכל דבר חוץ ממך. לעומת זאת, בסיפורים שקראנו
פגשנו סוג אחר של אנשים, כאלה שלא מתייאשים מכל מה שקורה איתם אלא מתמלאים גבורה גדולה ועושים את מה שהם
צריכים ורוצים לעשות. היה זה הרב שלמה זלמן שהמשיך ללמוד למרות כל הייסורים והמחלות שהיו לו, יצחק רוזנסקי
שמסר את נפשו כדי לקיים מצוות גם בעת השואה, ואלי ברמן שלמרות מגבלותיו הגופניות עושה דברים שרובנו לא מסוגלים
לעשות. ננסה להבין מה שונה בינינו לבין אותם אנשים? כל זה נובע מכוח רצון חזק שהיה לאותם אנשים. כי כשיש רצון – יש
יכולת!
כדאי לקיים דיון על הנושא. בדיון חשוב להעלות את השאלות הבאות:
# איך היה לאותם אנשים כוח להצליח?
# מה יעזור לנו לשנות דברים לא טובים שהתרגלנו לעשות?
# מה יגרום לנו לחזק את רצוננו?
ב. הקניית דרכים לחיזוק הרצון אצל החניכים
בכדי לענות על שאלות אלו מתחילים במשחק קצר כדי לחשוב על כמה נקודות שיעלו בהמשך. אחת מהן היא המשחק הבא:
מחלקים לחניכים משימה: כותבים בפתקים את שלושת קטעי הלימוד שבנספח 2 עם ההסבר שלהם. כל קטע כותבים מספר
פעמים השווה ל-1/3 ממספר החניכים (למשל, אם יש 18 חניכים, כותבים 6 פתקים מכל קטע). מניחים את כל הפתקים
בקערה ומבקשים מכל חניך לקחת פתק. לפי זה מתחלקים החניכים לשלוש קבוצות. כל קבוצה צריכה לקרוא את קטע
הלימוד ולהציג דוגמה ממנו לשאר החניכים. למשל, בקטע הראשון – אחד החניכים יושב ולומד או קורא ספר וכל החניכים
משגעים אותו ומפריעים לו, והוא בשלו – לא מפסיק ללמוד. הוא הציב לעצמו מטרה ושום דבר לא עוצר אותו.
מסכמים: ראינו בקטעים שכדי לחזק את רצוננו כדי שנוכל לעמוד מול כל האתגרים ולשנות את כל הדברים הרעים שהורגלנו
אליהם, עלינו לדעת את מטרתנו, להבינה ולהאמין בה, ולבטוח בה' שכל מה שקורה איתנו זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות
לנו. למשל, אם אתה מאמין בכך שאתה צריך להתפלל בכל בוקר, ערב וצהרים ומבין מה טוב בתפילה, אתה תקום כל בוקר
כמו אריה ולא יהיה לך קשה בכלל. וכך לגבי כל המצוות. או אם חס ושלום נפלה עליך מחלה קשה, קודם כול תאמין
שהקב"ה הביא עליך את הדבר הזה ולכן זה הדבר הטוב ביותר בשבילך. כך לא תתייאש מראש, ואז תציב לך מטרה ברורה
לעמוד מול כל קשיי המחלה, ולהתכונן לכל ההתמודדויות הצפויות. אפשר וכדאי להוסיף עוד דוגמאות מהמקום שבו
החניכים נמצאים, ובמה שנוגע אליהם יותר.
ג. סיכום
בפעולה למדנו כי בעזרת הרצון ניתן להתמודד עם אתגרים רבים וכי אחת הדרכים לחזק את הרצון היא להציב מטרה
ברורה אליה אנו רוצים להגיע.
* ניתן לצפות בנספחים בתוך קובץ הפעולה *
חבריא א'
גבורה
פעולות
אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.
מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.
על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.